MMID, Picnic en Venios in de finale Duits-Nederlandse Prijs voor de Economie 2018

De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) heeft designbureau MMID, online-supermarkt Picnic en IT- en energiedienstverlener Venios genomineerd voor de Duits-Nederlandse Prijs voor de Economie 2018. Er kan vanaf nu online gestemd worden. Duits-Nederlandse Prijs voor de Economie 2018

Drie veelbelovende bedrijven staan in de finale voor de Duits-Nederlandse Prijs voor de Economie 2018. De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) reikt deze onderscheiding voor grensoverschrijdend bedrijfssucces dit jaar voor de elfde keer uit. Op 13 november vindt de prijsuitreiking hiervan plaats in Den Haag. Uit alle aanmeldingen maakte de jury een selectie van drie finalisten. Tot de selectie behoren designbureau MMID, online-supermarkt Picnic en IT- en energiedienstverlener Venios.

Iedereen kan nu stemmen op deze drie genomineerden. Het bedrijf met de meeste stemmen gaat de onderscheiding winnen. De drie genomineerden presenteren zichzelf:

MMID – industrieel ontwerpbureau

Het internationale productontwikkelingsbureau MMID met ruim 80 werknemers, verdeeld over vier locaties in Nederland (Delft) en Duitsland (Essen, Lübeck en Ulm) heeft een integrale aanpak waarbij de disciplines nauw samenwerken. Deze disciplines bestaan uit functionality, look & feel, producibility, project management, strategy, content owning, graphics en electronics. De producten die MMID ontwikkelt, moeten een lange levensduur hebben, winstgevend zijn, duurzaam en volledig ontwikkeld vanuit de behoeften van de gebruiker.

De MMID-teams voltooien meer dan 200 projecten per jaar. Deze zijn locatieonafhankelijk, wat betekent dat Duitse- en Nederlandse collega’s flexibel worden ingezet op verschillende projecten over de grens. Zo kiezen we de juiste set van kwaliteiten voor het desbetreffende project en bundelen we de krachten van beide landen – resulterend in een internationale samenwerking.

Het bedrijf is in het bijzonder trots op de Babyleo® TN500: een hybride couveuse voor Dräger Medical GmbH die we in nauwe samenwerking met het medisch bedrijf Dräger hebben ontwikkeld. Dit meer dan zes jaar lopende project is gerealiseerd door meer dan 15 MMID-collega’s, verspreid over alle kantoren in Nederland en Duitsland.

Drägers doel was om te komen tot het ultieme gebruikersvriendelijke ontwerp voor alle stakeholders, in de eerste plaats de baby, maar ook voor het verplegend personeel, de ouders van de premature baby en de schoonmakers. Veiligheid, comfort en functionaliteit stonden daarbij voorop. Alle onderdelen binnen het apparaat moesten naadloos op elkaar aansluiten om een perfect klimaat te kunnen waarborgen voor de baby. Daarbij moesten de ontwikkelaars continu rekening houden met mechanica, thermodynamica en algemene toleranties. Dit maakte de ontwikkeling buitengewoon complex.

Hier stemmen

De Nederlandse online supermarktstart-up Picnic wil de wereld van het winkelen veranderen en het marktaandeel van online aankopen aanzienlijk vergroten. Na groot succes in Nederland zijn ze sinds dit jaar ook actief op de Duitse markt.

Picnic is een snelgroeiende online supermarkt met een uniek en efficiënt distributiesysteem. Dankzij de app zijn de lijnen met de consument kort en biedt Picnic een modern en duurzaam alternatief voor traditionele supermarkten. Met het ‘last mile delivery systeem’ kan de consument precies zien op welk tijdstip het elektrische voertuig met de bestelde boodschappen aankomt.

