Podcast – Duitsland zit te springen om ‘Nederlandse kruispunten’, toch zijn ze nergens te vinden

Veel Duitsers zijn jaloers op de veilige 'Dutch Design' fietspaden en Nederlandse kruispunten. ADFC-directeur Burkhard Stork weet er na drie weken vakantie in Nederland alles van, en vertelt waarom het voor Nederlandse ingenieursbureaus zo lastig is om klussen te winnen in Duitsland.

Op talloze wetenschappelijke congressen in Duitsland gaat het de afgelopen jaren zo: professoren, wetenschappers en ervaringsdeskundigen klagen over de toestand van de leefbaarheid van Duitse steden. Auto’s verstoppen de binnensteden binnen een infrastructuur waar nauwelijks gedacht wordt aan duurzame alternatieven. OV-reizigers, voetgangers en fietsers zijn de pineut.

Vaak komt er tijdens zo’n bijeenkomst een plaatje uit Nederland voorbij. Te zien zijn brede fietspaden en andere groene oplossingen om de stad aangenamer en gezonder te maken. Zo ook tijdens het zomerfeest van denktank Agora Verkehrswende in Berlijn. Waar de Duitsers gelden als de grote voorlopers in de Energiewende, is juist Nederland het lichtende voorbeeld bij dat andere grote project; de Verkehrswende.

Op veel van deze bijeenkomsten spreekt Burkhard Stork, de enthousiaste directeur van de Duitse fietsersbond ADFC. Hij was deze zomer drie weken op fietsvakantie in Nederland en fietste zo’n beetje door de hele Randstad met zijn gezin. “Ik ben altijd weer eventjes positief verrast met welke ontstellende vanzelfsprekendheid jullie in Nederland kunnen fietsen. Dat zijn niet de sterke jonge mannen op mountainbikes zoals bij ons. Nee, ik zie jong en oud, allochtoon en autochtoon rustig ‘flaneren’ op wielen. Heerlijk!”

Al jaren vecht hij ervoor om de consequente aanpak uit Nederland om fietsers strikt te scheiden van het autoverkeer, ook naar Duitsland te halen. Het voorlopige resultaat is bedroevend, zegt hij op het podium. “We praten hier over een Verkehrswende alsof deze al is begonnen. Daar is geen sprake van! Alle cijfers wijzen op meer auto’s en op dikkere auto’s.”

In Duitsland lijken dus enorme kansen te liggen voor Nederlandse verkeersplanners en ingenieursbureaus, want de stad Berlijn heeft bijvoorbeeld al een jaar tientallen vacatures uitstaan, maar vindt geen goede kandidaten. “Zelfs in de VS heb je tegenwoordig een ‘Dutch’ kruispunt.”

Aan de andere kant van de oceaan gaan ontwikkelingen kennelijk sneller dan bij de oosterburen, beaamt Stork tot zijn spijt. “Voor een enkel ingenieursbureau uit Nederland is het ook lastig om zomaar een Duitse klus aan te nemen. Je moet dan het Dutch Design aanpassen aan de Duitse richtlijnen. Daarvoor heb je veel tijd, geld en geduld nodig. Niet ieder bureau heeft daar trek in.”

Luister naar de podcast met Burkhard Stork (in het Duits)

Podcast

Luister naar andere podcasts van Duitslandnieuws.

Derk Marseille

Derk Marseille (1980) legde samen met Bertus Bouwman en Roy van Veen het fundament voor Duitslandnieuws.nl. Sinds 2005 actief bij BNR Nieuwsradio is dit zijn eerste eigen onderneming. Derk doet de eindredactie, de podcast en werkt creatieve concepten uit in samenwerking met externe partijen. Daarnaast is Derk veelvuldig actief als dagvoorzitter en moderator op internationale events. In het Engels, Duits en uiteraard het Nederlands.