Live Hannover Messe 3 april 2019 – Dit is de missie van GO4EXPORT

Tijdens de Hannover Messe brengt Hans Brouwers bedrijven uit Oost-Nederland in contact met industrieregio OWL. Hij vertelt welke kansen er zijn en hoe hij ondernemers wil ondersteunen deze te pakken.

Vanuit het GO4EXPORT-programma zijn diverse leden en initiatieven actief op de Hannover Messe. Zo staat de Verenigde Maakindustrie Oost staat met enkele bedrijven in Hal 4, maar organiseert de vereniging op woensdag 3 april ook een bus vanuit de Achterhoek. Daarnaast komrn The Economic Board Arnhem-Nijmegen en Regionaal Centrum voor Technologie Gelderland elk een bus.

De deelnemers uit Oost-Nederland brengen onder meer een bezoek aan bedrijven op het paviljoen van de voor Nederland interessante regio Ostwestfalen-Lippe (OWL) en de IRHub van de Universiteit Twente. Daarna volgt een ontvangst en buffet op de Holland-stand in Hal 4 met HWK MünsterVerenigde Maakindustrie Oost en Netwerk GEP. Lees hieronder verder over de speciale rol van HTSM-makelaar Hans Brouwers van GO4EXPORT. 

Volg de Hannover Messe vandaag live via twitter. Het artikel gaat verder na dit overzicht:

 

 

HTSM-makelaar Hans Brouwers ziet veel kansen in Duitsland

Hans Brouwers is nu bijna een jaar aan het werk als HTSM-makelaar Duitsland voor het GO4EXPORT-programma vanuit Oost NL. Hij investeert in duurzame relaties voor Oost-Nederland met Duitsland, met een focus op Noordrijn-Westfalen voor hightechsystemen en materialen.

Hij zoekt met name kansen voor kleinere mkb’ers in Duitsland, zegt hij. “Zoek het niet te ver weg. Trek een cirkel van drie tot vier uur reistijd rondom Oost-Nederland, en je hebt buitengewoon interessante industrieregio’s zoals Ostwestfalen-Lippe (OWL), het Münsterland en Metropolregion Rhein-Ruhr binnen handbereik.”

Samenwerking is het toverwoord, zegt hij. “Ook de Duitsers zien dat ze het niet meer alleen kunnen. De tijd dat men alles zelf of in de eigen omgeving kon oplossen is voorbij. Je merkt dat Duitse bedrijven steeds opener staan om bepaalde expertise of oplossingen van verder weg te halen.” En dat biedt mogelijkheden voor toeleveranciers uit Oost-Nederland. “Aan ons de taak om die ketens te ontsluiten en er tussen te komen.”

In Duitsland ontdekt men steeds meer wat de innovatieve maakindustrie in Oost-Nederland in huis heeft, merkt Brouwers. “Veel Duitsers zagen ons voorheen vooral als een slim handelsvolk, dat we ook meetellen als innovatieland was veel minder bekend.” Er is veel belangstelling voor de Fieldlabs waarin bedrijven en kennisinstellingen samenwerken aan Smart Industry, zegt hij. “Wij krijgen steeds meer waardering voor onze expertise, voortvarendheid, flexibiliteit en betrouwbaarheid. We staan voor wat we zeggen en dwingen daarmee respect af.”

De manier om beter in beeld te komen in Duitsland, loopt via regionale netwerken, zegt hij. “We hebben nog te vaak de neiging om zaken te willen doen ver weg en met de grote namen.” Maar voor mkb’ers uit Oost-Nederland liggen er veel betere mogelijkheden, volgens hem. “Het Duitse mkb is een paar slagen groter dan wat wij gewend zijn. Het zijn vaak familiebedrijven die wereldkampioen zijn in hun niche. Daar moet je je op richten.”

Spitzencluster OWL aansprekend voorbeeld voor Overijssel

Brouwers nam de founders van het Twentse innovatiecentrum Novel-T daarom mee op inspiratiereis naar topindustriecluster Ostwestfalen-Lippe (OWL). “Dat is een regio rond Bielefeld, zo groot als Oost-Nederland. Enkele bedrijven hebben hier het voortouw genomen om als eenheid te opereren om de regio vooruit te stuwen. Erg inspirerend voor ons, want ook wij hebben innovatieve hightechbedrijven die dit kunnen.”

Het ‘Spitzencluster OWL’ telt 400 bedrijven, die samen goed zijn voor een omzet van 16,5 miljard euro. Bekende namen zijn Claas (agrotech), Weidmüller (elektrotechniek) en Miele (huishoudelijke apparaten), maar ook enkele vooraanstaande keukenproducenten komt uit dit gebied. “Men heeft een voor ons herkenbare nuchtere mentaliteit. Hier vind je een belangrijk deel van de hidden champions van Duitsland.”

Wie onderdelen of software kan leveren voor de hightechindustrie, heeft kansen in deze regio, ziet Brouwers. “Maar je moet wel echt onderscheidend zijn.” De HTSM-liaison is zeker van de voordelen voor Oost-Nederland. “Zie het als een nieuwe thuismarkt om de hoek. Maar om te slagen heb je wel overtuiging, geduld en volharding nodig. En wij kunnen hierbij ondersteunen.”

Brouwers is actief om Nederlandse en Duitse clusters aan elkaar te koppelen. “Concreet doe ik dat nu door leden van de Verenigde Maakindustrie Oost (VMO) tijdens de Hannover Messe voor te stellen bij het cluster OWL.” Hetzelfde doet hij door hightechstartups een warme entree bij Duitse partners te geven. “Hiervoor kan je altijd bij me aankloppen.”

Matchmaking op de Hannover Messe

De samenwerking tussen Oost-Nederland en Duitsland krijgt zo steeds meer gestalte. Dat is alleen al te zien aan de steeds vollere agenda van HTSM-makelaar Brouwers. Tijdens de Hannover Messe in de eerste week van april brengt hij Nederlandse bedrijven in contact met de OWL-netwerken. “Dat loopt vooruit op onze handelsmissies naar deze regio later dit jaar.”

Tijdens de Hollandtag op 8 april in Duisburg geeft hij een presentatie samen met de ontwikkelingsmaatschappijen van Noord-Brabant en Zuid-Holland, waar hij onder meer een podium geeft aan het nieuwe Fieldlab Industrial Reality Hub. Daarin zijn 8 bedrijven verenigd die VR- en AR-oplossingen maken voor de industrie.

De German Business Week volgt een week later, met een agrofoodtech-programma op de universiteit van Wageningen op 17 april. Voor de zomer komen er Duitse techjournalisten op bezoek naar Oost-Nederland om de regio te leren kennen als innovatief en hightechgebied, een betrouwbare partner voor Duitse bedrijven, vooral op het gebied van ‘smart sustainable industry’ en ‘healthy living’.

Er volgen nog twee missies met ondernemers naar OWL, een bezoek aan Metropolregion Rhein-Ruhr speciaal voor hightechstartups en twee delegatiereizen met ondernemers naar Zuid-Duitsland. Binnenkort organiseert hij samen met de industrieclusters uit Oost-Nederland rondetafelgesprekken voor mkb’ers die van plan zijn te gaan exporteren naar Duitsland.

GO4EXPORT

Internationaal denken en doen onder één naam #GO4EXPORT Mogelijk gemaakt door samenwerkende partijen in de provincies Overijssel en Gelderland.