Sinds de opening van het eerste distributiecentrum in Nederland in oktober 2015, is er een groeiende vraag van consumenten vanuit alle inkomensgroepen, naar het tijdbesparende gemak van thuisbezorging met dezelfde prijzen als in de reguliere supermarkten. Picnic’s zero-emission last mile delivery netwerk bestaat uit duurzame, kleine elektrische wagens. Deze leveren inmiddels ook producten van partners zoals modeartikelen en bibliotheekboeken. Zo wordt CO2-uitstoot en ook voedselverspilling gereduceerd. Zes maanden na de opening genereren de distributiecentra over het algemeen een positieve contributiemarge.

De focus ligt nu ook op Duitsland. Duitsland is een kruideniersmarkt van 200 miljard euro met een online marktaandeel van 1%. Genoeg ruimte voor Picnic en een mooie uitdaging om ook hier het online shoppen in voedingsmiddelen van de grond te krijgen.

In de steden staat inmiddels 50% van de huishoudens ingeschreven bij Picnic en 20% van de huishoudens koopt daadwerkelijk bij Picnic, wat een marktaandeel van 5% van de kruideniersmarkt genereert. We hebben onze Duitse vestiging samen met ons internationale team uitgebouwd, ondersteund door een lokaal oprichtingsteam. Mede dankzij de pilot in Neuss en de lessen die we daaruit hebben kunnen halen, zijn we erin geslaagd om Picnic in NRW met succes te lanceren.

Picnic heeft met succes haar moderne online melkboer-model uitgebreid naar Duitsland en combineert de twee culturen zowel vanuit het oogpunt van de consument als vanuit het oogpunt van ondernemerschap. De eerste resultaten zien er veelbelovend uit en Picnic zal per stad uitbreiden en zo een nieuw Nederlands-Duits succesverhaal creëren.

Hier stemmen

Venios GmbH – energiedienstverlener

De IT- en energiedienstverlener Venios uit Frankfurt heeft samen met de Nederlandse netbeheerder Stedin een project uitgevoerd waarbij een flexibel Smart Grid is gecreëerd, een EU-referentieproject. Sinds 2012 ontwikkelt het IT-bedrijf innovatieve softwareoplossingen voor het efficiënt omgaan met nieuwe uitdagingen in de energievoorziening.

Onze kracht is het digitaliseren, monitoren en controleren van energienetwerken. Ons doel is om de lokale energieleverancier te voorzien van hulpmiddelen die ook in de toekomst een kostenoptimale en veilige exploitatie van zijn distributienetwerk mogelijk maken.

De basistechnologie van Venios – het Venios Energieplatform (VEP) – maakt de locatie- en tijdgebonden analyse van elektrische energiesystemen mogelijk. Het Venios-systeem is ontworpen voor de massale parallelle verwerking van verschillende gegevensbronnen en modellen (Big Data). Naast de mogelijkheid van metrologische registratie van het rastergebied, kunnen ook analyses van lokale opwekking en verbruik worden gegenereerd via modellering met behulp van secundaire gegevensbronnen.

In combinatie met bestaande of afgeleide informatie over de topologie en uitrusting van het lokale netwerk, kunnen belastingstromen worden gemodelleerd en berekend. Daarna worden ze grafisch verwerkt en beschikbaar gesteld met behulp van een geo-informatiesysteem (GIS). Venios ontwikkelt en gebruikt eigen PV feed-in modellen, die momenteel met succes worden gebruikt in vier Europese landen.

Het referentieproject ‘Universal Smart Energy Framework’ (USEF) in samenwerking met de netbeheerder Stedin Netbeheer heeft als doel een geïntegreerd Smart Grid te creëren met behulp van de Venios Energy Solution (VES) software, waarbij aanbieders en gebruikers van energie efficiënt met elkaar verbonden zijn. Het doel is om tot een geoptimaliseerd netbeheer te komen, de behoefte aan netuitbreiding te verminderen en zo kostenefficiëntie te bereiken.

Hier stemmen

Stemmen voor Duits-Nederlandse Prijs voor de Economie 2018

Vanaf vandaag kan iedereen stemmen op deze drie genomineerden via www.dnhk.org/prijsvoordeeconomie. Het bedrijf met de meeste stemmen gaat de onderscheiding winnen.

Duitslandnieuws