Column - Roy van Veen

Waarom de grootste computerbeurs ter wereld CeBIT zomaar is verdwenen

Hoe kan het nu dat een instituut als computerbeurs CeBIT zomaar verdwijnt? Roy van Veen was hartstochtelijk fan vanaf het eerste uur en vertelt hoe langzaam de liefde vervloog.

Ooit was het de grootste computerbeurs ter wereld, maar inmiddels weten we dat hij ophoudt te bestaan. Ik heb het over de CeBIT in Hannover. Daarmee verdwijnt een instituut. De één geeft de veranderende markt de schuld, de ander de politiek en de derde wijst naar internet. De echte reden van het verdwijnen van deze oude dame is de stuitende arrogantie van de beursorganisatie en zijn directe vertegenwoordigers, ook die in Nederland.

In de 33 jaar dat deze technologiebeurs werd gehouden, bezocht ik hem een keer of 25. Wellicht nog iets vaker, maar ik heb dat nooit precies bijgehouden. Vanaf de eerste opening in de jaren ’80, tot de verkoop van mijn telecombedrijf in 2013 was ik van de partij. Eerst als jonge enthousiasteling met een eigen computer, maar vanaf 1997 als IT-professional en in die hoedanigheid een paar keer als standhouder.

Opwindende beginjaren van de CeBIT

In de jaren ’80 was de CeBIT in de winter al een belangrijk onderwerp van gesprek tussen mijn vrienden en mij. In de maanden voorafgaand aan het voorjaarsevenement speurden we tijdschriften af naar nieuwigheden en exposanten en – ook niet onbelangrijk – spaarden we hard voor toegang, vertering en aankopen.

In die beginjaren hing er een bijzonder soort energie in de beurshallen. Je voelde de opwinding. De beursorganisatie claimde het succes, maar vergat dat het vooral te danken was aan een enorm versplinterd computerlandschap waar de diverse stammen elkaar harder de tent uit vochten dan de voor- en tegenstanders van Zwarte Piet.

Atari streed tegen Commodore en MSX was niks. De Duitsers hadden Schneider, de Fransen Bull, de Italianen Olivetti en de Engelsen BBC en Acorn. Vanuit Azië opereerden NEC en Sharp, terwijl Apple het mondiaal opnam tegen het machtige IBM. Overal groupies en leveranciers die daarop inspeelden en op te achtergrond een beursorganisatie die lachend de zakken vulde.

De opkomst van de mobiele telefonie stuwde het aantal bezoekers in 2000 naar grote hoogte. CeBIT vond dat het te danken was aan de grootse organisatie, maar weer was het de markt die de beurs maakte. Het waren de hoogtijdagen van Nokia, Ericsson en Motorola en de opkomst van de eerste echte smartphones zoals Psion, Palm en Handspring.

Bergafwaarts sinds 2003

Vanaf 2003 ging het bergaf. Er waren minder merken in de markt en de onderlinge strijd was daardoor lang niet meer zo heftig als vroeger. De markt leverde geen energie en de beursorganisatie bleek niets anders een verhuurder van vierkante meters, zonder toegevoegde waarde.

De pleinen met bruisende stands werden vervangen door rijen met componentboeren uit Taiwan. Daarna kwamen de Koreanen en Chinezen met hun zielloze stands vol bakjes met chips en onderdelen. Bezoekers klaagden over gebrek aan sfeer, maar CeBIT was tevreden, want de verhuurtargets waren weer gehaald.

Als potentieel exposant sprak ik herhaaldelijk met de organisatie. Op wel 80 manieren kreeg ik uitgelegd dat de CeBIT een grootheid was en dat ik het beste kon tekenen bij het kruisje voor een nader te bepalen aantal vierkante meters. Op conceptuele voorstellen werd nooit inhoudelijk ingegaan, want dat vonden ze niet hun rol.

Leverancier van een lege hal met matige vloerbedekking

Precies daar gaat het mis. Als jij als organisatie niet samen met je standhouders een visie op energie, dynamiek en publiek wilt bepalen, dan heb je als beursorganisatie geen toevoegde waarde. Dan ben je niet meer als een leverancier van een lege hal met matige vloerbedekking vol veel te dure eetgelegenheden die bovendien een matige kwaliteit voedsel serveren.

Als je als organisatie blind en doof bent voor klachten van je klanten en van de klanten van je klanten, dan lost de markt dat zelf op. Deze week dus einde CeBIT, over een paar jaar volgt de Hannover Messe.

Roy van Veen

Roy van Veen (1970) - columnist bij Duitslandnieuws.nl - bouwde de eerste webshops van Nederland, stond vier jaar op Nederlands/Duitse markten met vis en vernieuwde met zijn telecombedrijf het betaalverkeer bij retailers in Nederland en Duitsland. Laatstgenoemde bedrijf is nu onderdeel van VodafoneZiggo. Met Tothem helpt hij organisaties hun verhaal te vertellen.

Twitter: @royalty
Contact: roy.van.veen@tothem.co
Columns: http://www.duitslandnieuws.nl/blog/author/roy-van-veen/