Hoe de hightechindustrie in Nederland en Duitsland beter van elkaar kan profiteren

De hightechindustrie uit Oost-Nederland heeft veel toe te voegen in Duitsland. Hans Brouwers is liaison Duitsland voor Oost NL en vertelt hoe hij bedrijven uit beide landen beter met elkaar wil verbinden. hightechindustrie

Hans Brouwers is sinds dit voorjaar ‘HTSM liaison Duitsland’ bij ontwikkelingsmaatschappij Oost NL. Vanuit exportprogramma GO4EXPORT is hij aangesteld om te investeren in de relatie tussen Oost Nederland en Duitsland gericht op de lange termijn en legt verbindingen tussen de beide landen voor met name de maak- en de hightechindustrie. “In Oost-Nederland zet ik Duitsland op de radar, zoals ik in Duitsland aandacht vraag voor wat Oost-Nederland te bieden heeft.”

Die verbanden legt hij vooral met regio’s in Duitsland die interessant zijn voor de Oost-Nederlandse HTSM (High Tech Systemen en Materialen) en de maakindustrie. “Dat doe ik met name in Noordrijn-Westfalen als onze buurdeelstaat omdat daar veel kansen liggen en het dichtbij is. Opvallend zijn daar de regio’s Ostwestfalen-Lippe (OWL), Münsterland en de Metropole Ruhr.” Met het Münsterland liggen er al goede banden via bijvoorbeeld de Universiteit Twente, de Euregio en de gemeente Enschede.

In de andere gebieden investeert Hans Brouwers in nieuwe contacten. Zo is Metropole Ruhr erg interessant voor Oost-Nederland: “Daar gebeurt zo veel rond de transitie van grauw kolengebied naar nieuwe moderne regio met behoefte aan innovatieve (High Tech) bedrijven.”

OWL is een begrip in de hightechindustrie

De Ostwestfalen-Lippe (OWL) regio heeft als ‘Spitzencluster Industrie 4.0‘ in Duitsland een vooraanstaande positie in de ontwikkeling van Industrie 4.0 , weet hij. Dat ‘OWL’ inmiddels zo’n sterk merk is, komt volgens hem omdat er florerende familiebedrijven de handen ineen hebben geslagen om de regio en de ondernemers te stimuleren onder andere met veel innovatieve projecten. “Daarom heb ik de founders van Novel-T aangeraden om daar kennis te maken en het geheim van de OWL aanpak te doorgronden als inspiratiebron voor Oost-Nederland. Zeker in de wisselwerking tussen bedrijven, universiteiten en wetenschappelijke instituten zoals Fraunhofer is daar iets unieks ontstaan. De verbinding met deze regio daar wil ik graag aan bouwen.”

Het mkb – KMU in het Duits – is daar wel even van een ander kaliber dan in Nederland. “Deze bedrijven hebben al snel een omvang van meer dan 1.000 man en met bekende merknamen als Miele en Claas tref je echt global niche players aan. OWL heeft zich als regio sterk ontwikkeld en is inmiddels als ‘kleine regio’ een begrip in de hightechindustrie”

Kansen voor HTSM Oost-Nederland

De HTSM-ondernemingen uit Oost-Nederland kunnen veel betekenen voor Duitsland denkt Brouwers. “Dat kan je goed zien op de FMB, de bekende toeleveranciersbeurs in deze regio in november.” Daar staan innovatieve Nederlandse bedrijven uit met name de maakindustrie die hun specialistische expertise voor OWL-ondernemingen actief in machinebouw, elektrotechniek, automotive of keukenbranche aanbieden.

Oost-Nederland heeft daarnaast ook een sterke onderscheidende hightechindustrie op het gebied van nanotechnologie, robotics, advanced manufacturing en smart materials. “Technologie die goed van pas komt in Duitsland. Er liggen veel kansen dichtbij huis.”

Brouwers wijst dan op bijvoorbeeld de automotivesector, met ontwikkelingen op het gebied van alternatieve aandrijfsystemen en lichte materialen. “En bij de machinebouw rondom slimme oplossingen digitalisering, materialen en energie. Voor IT-leveranciers op het gebied van transitie producten naar diensten, big data, digitalisering productieprocessen, breedband- en cloudoplossingen.” Ook in de elektro-industrie ziet hij veel kansen vanwege toenemend aandeel elektronica, het belang van data, elektromobiliteit en cloudcomputing.

Nederland en Duitsland vormen uitstekende combinatie

Wat Hans Brouwers betreft kunnen beide landen één van de beste combinaties vormen ter wereld. “Als wij elkaar ‘gut verstehen’, dan zijn we samen onverslaanbaar.” De iets lossere Nederlanders die vanuit de creativiteit stappen kunnen maken, zijn welkom in Duitsland. “Combineer dat met de Duitsers die heel strikt en gericht op kwaliteit zijn en daardoor de uitvoering beter beheersen. In voetbaltermen, een ‘unschlagbar’ team.”

Om die samenwerking goed op gang te brengen, heb je wel geduld en inlevingsvermogen nodig, zegt Brouwers, die zijn werkervaring opdeed in beide landen. “Als je elkaars verschillen erkent en de voordelen daarvan ziet, dan ontstaat er wederzijds begrip.” Een valkuil voor Nederlanders is dat ze te gauw de neiging hebben om snel te willen scoren en afhaken als er niet direct succes volgt. “Daarom is GO4EXPORT er nu juist om te investeren in de relatie op de lange termijn.”

De relatie met Duitsland versterken is ook nodig nu het veel bedrijven economisch voor de wind gaat. “Misschien hebben we nu wat hoogtijdagen. Maar we moeten voorsorteren op de toekomst en dat betekent nu al kijken naar strategische partnerships, nieuwe klanten.”

Groeimogelijkheden liggen voor de deur

Wat Brouwers betreft liggen de beste groeimogelijkheden gewoon voor de deur. “Waarom ga je niet eerst om de hoek kijken voordat je naar Verweggistan gaat? Nieuwe relaties bouwen in Duitsland kost tijd, maar ze houden ook lang stand. Duitsers zijn erg trouw.” En groei is geen luxe, maar noodzaak, benadrukt hij: “Stilstand is achteruitgang.”

Om de band tussen Nederland en Duitsland te versterken is Brouwers veel op pad bij de oosterburen. Maar hij organiseert samen met BOOST, aanjager Smart Industry Oost Nederland ook een persreis voor Duitse vakjournalisten naar Oost-Nederland om te laten zien wat de regio in huis heeft voor Duitsland. “We moeten ook onze achterban informeren via BOOST en de partners van GO4EXPORT zoals de Verenigde Maakindustrie Oost, Kennispoort Zwolle, Novel-T, VNO-NCW Midden, MKB Deventer, WTC Twente en Saxion. Verder werken we samen met het consulaat-generaal in Düsseldorf, de NBSO-offices in Duitsland en organiseren we jaarlijks handelsmissies.”

De Duistland-liason wil graag dat bedrijven aan beide kanten van de grens bewuster worden van de kansen die er liggen. “Waarom doet een bedrijf uit Münster zaken in München, terwijl dat ook in Enschede of Zwolle kan? Daarom moeten we helder in kaart brengen waar de harde win-winkansen liggen en ervoor gaan.”

GO4EXPORT

Internationaal denken en doen onder één naam #GO4EXPORT Mogelijk gemaakt door samenwerkende partijen in de provincies Overijssel en Gelderland.