Deze kansen zien Nederlandse cybersecurity bedrijven in Duitsland

Op de beurs IT-SA in Neurenberg delen deze Nederlandse cybersecurity bedrijven hun ambities om de Duitse markt te bestormen. Nederlandse cybersecurity

Ontwikkelingsmaatschappij InnovationQuarter (Zuid-Holland) nam dit jaar Nederlandse cybersecurity bedrijven mee naar Europa’s grootste cybersecuritybeurs, IT-SA in Neurenberg. Ook de RVO en de Nederlandse handelsposten in Frankfurt en München zijn betrokken bij de organisatie van het Holland Cyber Security paviljoen.

Duitslandnieuws spreekt met de diverse Nederlandse bedrijven en vraagt hen welke kansen zij zien in Duitsland. Bekijk de video’s hieronder:

Industrie 4.0 kan Nederlandse cybersecurity goed gebruiken

Nort van Schayik, Business Development at Compumatica secure networks:

Hier in Duitsland is natuurlijk de Smart Industry en wat de Duitsers noemen Industrie 4.0 ontzettend groot. Je ziet daarin ook steeds meer een koppeling in gaan gebeuren naar het internet. En wij hebben daar een oplossing voor om dat goed te beveiligen, zonder dat daardoor de operationaliteit in het geding komt.

Eigen Duitse channel manager

Cynthia Schouten, CISO Cybersprint:

We gaan inderdaad de Duitse markt op. We zijn al de grootste speler in de Benelux en heel actief op de Europese markt. Maar hoe gaan we nu de Duitse markt op? We hebben sinds kort een hele gave nieuwe collega die als Duitse channel manager aan de slag gaat, Torsten Noack. En hij heeft heel veel ambities en een goed netwerk om de Duitse markt te veroveren.

Er zijn veel collega’s van mij op Duitse taalcursus gegaan om alles even op te frissen. En verder hebben we natuurlijk de markt verkend waar we willen aansluiten.

In Duitsland lijkt een markt te zijn voor bedrijven zoals wij

Jan Martijn Broekhof, Managing director Guardian 360

We hebben nog geen klanten in Duitsland. Dit is ons eerste event hier. We zijn drie jaar geleden in Nederland en sinds kort ook actief in België en Engeland. Duitsland is wel een markt waar we naar kijken, deze beurs is onze eerste echte kennismaking. We hebben vooraf wat onderzoek gedaan, wat bedrijven gesproken en er lijkt echt wel veel markt te zijn voor een partij zoals wij.

We zoeken in principe naar partners, zowel servicepartijen als hostingpartijen die uiteindelijk klanten bedienen binnen de accountancy, maar ook de zorg, administratiekantoren, zakelijke dienstverlening. Uiteindelijk kunnen we met onze monitoring in heel veel netwerken terecht, ook bijvoorbeeld in IoT.

We hebben aantal dingen uit onze marketing in het Duits vertaald. Samen met de RVO hebben we een aantal bedrijven benaderd. Een longlist gemaakt van bedrijven die we graag willen spreken en gebeld met bedrijven om afspraken te maken hier op de beurs. En vanmiddag doen we ook een talk hier in één van de theaters, dus hebben we ook weer mensen gericht uitgenodigd om daarbij aanwezig te zijn.

We zijn op onze plaats in Duitsland

Wilbert Pijnenburg, Commercial Director BeOne Development

Duitsland is voor ons een hele belangrijke markt, dat heeft er ook mee te maken dat het een grote markt is. Maar onze culturen passen heel goed. In Duitsland zitten heel veel grote internationale bedrijven, dat past heel goed bij onze organisatie. Wat belangrijk is voor ons bedrijf is dat we een hele Europese cultuur hebben en dat sluit goed aan bij de Duitse markt. Wat dat betreft zijn we hier op onze plaats.

Bij grote Duitse mkb’ers kom je niet zomaar binnen

Joost van Hest, SVP Sales & Solutions Eclectic IQ

Lastig! Het is op de een of andere manier best moeilijk om de Duitse markt te betreden. We hebben het geprobeerd met rechtstreekse verkoop geprobeerd en dat lukt wel bij de hele grote internationale bedrijven, wat in principe ook onze klanten zijn. Maar in Duitsland heb je ook heel veel hele grote bedrijven die niet per se super internationaal werken, maar wel zeker groot genoeg zijn om onze klant te zijn. En het is niet heel erg makkelijk om daar zomaar binnen te komen. Dus we proberen dat onder andere via deze beurs middels partners te bereiken. Om ook ietsje meer gevoel te krijgen bij wat je precies moet doen om je in te vreten in die Duitse markt. Zowel aan de overheidskant als aan het topsegment van het mkb.

We zoeken Duitse bedrijven die net zo nerdy zijn als wij

Ruben van Vreeland, co-Founder en CEO Bitsensor

In Nederland zijn we zeer succesvol met managesecurity-partijen. We doen dat voor drie partijen in Nederland en we willen kijken of we dat succes in Duitsland kunnen herhalen

Vooraf hebben we een scan gemaakt van welke bedrijven in Duitsland zetten heel hoog in op innovativiteit, zijn klein, zijn nerdy en zouden early adopters kunnen zijn van onze technologie. Daar hebben we vooraf een aantal afspraken mee gemaakt waarvan de eersten hebben gehad. En we zien dat er fifty-fifty respons is. Een paar hele enthousiasten en een paar die we verkeerd hebben ingeschat en die toch wat conservatiever zijn dan we hadden gedacht.

Duitse bedrijven kloppen bij ons aan

Michiel Renzenbrink, Fox IT

Fox heeft een legacy van 20 jaar in IT Security. Wij hebben een eigen productportfolio ‘in house’ ontwikkeld. We zien dat er gewoon heel veel vraag komt vanuit de Duitse markt. Daar reageren we nu op. Vanuit die incidenten benaderen de grote Duitse bedrijven ons en dan ontwikkelen we de band met deze klanten. Maar nu willen we wel eens kijken hoe we Duitse klanten proactief kunnen benaderen.

Lees meer over cybersecurity:

Nederlandse cybersecurity experts op de IT-SA in Neurenberg

Duitslandnieuws