Waarom Nederland zo graag testlab wil zijn voor de Duitse autoindustrie

Kennis- en innovatiecentrum ELaadNL hoopt dat Duitse autofabrikanten Nederland willen gebruiken als testlab. Met twee belangrijke events rondom dit thema in aantocht, vertelt manager elektrisch vervoer Baerte de Brey welk belang hierachter schuil gaat. Tesla

Over een week begint in Stuttgart de elect! Exhibition & Conference, de opvolger van EVS30 van afgelopen jaar. Op 8 en 9 oktober komen internationale experts naar Zuid-Duitsland om te praten over de nieuwste ontwikkelingen rond e-mobility. Ook vanuit Nederland is er net als vorig jaar weer belangstelling, onder meer om Duitse bedrijven te bewegen om Nederland te gebruiken als testlab.

Dan is het maar een kort bruggetje naar de Global EV Charging Test in Arnhem op 15 en 16 november georganiseerd door ELaadNL, het kennis- en innovatiecentrum van de gezamenlijke energiebedrijven in Nederland dat de mogelijkheden voor Smart Charging onderzoekt en test. Ook hier komen internationale experts uit de branche samen. Het verschil met Stuttgart is dat het in Arnhem echt draait om het testlab.

ELaadNL brengt allerlei bedrijven en partijen samen om de technologie te verbeteren die nodig is voor het slimmer omgaan met de energie die gebruikt wordt bij het opladen van stekkerauto’s. Om ervoor te zorgen dat de verschillende bedrijven kunnen samenwerken moet er overeenstemming bereikt worden rond gemeenschappelijke standaarden van de techniek.

Waarom Duitsland belangrijk is voor ELaadNL

Baerte de Brey is manager elektrisch vervoer bij ElaadNLhet kennis- en innovatiecentrum op het gebied van laadinfrastructuur namens bijna alle samenwerkende netbeheerders in Nederland. 

ElaadNL is een samenwerking van Nederlandse netbeheerders. Wat hebben jullie te zoeken in Duitsland?

Ons primaire belang is dat elektrische auto’s kunnen worden opgeladen wanneer de zon schijnt. De stroommarkt is al lang niet meer regionaal of nationaal, daarbij zijn onze buurlanden ook van groot belang. Toen het bijvoorbeeld rond de kerstdagen in Duitsland stormde, leidde dat in delen Europa tot negatieve stroomprijzen. Wie toen dus zijn auto aan het opladen was, kreeg geld toe.

Wat willen jullie met Duitsland?

Dat de stroommarkt in heel Europa in een goede balans is, en daarvoor kunnen we niet om Duitsland heen. En we komen ook op voor de mensen met een elektrische auto die wel eens naar Duitsland willen rijden. In Nederland kunnen ze met één pasje overal opladen. In Duitsland heb je op het traject Berlijn-München wel 5 pasjes nodig. Dat is veel te veel gedoe. We gaan voor consumentengemak, dus zijn we gebaat bij Europese standaarden rond laadinfrastructuur.

Samen standaarden ontwikkelen

Waar kijk je dan bijvoorbeeld naar?

Dat er eenheid is bij de laadpalen zelf, maar ook vraagstukken rond cyber security. We lopen in Nederland misschien op dit gebied voor, maar we zijn zo klein dat we alleen succes kunnen hebben als we de samenwerking zoeken met Europese partners. En dan moet je wel in Duitsland zijn. Zeker in Beieren en Baden-Württemberg zijn erg sterke automotiveclusters, waarmee we samen deze standaarden hopen te ontwikkelen.

In Duitsland wordt de Nederlandse aanpak herkend en gewaardeerd:

Wat heb je voor de Duitsers in de aanbieding?

Wij brengen kennis en ervaring rond laadinfrastructuur die we in de Nederlandse praktijk hebben opgebouwd. We hebben bijvoorbeeld bestekken en protocollen in het Duits laten vertalen. Een laadpaal in Duitsland kost per stuk al gauw 10.000 euro. In Nederland zijn we zo ver dat er deals plaatsvinden met gesloten beurs, zoals onlangs 2.500 palen in Brabant.

Testlab voor de Duitsers

Wat heeft ElaadNL daar aan?

Wij willen tegelijk profiteren van de engineerskracht van de Duitse auto-industrie. We hebben al een samenwerking in Frankrijk met Renault om tests uit te voeren. We hopen ook met Duitse fabrikanten te bereiken dat we testlab kunnen zijn.

Hoe zie je dat concreet voor je?

In de Utrechtse wijk Lombok draait het project LomboXnet. Daarbij gaan we uit van de gedachte dat elektrische auto’s als ze thuis komen na 17.00 uur misschien nog half opgeladen zijn. Die energie kunnen ze dan terugleveren aan de huizen die het op dat moment nodig hebben, zodat daar geen kolencentrale voor hoeft te draaien. Opladen kunnen ze dan weer midden in de nacht wanneer het bijvoorbeeld weer is gaan waaien. We zouden graag zien dat ook Duitse partners hier in mee willen doen.

Waarom?

Dit project is uniek op de wereld. En het heeft geen nut om hier de kaarten op de borst te houden. Juist door kennis te delen met dus bijvoorbeeld Duitse concerns, ontstaan er nieuwe kansen en ideeën.

Lees ook:

Baerte de Brey: stad München erg geïnteresseerd in Nederlandse aanpak

ELaadNL

Kennis- en innovatiecentrum ElaadNL onderzoekt en test de mogelijkheden voor Smart Charging: elektrische auto’s betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam opladen.