Waarom emobility experts van alle grote Duitse automerken deze week in Arnhem zijn

Ruim 400 emobility experts van over de hele wereld komen deze week naar Arnhem om laadinfrastructuur te testen. Ruim een kwart van hen komt uit Duitsland.

De vele systemen en merken van laadpalen en elektrische auto’s maken de communicatie tussen de verschillende palen en auto’s niet bepaald eenvoudig. Emobility experts van over de hele wereld komen naar Arnhem om kennis uit te wisselen zodat dit communicatieprobleem kan worden aangepakt.

De mate waarin de verschillende systemen met elkaar kunnen communiceren wordt interoperabiliteit genoemd. Dat is van cruciaal belang voor de vraag of de consument bereid zal zijn om over te stappen op een elektrische auto. Dat is tegelijkertijd een grote technische uitdaging vanwege de enorme hoeveelheid verschillende implementaties, individuele gebruiksgevallen en vereisten wereldwijd. Een uitdaging waar alle autofabrikanten mee te maken hebben.

Kwart emobility experts komt uit Duitsland

Kennis- en innovatiecentrum van de gezamenlijke energiebedrijven ElaadNL is daarom 14 en 15 november gastheer van het event Global EV Charging Test. Meer dan 400 emobility experts komen naar Arnhem voor de grootste conferentie van het jaar rondom elektromobiliteit. Zeker een kwart van hen komt uit Duitsland en werken voor de grote autofabrikanten of toeleveranciers.

De technische experts komen samen om tests uit te voeren voor elektrische voertuigen en de laadpalen. In plaats van over interoperabiliteit te praten, draait dit evenement puur om de praktijk.

Interoperabiliteit grote uitdaging

Naast de grote autofabrikanten uit Duitsland komen ook Sven Gröning en Jens Schmutzler naar Arnhem. Zij zijn beide verbonden aan de technische universiteit in Dortmund en specialisten in de interoperabiliteit tussen elektrische voertuigen en laadinfrastructuur. Samen hebben ze VERISCO GmbH opgericht, een bedrijf dat is gespecialiseerd in het testen en controleren van communicatiesystemen van elektrische voertuigen en laadstations. Hiervoor werken ze sinds vorig jaar samen met keurinstelling TÜV SÜD.

De uitdaging om alle systemen zo veel mogelijk op elkaar aan te sluiten is groot, vertelt Schmutzler. “Tijdens het laadproces wordt informatie uitgewisseld tussen het elektrische voertuig en de laadinfrastructuur om het laadproces te controleren, te verifiëren en, wanneer nodig, te factureren.”

En in de toekomst gaat het om het opladen van het energienet, het beheer van het opladen van grote wagenparken, het opladen van elektrische bussen in het openbaar vervoer en het opladen van elektrische bussen. “Het doel is om de klant te allen tijde een veilig en comfortabel laadproces te garanderen.”

Lees ook

Wat Duitse emobility experts in november in Arnhem komen doen

 

Duitslandnieuws