Wat Nederlandse smart charging interessant maakt voor de regio Saksen

De elektrische auto staat ook in Duitsland vlak voor de grote doorbraak, merken deskundigen uit de sector. In de regio Saksen groeit de belangstelling voor de Nederlandse ervaring met elektrisch rijden, laadpalen en smart charging.

Volgens Duitse en Nederlandse experts is het een beetje de stilte voor de storm. In Duitsland staat de stekkerauto vlak voor de definitieve doorbraak. In de regio Saksen is men daarom op zoek naar expertise rond emobility, laadpalen en smart charging.

De Oost-Duitse deelstaat is voor veel Nederlanders een beetje onbekend. Toch gebeurt er veel in ontwikkeling en productie op het gebied van groene mobiliteit en smart mobility. Dat heeft alles te maken met het feit dat de grote Duitse automerken als VW, BMW, Mercedes-Benz en Porsche hier hypermoderne productielocaties hebben. Ook de grootste toeleveranciers zijn hier volop vertegenwoordigd.

Belangrijk dat Duitsland en Nederland samenwerken rond smart charging

Smart Charging is een heel groot thema voor de stad Dresden, vertelt Uwe Richter, afdelingsmanager bij de stad Dresden op het thema Smart City. “Door de samenwerking met Volkswagen hebben e-mobility middenin de stad.” Doordat de fabrikant hier in Dresden de eGolf produceert is het geen nieuw thema voor de stad, zegt hij. “Wel nieuw is dat we onze laadinfrastructuur nu uitbouwen, de komende twee jaar wordt dat echt zichtbaar. Daarna heeft niemand meer het excuus dat er te weinig laadpalen zijn.”

Met Nederland heeft Richter persoonlijk een heel goede band. “Ik was vanwege mijn werk al vaak in Eindhoven, ik weet dat daar veel innovatieve bedrijven zijn. Daarbij denk ik ook aan de High Tech Campus.” Het ligt volgens hem voor de hand dat Europa en vooral Nederland en Duitsland als buurlanden de handen ineen slaan om samen de technologie van de toekomst mogelijk te maken. “En dat moeten we grensoverschrijdend doen.”

Daarvoor zijn protocollen en standaards hard nodig, vertelt hij. “Als iedereen zijn eigen standaards ontwikkelt, komen we niet vooruit. We moeten grensoverschrijdend kunnen samenwerken.”

De Nederlandse projecten die werden voorgesteld vond hij zeer interessant. “Misschien kan je op de korte termijn niet direct bij alles een passende manier vinden. Maar het is in ons aller belang om deze uitwisselingen vaker te houden om daarmee de samenwerking tussen Nederland en Duitsland te versterken.”

Uwe Richter, Smart City Dresden:

Samen met Nederland de Europese standaard neerzetten

Dr. Sven Haase van energiebedrijf Envia Mitteldeutsche Energie AG uit Chemnitz was al op bezoek in Nederland en wel bij kenniscentrum ElaadNL in Arnhem. “Daar hebben we ervaringen uitgewisseld over welke problemen netbeheerders hebben rond het opladen van elektrische auto’s. In beide landen spelen dezelfde uitdagingen.”

Haase is nu van plan om samen met ElaadNL een veldtest op te zetten. “We willen weten wat het effect is op het energienet wanneer je te maken krijgt met een groter aantal elektrische auto’s dat tegelijk wil laden.” Envia doet zelf veel onderzoek hiernaar en heeft een apparaatje ontwikkeld dat grote piekbelastingen moet voorkomen. “Daardoor kunnen we meer auto’s tegelijk laten opladen.”

Nu worden de meeste auto’s opgeladen wanneer het net sowieso al zwaar belast wordt. En dus zijn er oplossingen nodig om ‘intelligent laden’ (smart charging) mogelijk te maken. “De Energiewende functioneert alleen wanneer we een ‘mobiliteitswende’ creëren, en dat de stekkerauto’s alleen dan opladen wanneer er ook voldoende energie is.”

Volgens Haase speelt ElaadNL in deze ontwikkeling een erg belangrijke rol. “In Nederland zijn al veel meer e-auto’s op de weg. Hierdoor kunnen we via hen de problemen die we al voorzien, beter inschatten en voorzorgsmaatregelen nemen.” Hij wil zich sterk maken om dit ook in de Europese standaards te krijgen. “Samen kunnen we voor heel Europa de standaard zetten om smart charging mogelijk te maken.”

Dr. Sven Haase, Envia Mitteldeutsche Energie AG uit Chemnitz:

Ervaringen delen

Saksen is van oorsprong al een echte autoregio, vertelt Martin Grismajer van SAENA, Sächsische Energieagentur. Hij wijst op de wortels van grote fabrikanten als Audi. “Die kennis is hier ook gebleven.”

Grismajer was al een aantal keer op werkbezoek in Nederland. De aanpak daar bevalt hem zeer. “Je merkt als experts uit beide landen elkaar ontmoeten, men goed weet waarover men spreekt. Hierdoor wordt direct concreet over projecten gesproken.” Hij ziet in Nederland veel ervaring op het gebied van laadinfrastructuur. “Met name in hardware en toegangssystemen. Maar ook de manier hoe energie wordt verdeeld en men weet natuurlijk meer over gebruikerservaringen.”

Smart charging is wat hem betreft een sleutelbegrip. “Hierdoor kan je voorkomen dat er extra kabels moeten worden aangelegd. Dat bespaart veel kosten.” Duitsland kan hier veel kennis inbrengen over het gebruik van hernieuwbare energie en hoe je omgaat met het gladstrijken van piekmomenten. “We hebben dus veel thema’s om over te praten.”

Grismajer vindt het belangrijk Nederland en Duitsland op de lange termijn met elkaar de samenwerking zoeken. “Een mooi moment is de Hannover Messe waar Nederland en Saksen een paviljoen naast elkaar hebben staan. Daar praten we verder.”

Martin Grismajer, SAENA, Sächsische Energieagentur GmbH:

Elektrische auto raakt in het dna van de Duitsers

Baerte de Brey is als Chief International Operations van ElaadNL blij met de uitwisseling met de regio Saksen. “Netbeheerders zitten hier deels in een fase die wij een aantal jaar geleden al gehad hebben. De eerste honderden stekkerauto’s komen naar de steden.”

Een belangrijke factor hiervoor is de VW-fabriek in Dresden waar de elektrische Golf wordt gemaakt. “We denken bij Volkswagen altijd aan de dieselgate. Maar hier kan je zien dat men lessen hieruit heeft getrokken.” Het is meer dan enkel mooie plaatjes, zegt hij. “Het wordt echt in praktijk gebracht.

De elektrische auto komt in het dna van de Duitsers, merkt hij. “Het is stilte voor de storm. Nu worden hier al 72 elektrische auto’s per dag gemaakt. Binnenkort gaat het over gigantische aantallen, als ook de veel grotere fabriek in Zwickau mee gaat draaien.” Het is niet meer het wensdenken van enkele politici. Het gaat echt gebeuren.”

Baerte de Brey, Chief International Operations van ElaadNL

Handelsmissie naar Saksen

Waarom Saksen interessant is voor Nederlandse smart mobility ondernemers

ELaadNL

Kennis- en innovatiecentrum ElaadNL onderzoekt en test de mogelijkheden voor Smart Charging: elektrische auto’s betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam opladen.