Met de app Wirtschaftsdeutsch kunnen drukke ondernemers werken aan hun Duits

Nederlandse ondernemers lopen omzet mis omdat ze onvoldoende Duits spreken. Daarom komt de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) nu met een on- en offline cursusprogramma. Voor mensen met een volle agenda of mensen die flexibel willen leren.

De Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK)komt met een speciaal on- en offline cursusprogramma om ondernemers op weg te helpen bij hun taalvaardigheid in het Duits. ‘Wirtschaftsdeutsch‘ blijkt nodig, vertelt projectleider Kiona Jansen die de cursus namens de DNHK opzette. “Vooral omdat veel Nederlandse ondernemers in de praktijk ervaren dat hun taalvaardigheid in het Duits onvoldoende is.”

De Handelskamer hield afgelopen een jaar een enquête onder bedrijven over hoe het gesteld is met de Duitse taalkennis. “Meer dan de helft van de ondervraagden schatte dit van hun medewerkers en collega’s in als onvoldoende. Slechts een op de vijf denkt dat hun niveau op orde is.” Een zorgelijke ontwikkeling, vindt Jansen. “Zes jaar geleden was dit vertrouwen bijna dubbel zo hoog.”

Wirtschaftsdeutsch voor een volle agenda

De reden voor een on- en offlinecursus heeft volgens Jansen te maken met twee trends. “Enerzijds wordt alles digitaler, wat mogelijkheden biedt om cursussen online aan te bieden via bijvoorbeeld apps.” Anderzijds heeft het te maken met het voortdurende belang van kennis van Duits voor het bedrijfsleven. “Want Duits blijft onverminderd belangrijk in het bedrijfsleven.”

Zo wordt ook het leren van een vreemde taal steeds meer een combinatie van on- en offline. Hier speelt de DNHK op in met Wirtschaftsdeutsch – een on- en offline cursusprogramma Duitse taal, desgewenst aangevuld met een klassikale examentraining, vertelt Jansen. “Ondernemers hebben volle agenda’s, daarom gaat deze cursus uit van een flexibele manier van leren. Dankzij de app Wirtschaftsdeutsch kan je overal en altijd een verloren uurtje benutten om je Duits bij te spijkeren.”

Ondanks Engels blijft Duits onmisbaar

Met regelmaat klinkt de theorie dat nu veel jongere Duitsers uitstekend Engels spreken, de noodzaak van de Duitse taalkennis verdwijnt. Maar de praktijk is anders, kreeg de DNHK via hun onderzoek te horen. “Bijna negentig procent van de deelnemers, is ervan overtuigd dat ze meer omzet zouden kunnen behalen wanneer hun medewerkers de Duitse taal nog beter zouden beheersen, zelfs tien tot vijftien procent meer.”

Het blijft voor Nederlandse ondernemers volgens Jansen een echt unique selling point als ze met Duitse zakenpartners Duits kunnen praten. “Het laat een diepgaandere manier van communicatie toe. Dat helpt echt in je zakenrelatie.” En hoewel Engels dus steeds breder wordt geaccepteerd, blijft Duits onmisbaar. “Zeker wanneer je zakendoet met mkb’ers. Ook telt de eerste indruk die je achterlaat. Als je dan laat zien dat je moeite doet om in het Duits te praten, dan is de start in elk geval goed.”

Engels is gewoon niet voldoende, vertelt ze. “Met startups red je het misschien nog met Engels. Maar vergeet niet dat in het Duitse bedrijfsleven ook nog steeds een generatie actief is, die de Engelse taal niet machtig is.”

Schoolduits niet voldoende

De gemiddelde ondernemende Nederlander heeft op de middelbare school wel Duits geleerd, toch is dat in de regel niet genoeg om in Duitsland succesvol en op zakelijk niveau met partners en afnemers te kunnen communiceren. “Hiervoor is meer specifieke kennis, een zakelijke woordenschat en uitdrukkingsvermogen nodig.” Wirtschaftdeutsch is hierop gericht en dicht daarmee het gat tussen het ‘schoolduits’ en het goed kunnen spreken op zakelijk niveau, vertelt ze. “Nederlanders spreken veelal redelijk Duits, maar komen in een zakelijke context niet altijd goed uit hun woorden.”

Daarom legt Wirtschaftsdeutsch de focus op het zakelijk gebruik van de Duitse taal, zegt Jansen. “Natuurlijk vergeten we algemene taalvaardigheid en -kennis, zoals grammatica, zinsbouw en woordenschat niet.” Maar de nadruk ligt op de dagelijkse praktijk en op de werkvloer. “Het verschilt per niveau, maar denk aan smalltalk aan de telefoon, het opstellen van een correcte Duitse verkoopmail, het beantwoorden van Duitse correspondentie of bijvoorbeeld het voeren van onderhandelingsgesprekken.”

Meer dan taal

Bij zakendoen in Duitsland gaat het meer dan om alleen taal, zegt Jansen. “Als DNHK vinden we ook culturele en politiek-economische kennis relevant. Daarom hoort bij deze cursus ook een ‘Masterclass Wirtschaft’ waardoor je dé Duitslandexpert binnen je organisatie wordt.”

Deze masterclass is ontwikkeld samen met professor Kees van Paridon, gasthoogleraar Duits-Nederlandse economische betrekkingen aan de Universiteit Münster en emeritus hoogleraar Economie aan de Erasmus Universiteit Rotterdam. Van Paridon was tussen 1992 en 2002 tevens bijzonder hoogleraar Duits-Nederlandse betrekkingen aan de VU in Amsterdam.

Nederlandse bedrijven laten omzet liggen wanneer ze hun Duitse huiswerk niet op orde hebben, zegt Jansen. “De taalvaardigheid van managers en medewerkers wordt er helaas niet beter op. Dit zien wij ook op de arbeidsmarkt. Werkgevers hebben nu vaak problemen om vacatures met talenkennis Duits te vervullen. Daarom zetten wij hier op in en doen wij er alles aan om het leren van de Duitse taal aan te moedigen.”

Duits-Nederlandse Handelskamer

De DNHK is met meer dan 1.500 leden het grootste Nederlands-Duitse zakennetwerk en ondersteunt al 110 jaar ondernemingen bij hun activiteiten op de buurmarkt.