Wat je van de culturele verschillen in foodtrends tussen Nederland en Duitsland kunt leren

Nederlanders en Duitsers hebben andere eetgewoonten. Een goede reden voor de DNHK om te ontdekken wat ondernemers met deze foodtrends kunnen.

Hoe gaan verschillende culturen om met eten? Wat zijn bijvoorbeeld de belangrijkste verschillen tussen Nederlandse en Duitse eetgewoonten en wat zijn de nieuwste foodtrends in beide landen? Deze vragen staan centraal als de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) het Kraft Heinz Innovation Center in Nijmegen bezoekt op donderdag 4 april.

Speciaal voor leden van de DNHK, DNHK Young Professionals en geïnteresseerden uit de levensmiddelen- en retailbranche opent The Kraft Heinz Company de deuren. In Nijmegen bevindt zich de R&D-afdeling van de vijfde grootste levensmiddelenproducent ter wereld. Hier werken zo’n 200 onderzoekers en ontwikkelaars aan toekomstige productinnovaties. Het is het grootste researchcenter van Kraft Heinz buiten de Verenigde-Staten.

In 2013 opende Heinz het innovatiecentrum in Nijmegen, dat de kenmerkende naam ’57’ kreeg. Dit getal is afgeleid van de succesvolle reclameslogan uit 1892: ‘Heinz 57 varieties’. In dit centrum vindt 90% van het onderzoek en ontwikkeling voor de Europese markt plaats.

Culturele verschillen bepalen foodtrends

Hier is goed te zien hoe de voedingsmiddelenindustrie niets meer aan het toeval overlaat. Of het nu gaat om smaak, textuur, kleur of verpakking van een product: alles wordt uitgebreid onderzocht en getest. Zo ook in het Kraft Heinz innovatiecentrum in Nijmegen. Een kijkje in de Europese keuken van de Amerikaanse voedselgigant biedt daarom veel inzichten in de Europese en wereldwijde markt.

Tijdens het programma vertelt Technology Manager Dick van Olderen van The Kraft Heinz Company over innovaties en foodtrends. Zijn verhaal wordt aangevuld door Susanne Tjahjadi-Lo, zij is docent aan de Hogeschool Arnhem Nijmegen en weet veel over de culturele verschillen en eetgewoonten tussen Nederland en Duitsland.

The Economic Board Arnhem-Nijmegen maakte deze video:

 

Zo was ze betrokken bij een studentenuitwisseling tussen de HAN en de hogeschool van Münster en ontving ze Duitse studenten in Nederland. De studenten kregen uiteraard kaas voorgeschoteld, maar werden ook bijgepraat over de verschillen in Nederlandse en Duitse supermarkten. 

Duits-Nederlandse Handelskamer

De DNHK is met meer dan 1.500 leden het grootste Nederlands-Duitse zakennetwerk en ondersteunt al 110 jaar ondernemingen bij hun activiteiten op de buurmarkt.