Hoe online supermarkt Picnic zichzelf succesvol aanpaste aan de Duitse markt

Online supermarkt Picnic won afgelopen week de Duits-Nederlandse Prijs voor de Economie 2018. Ceo Michiel Muller is blij met de prijs en vertelt met welke strategie het bedrijf de eerste successen in Duitsland boekt.

Picnic is een Nederlandse start-up en een snelgroeiende online supermarkt dat een uniek en efficiënt distributiesysteem voor consumptiegoederen heeft ontwikkeld. Via een app zijn consument en producent rechtstreeks met elkaar verbonden en kan de consument precies zien op welk tijdstip het duurzame elektrische voertuig de bestelde boodschappen aflevert. Nadat Picnic in 2015 hun eerste Nederlandse distributiecentrum opende, nam de vraag naar hun service toe vanuit alle inkomensniveaus uit de samenleving.

Medeoprichter Michiel Muller van Picnic is blij met het winnen van de prijs. Het is volgens hem één van de tekenen dat het goed gaat in Duitsland, vertelt hij tegen Duitslandnieuws. In ieder geval zien we dat de Duitse consumenten erg blij zijn met Picnic waardoor iedereen nu gratis zijn boodschappen kan laten bezorgen.”

Ook lokale overheden zien de Nederlanders graag komen, zegt hij. “Want we bezorgen duurzaam en gebruiken nieuwe technologie om de supply chain te verbeteren en voedselverspilling tegen te gaan. We werken inmiddels ook met het Duitse bedrijfsleven goed samen en hebben een Duits team dat Picnic vanuit Düsseldorf runt.”

Picnic past zich volledig aan op Duitsland

Vooral dat laatste aspect is een doorslaggevende factor voor de eerste successen, merkt Muller. “We zijn helemaal weer opnieuw begonnen in Duitsland dus hebben niet het Nederlandse aanbod zomaar gekopieerd. Weer begonnen met een pilot, goed geluisterd naar klanten, assortiment helemaal aangepast en ga zo maar door. Dus we hebben echt een Picnic Duitsland gemaakt die afgestemd is op de lokale wensen.”

Ook de Duits-Nederlandse Handelskamer is blij met de winnaar, zegt DNHK-directeur Günter Gülker. “Het bedrijf is een uitstekend voorbeeld van hoe nieuwe bedrijfsmodellen kunnen functioneren. Hun pragmatische aanpak werkt zowel in Nederland als in Duitsland. Wij zijn dan ook erg blij dat Picnic de grens is overgestoken en daar nu zo succesvol is”

Duitsland is erg belangrijk voor Picnic, zegt Muller: “De start in de vier steden aan de Rijn is zeer goed verlopen. We willen blijven groeien”.

Duits-Nederlandse Prijs voor de Economie

Naast Picnic waren er nog twee genomineerden: het Nederlandse industriële ontwerpbureau MMID en de Frankfurtse IT start-up Venios. Zij gingen de strijd met Picnic aan voor de overwinning.

De Duits-Nederlandse Prijs voor de Economie is een prijs voor bedrijven die zich bezig houden met grensoverschrijdend zakendoen en daar succes mee boeken. Nadat de finalisten door een deskundige jury waren uitgekozen, kon er online gestemd worden, waardoor de uiteindelijke winnaar werd bepaald.

Lees ook het interview met Frederic Knaudt, de Duitsland-chef van Picnic:

In Nederland gaat het online supermarkt Picnic voor de wind. Duitsland-chef Frederic Knaudt vertelt wat hij moet aanpassen om het concept ook in Duitsland tot een succes te maken.

Waarom Duitse klanten zo mogelijk nog enthousiaster zijn over Picnic dan Nederlanders

Duits-Nederlandse Handelskamer

De DNHK is met meer dan 1.500 leden het grootste Nederlands-Duitse zakennetwerk en ondersteunt al 110 jaar ondernemingen bij hun activiteiten op de buurmarkt.