Interoperabiliteit is geen Nederlands of Duits probleem, maar een internationale uitdaging

Een van de redenen waarom elektrisch rijden nog niet doorgedrongen is tot de massamarkt, is dat veel systemen om de stekkerauto's op te laden langs elkaar heen werken. Vanuit Nederland en Duitsland wordt hard gewerkt om deze interoperabiliteit te verbeteren.

ELaadNL kijkt tevreden terug op de De Global Ev Charging Test. Meer dan 420 deelnemers waarvan een kwart vanuit Duitsland kwamen in november naar het evenement bij het kennis- en innovatiecentrum in Arnhem voor slim en duurzaam opladen van elektrische voertuigen (EV).

Experts van ElaadNL hebben de ISO 15118-norm voor communicatie tussen elektrisch voertuig en laadpaal bestudeerd. In de publicatie ‘Exploring the Public Key Infrastructure for ISO 15118 in the EV Charging Ecosystem’ wordt uitgelegd hoe het 15118-protocol werkt en wordt geconcludeerd dat de norm kan bijdragen aan de volgende stap in slim opladen door gebruikersinformatie toe te voegen aan het EV ecosysteem. Zij pleiten voor een open systeem om dit te bereiken.

Open standaard ontwikkeld in Arnhem

Het slim opladen van elektrische voertuigen creëert een heel ecosysteem van ICT-protocollen die regelen hoe verschillende apparaten met elkaar communiceren. Zo communiceren publieke oplaadpunten met een backoffice over wie er wil opladen, het aantal kilowatt dat aan de auto wordt geleverd, de factuur en meer. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de wereldwijd geaccepteerde open standaard OCPP, die oorspronkelijk in Nederland bij ElaadNL is ontwikkeld.

Een andere ICT-verbinding die tot stand kan worden gebracht is tussen elektrisch voertuig en laadpaal. Hiervoor is de ISO 15118-norm in ontwikkeling. Deze standaard behandelt autorisatie, authenticatie, beveiliging en aanvullende slimme laadinformatie.

Experts van ElaadNL leggen ISO 15118 uit in hun publicatie en geven aan welke uitdagingen er zijn. Zij geven suggesties over hoe het protocol een echte open standaard kan worden op een manier die door verschillende partijen, groot en klein, kan worden gebruikt. En hoe de consument het meest kan profiteren van de kenmerken van de standaard. Ook nieuwe innovaties kunnen van de standaard profiteren. Smart Charging diensten kunnen gemakkelijker worden aangeboden: bijvoorbeeld het opladen van een auto als de energieprijzen laag zijn met behulp van beschikbare zonne- en windenergie.

Interoperabiliteit is een uitdaging voor zowel Nederland als Duitsland

Een van de bezoekers in Arnhem was Sven Gröning, wetenschappelijke medewerker TU Dortmund elektromobiliteit en CTO Verisco. Om te voorkomen dat straks alle verschillende systemen langs elkaar heen werken, zet hij zich in voor interoperabiliteit. Samenwerking tussen Nederland en Duitsland is noodzakelijk, zegt hij. “Het is geen Duits probleem, geen Nederlands probleem, het is een internationaal probleem waar we samen een oplossing voor moeten vinden.”

Duitslandnieuws