Podcast – Hoe fabrikant VDL serieuze stappen zet met elektrische bussen in Duitsland

Duitse steden willen de uitstoot van verkeer terugdringen om de lucht schoner te krijgen en zo dieselrijverboden te voorkomen. Hierdoor rijden er steeds meer e-bussen van de Nederlandse fabrikant VDL rond in Duitsland. Business manager Alex de Jong vertelt waarom het prettig zakendoen is in Duitsland voor hem.

Journalist en duurzaam vervoerdeskundige Vincent Wever is voor Duitslandnieuws op de Innotrans in Berlijn, de grootste OV-beurs ter wereld. Hij treft daar Alex de Jong, business manager voor VDL openbaar vervoer. De Nederlandse fabrikant groeit sinds een paar jaar hard op het gebied van e-bussen. “Twee jaar geleden begonnen we met een proef van 13 e-bussen in Keulen en Münster. Inmiddels rijden er 250 elektrische bussen rond in 10 landen en liggen er orders voor in totaal meer dan 500 voertuigen.”

Duitsland groeit, maar de andere landen in Europa groeien harder. Dat heeft met name te maken met de manier waarop het OV gefinancierd wordt in Duitsland, zegt De Jong. “De subsidies zie je eigenlijk nu pas loskomen, dus de aantallen zullen de komende jaren flink toenemen.” Het OV is in Duitsland niet geprivatiseerd en wordt dus per stad betaald uit de budgetten van de gemeente. “Dat betekent dat er voor e-bussen subsidie nodig is, omdat het nog iets duurder is dan de gewone bussen.

Duitsland belangrijke exportmarkt voor VDL

Duitse partners zijn blij met de Nederlandse aanpak bij VDL, merkt De Jong. ” We communiceren heel open en direct. Het is ja of nee en niet zozeer er tussenin. Dat wordt gewaardeerd omdat ze dan veel beter het gevoel krijgen waar ze aan toe zijn en dus goede afspraken kunnen maken voor de toekomst.”

Voor VDL Groep, waar VDL Bus & Coach onderdeel van is, is Duitsland sowieso de belangrijkste exportmarkt. Een ander goed voorbeeld zijn de Mini Coopers die door VDL worden geproduceerd in het Limburgse Born. “We merken hier op de beurs hoe goed de band is. Er zijn zoveel Duitse bedrijven en partijen die even bij ons langs komen. Ze hebben grote interesse in Nederlandse producten en de Nederlandse aanpak”

Goed luisteren, niet direct met een oplossing komen

Nederland heeft een voortrekkersrol in e-mobiliteit in Europa merkt, De Jong. “Dat is een voordeel voor ons. De grootste projecten zitten in Nederland, daar komt iedereen naar kijken.”

Om goed zaken te willen doen in Duitsland moet je vooral goed leren luisteren naar wat de klant zoekt, zegt De Jong. “En je moet snappen hoe hun systeem in elkaar zit, in ons geval de tenders voor nieuwe bussen.” Goed lezen, goed nadenken en goed afstemmen van tevoren, zegt hij. “Niet direct met een oplossing komen, maar eerst goed luisteren naar wat de vraag echt is.”

Podcast

Luister naar andere podcasts van Duitslandnieuws.

Derk Marseille

Derk Marseille (1980) legde samen met Bertus Bouwman en Roy van Veen het fundament voor Duitslandnieuws.nl. Sinds 2005 actief bij BNR Nieuwsradio is dit zijn eerste eigen onderneming. Derk doet de eindredactie, de podcast en werkt creatieve concepten uit in samenwerking met externe partijen. Daarnaast is Derk veelvuldig actief als dagvoorzitter en moderator op internationale events. In het Engels, Duits en uiteraard het Nederlands.