Dit zijn de 10 grootste online fashionwinkels van Duitsland

Zalando is verreweg de grootste online modewinkel van Duitsland. Maar aan de Top 10 grootste online fashionwinkels zit ook een interessant Nederlands tintje.

Amazon.de mag dan wel verreweg de grootste webwinkel van Duitsland zijn. Als het om mode en schoenen gaat, kan niemand tippen aan Zalando, onbereikbaar op nummer 1 in de Top 10 grootste online fashionwinkels van Duitsland. Dat blijft uit cijfers van Statista en het EHI-onderzoek E-Commerce Markt Deutschland 2018.

Analisten van Statista schatten de omzet van Zalando in 2017 op 1,3 miljard euro. De rest volgt op duidelijke afstand, op nummer 2 komt bonprix.de (591,3 miljoen euro) en hm.com/de/ (442,4 miljoen euro) maakt de top 3 compleet.

Vergelijk de cijfers ook met de Top 10 webshops in 2016. Amazon.de is de meest populaire webshop van Duitsland. Dat blijkt uit onderzoek naar de grootste Duitse webwinkels door B2C-E-Commerce. Met een omzet van 7,8 miljard euro in 2015, laat het van oorsprong Amerikaanse webwarenhuis concurrenten als postorderbedrijf Otto uit Hamburg (2,3 miljard) en de Berlijnse startup Zalando (1,0 miljard), ver achter zich. Dit zijn de 10 grootste webshops van Duitsland.

Top-10 grootste webshops van Duitsland: Amazon.de laat Zalando en Otto ver achter zich

Oranje tintje aan Top 10 grootste online fashionwinkels van Duitsland

De Top 10 Duitse fashion webshops heeft ook een oranje tintje. Op nummer 6 staat Breuninger van onder meer Willem van Agtmael. De Nederlander woont al meer dan 44 jaar in Duitsland en wist zich op te werken van hoteldirecteur tot mede-eigenaar van Breuninger, een van de grootste luxe warenhuizen in Duitsland. Als honorair-consul wijst hij Nederlandse bedrijven de weg in Baden-Württemberg.

Willem van Agtmael kan putten uit een rijke ervaring in Duitsland. Hij was in 1972 directeur van een hotel bij Hannover. De keten voor wie hij werkte had zijn route al uitgestippeld en bedacht wat zijn volgende standplaats zou worden. Een zekere heer Breuninger was te gast in zijn hotel, en onderhield zich graag met hem over diverse zaken. “Tot hij onverwachts voorstelde om zijn opvolger te worden.”

Heinz Breuninger zag wel iets in de Nederlander die zijn visie op ‘totaal service minded’ werken deelde en wilde hem langzaam voor deze opgave klaarstomen. “Ik was nog een jonge vent, dus daar moest ik wel even over nadenken”, zegt Van Agtmael. Toch ging hij het avontuur aan. “Het klonk nog spannender dan mijn hotelcarrière en het paste bij mijn visie: de mens, (klant, medewerker, leverancier, partners) centraal te zetten.”

Die overtuiging zat al in het dna van het warenhuis, zegt hij. “Maar ik kon daar nog meer mijn schouders onder zetten.” Het is de enige manier waarop je je in de retail kunt onderscheiden, zegt hij. “Wij richten ons op het hogere segment. Dan kan je het niet winnen door je enkel op de producten te concentreren. Je kunt alleen beter worden door constant met de klant bezig te zijn.”

Warenhuiseigenaar Willem van Agtmael: Zorg dat je op de radar blijft in Duitsland

Duitslandnieuws