Deze rol speelt de Hannover Messe in het dichterbij brengen van smart charging

Na de Hannover Messe, is vóór de Hannover Messe, zouden ze in Duitsland zeggen. Met diverse mensen die we troffen op de grootste industriële beurs ter wereld bespreken we wat het heeft opgeleverd, maar kijken we vooral vooruit. Baerte de Brey trapt deze week als Chief International Operations van ElaadNL af.

Wat heeft de Hannover Messe je opgeleverd?

Goede gesprekken met toeleveranciers van componenten van smart charging. Maar ook interessante ontmoetingen met relevante bestuurders als staatssecretaris Mona Keijzer van Economische Zaken en Franz Loogen, directeur van E-Mobil BW (emobility Baden-Württemberg). Bovendien stond er een mooi artikel in NRC Handelsblad over ons werk naar aanleiding van een interview in Hannover.

Welke concrete vervolgstappen heb je in gedachten voor de rest van het jaar?

Niet alleen Duitsland is belangrijk voor ons, ook Frankrijk speelt een belangrijke rol binnen Europa. Daarom ben ik bezig met de opvolging van bestuurlijke contacten die ik heb opgedaan op een beurs in Lyon. Ook zijn we bezig met een nieuw testevent/conferentie in Arnhem met aantal grote spelers op het gebied van elektrisch rijden. Ik mag ook spreken op een congres in Stuttgart in november en dan volgt Dresden in december.

Wat wil je voor volgend jaar anders doen?

Nu kon ik door andere verplichtingen maar één dag blijven, volgend jaar wil ik graag meer tijd besteden op de Hannover Messe.

Elektrische auto raakt in het dna van de Duitsers

Baerte de Brey is als Chief International Operations van ElaadNL blij met de uitwisseling met de regio Saksen. “Netbeheerders zitten hier deels in een fase die wij een aantal jaar geleden al gehad hebben. De eerste honderden stekkerauto’s komen naar de steden.”

Baerte de Brey op de Hannover Messe:

 

Een belangrijke factor hiervoor is de VW-fabriek in Dresden waar de elektrische Golf wordt gemaakt. “We denken bij Volkswagen altijd aan de dieselgate. Maar hier kan je zien dat men lessen hieruit heeft getrokken.” Het is meer dan enkel mooie plaatjes, zegt hij. “Het wordt echt in praktijk gebracht.

De elektrische auto komt in het dna van de Duitsers, merkt hij. “Het is stilte voor de storm. Nu worden hier al 72 elektrische auto’s per dag gemaakt. Binnenkort gaat het over gigantische aantallen, als ook de veel grotere fabriek in Zwickau mee gaat draaien.” Het is niet meer het wensdenken van enkele politici. Het gaat echt gebeuren.”

Baerte de Brey, Chief International Operations van ElaadNL

 

Hal 27: Holland Green and Smart Mobility Gemeinschaftsstand

Edwin Bestebreurtje

Penvoerder PIB E-Mobility Partners Zuid- en West-Duitsland en partner bij FIER Automotive uit Helmond

Eigenlijk zijn 3,5 jaar te kort om echt te bereiken wat je wilt, toch is penvoerder Edwin Bestebreurtje van PIB E-Mobility Partners Zuid- en West-Duitsland behoorlijk tevreden. “Leden van ons hebben inmiddels vestigingen geopend in Duitsland en doen er zaken. Dat is een heel behoorlijk resultaat. Maar er is nog veel meer mogelijk wanneer we langer doorgaan.”

Missie Saksen

Veel van de deelnemende bedrijven uit Hal 27 waren eerder dit jaar mee op missie in Saksen:

De elektrische auto staat ook in Duitsland vlak voor de grote doorbraak, merken deskundigen uit de sector. In de regio Saksen groeit de belangstelling voor de Nederlandse ervaring met elektrisch rijden, laadpalen en smart charging.

Wat Nederlandse smart charging interessant maakt voor de regio Saksen

ELaadNL

Kennis- en innovatiecentrum ElaadNL onderzoekt en test de mogelijkheden voor Smart Charging: elektrische auto’s betrouwbaar, betaalbaar en duurzaam opladen.