Welke kansen bedrijfsvoertuigenshow IAA Nutzfahrzeuge biedt voor Nederlandse bedrijven

Tijdens de IAA Nutzfahrzeuge in Hannover is te zien waarom de Duitse autoindustrie zoveel interesse heeft in technologie uit Nederland.

Na de IAA voor personenauto’s vorig jaar, volgt steevast de IAA Nutzfahrzeuge, de autoshow voor bedrijfsvoertuigen (20 tot en met 27 september). Dat gaat van bestelbusjes tot aan de grootste vrachtwagens. De grootste thema’s dit jaar zijn elektrisch rijden en autonoom rijden. De bedrijfswagens van de toekomst zijn met elkaar verbonden, rijden efficiënter en maken gebruik van allerlei nieuwe slimme toepassingen.

Belangrijke fabrikanten als Mercedes-Benz, DAF, Iveco, Volvo en het Volkswagen-concern met de merken MAN en Scania presenteren hun nieuwste modellen en innovaties. Ook is er veel ruimte voor vooraanstaande toeleveranciers zoals Knorr-Bremse, Wabco, Bosch, ZF en Continental.

Meer dan 80 Nederlandse bedrijven op de IAA Nutzfahrzeuge

Al die namen op een rijtje zouden erop kunnen wijzen dat het vooral een Duits feestje wordt. Maar de invloed vanuit bijvoorbeeld Nederland is groot. Er staan dit jaar alleen al meer dan 80 Nederlandse bedrijven in Hannover (filter op Niederlande). Niet in de laatste plaats omdat ze veel te bieden hebben rondom de nieuwe technologieën die worden gevraagd.

De belangstelling vanuit de Duitse industrie in Nederland blijkt bijvoorbeeld uit de delegatie van de stad Regensburg die deze week in Nederland op pad is. Zo komen vertegenwoordigers van Continental Automotive al eerder dan de rest van de delegatie naar Nederland, om bijvoorbeeld de laatste innovaties bij ElaadNL in Arnhem, het kennis- en innovatiecentrum op het gebied van laadinfrastructuur namens bijna alle samenwerkende netbeheerders in Nederland.

Voor E-Mobilitätscluster Regensburg geldt Nederland met 120.000 e-auto’s en 30.000 (deels) publieke laadpalen wereldwijd als een van de voorlopers in e-mobility. “In 2025 moet de helft van de verkochte auto’s elektrisch zijn aangedreven”, schrijft het cluster op hun website. “Wat Nederland vooral kenmerkt is de nauwe band tussen wetenschap en bedrijven. Ze zijn innovatief en sterk internationaal georiënteerd. Het zwaartepunt ligt daarbij vooral op hightech materialen en nieuwe vormen van mobiliteit.”

De delegatie uit Beieren komt vooral ook naar Utrecht en Amersfoort omdat de grootte van het oude stadscentrum relatief goed te vergelijken is met Regensburg. “Daardoor kan je innovatieve concepten die zich in Nederland al bewezen hebben makkelijker vertalen naar de situatie in Duitsland.”

ELaadNL maakte een filmpje voor de Duitse markt:

Lees ook:

Wat het bezoek van Regensburg aan Amersfoort, Utrecht en Amsterdam interessant maakt

Nederland gidsland voor elektrische bedrijfsvoertuigen

Emobility-expert Henk Meiborg is in Hannover.

Wat maakt Nederlandse bedrijven/technologie interessant voor Duitse fabrikanten/toeleveranciers?

In Nederland zijn we goed in de het ontwikkelen van de chips die connectiviteit mogelijk maken. Daarnaast bouwen we al een aantal jaren elektrische aandrijflijnen. Denk hierbij aan bedrijven als VDL, Emoss en Ginaf voor de zwaardere voertuigen. Door de steeds groter wordende vloot van elektrische bussen voor het openbaar vervoer en green deals als ZES (Zero Emissie Stadslogistiek) zijn we als Nederland een gidsland voor de mondiale industrie voor ‘Nutzfahrzeuge’. Denk aan bijvoorbeeld het leveren van meubels met elektrische vrachtwagens, en het uitrijden van bier.

Naar welke technologie/producten ben jij het meest benieuwd op de IAA?

Ik kijk vooral uit naar het aantal elektrische bestelbussen die binnen steden kunnen worden ingezet om zonder emissie alle bestellingen die wij tegenwoordig via internet laten thuisbezorgen uit te voeren.
Connectiviteit kan naast hulp bij efficiënt inzetten van voertuigen ook zorgen voor bundeling van dit soort pakketjes waardoor niet alleen zonder emissie kan worden bezorgd, maar ook nog eens met veel minder voertuigen. Ik ben benieuwd hoe de voertuigen industrie hierop inspeelt.
Daarnaast is natuurlijk interessant hoe men op korte termijn de langere ritten wil verduurzamen. Een aantal fabrikanten zet in op hybride voertuigen (Scania) maar wat mij persoonlijk zeer interesseert is de Hyundai-truck met een brandstofcel en waterstof als energiedrager. Ik denk dat dat op middellange termijn de oplossing kan zijn voor een milieuvriendelijker transport sector (niet alleen voor vrachtwagens, maar bijvoorbeeld ook voor binnenvaartschepen).
Verder vind ik het interessant om te zien welke ADAS-systemen er voor gaan zorgen dat ook vrachtverkeer verder geautomatiseerd kan worden en hoe ver men met het autonoom rijden van vrachtwagens is. Immers, dit heeft ook vergaande gevolgen. De rijtijdenwet bijvoorbeeld is nu een beperkende factor die bij autonoom rijdende vrachtwagens wel eens weg zou kunnen vallen. Interessant dus om te zien wanneer de industrie kan leveren.
Duitslandnieuws