Hoe deze startups de zorg in Nederland en Duitsland betaalbaar willen houden

Hoe houd je de zorg betaalbaar en zet je de patiënt centraal? Ehealth is hierin cruciaal. Deze Duitse en Nederlandse startups delen hun ervaring tijdens de Dutch Digital Health Night in Berlijn. Jeroen Bos pitcht Logis.P op de Dutch Digital Health Night. Foto: Janneke Koster

In Nederland hoor je vaak over de steeds duurder wordende zorg. In Duitsland zijn de problemen nog veel groter. Door bureaucratie, het gebrek aan digitalisering, regeldruk en vergrijzing lijkt het alleen maar erger te worden. Tijdens de Dutch Digital Health Night op de Nederlandse ambassade in Berlijn presenteerden Nederlandse en Duitse startups hun idee om de zorg betaalbaar te houden en om via de digitale weg de patiënt weer meer centraal te zetten. NBSO Stuttgart bracht de deelnemers bij elkaar.

Een goed voorbeeld is de Berlijnse startup Selfapy, als winnaar uitgeroepen van de Dutch Digital Health Night 2019 door zowel de jury als het publiek. CEO Nora Blum is psycholoog en merkte dat veel mensen bijzonder lang op de wachtlijst stonden voordat ze geholpen konden worden. “Met Selfapy word je online al op weg geholpen. Mensen zijn echt verbaasd dat ze vaak dezelfde dag nog aan de slag kunnen.”

Duitse zorg net als in Nederland steeds digitaler

 

Wat de digitalisering van de zorg betreft, loopt Duitsland nog achter op Nederland. Maar er verandert veel op dit moment, vertelt Blum. “Ook bij vakgenoten was in het begin enige scepsis tegenover onze online therapieën. Logisch ook, want het is niet iets wat je zomaar doet. Maar nu veel mensen de positieve gevolgen zien, slaat dat om. Ook steeds meer zorgverzekeringen vergoeden online therapie. Zeker ook omdat hierdoor mensen minder snel moeten worden opgenomen.”

Ook CEO en oprichter Peter Krol van het Nederlandse Medify merkt deze trend. Met zijn software brengt hij het hele informatieproces rond een medische behandeling online en daardoor beter inzichtelijk voor alle betrokkenen. “Daardoor hoeven patiënten minder vaak op bezoek bij de arts. Dat scheelt heel veel kosten en reistijd.” En wanneer arts en patiënt toch nog met elkaar in gesprek gaan, is de kwaliteit hiervan veel hoger. “De patiënt is beter op de hoogte en kan daardoor veel gerichter vragen stellen.”

 

Medify draait in steeds meer Nederlandse zorginstellingen en heeft inmiddels ook de stap gezet naar Duitsland. Dat gaat nog niet altijd even makkelijk, merkt Krol. “Duitsers zeggen vaak: ik kan de wet niet veranderen, dus blijft het zo.” Toch ziet ook hij steeds meer beweging. “Het gaat dezelfde kant op als Nederland.”

Een goed voorbeeld van de groeiende rol van ehealth in Duitsland is Recare uit Berlijn. Het bedrijf ontwikkelde een platform dat via een algoritme klinieken met de nazorg verbindt. Hierdoor verloopt de organisatie veel soepeler, vertelt Paula Purps namens de startup. “We draaien inmiddels in 80 ziekenhuizen die we verbinden met 6.000 professionals.”

 

Patiënt meer centraal dankzij digitalisering

Dankzij het digitaliseren van de zorg, krijgt de patiënt steeds meer middelen in handen. Ook komt er steeds meer aandacht voor problemen die tot op heden nog niet zo bekend waren. Zo ontdekte de Berlijnse apotheker Maximilian Wilke dat veel mensen met een allergie serieus last hebben van bepaalde medicijnen. “Vooral ook omdat het heel lastig was om er achter te komen wat precies in welk medicijn zit.”

Wilke begon daarom zelf met het ontwikkelen van een app om alle informatie bij elkaar te brengen. “Met ‘Whatsin my meds‘ kan je er achter komen wat er in zit. Zo lossen we een problemen op voor miljoenen mensen.

Verdienmodel moet kloppen

Omdat er in Nederland inmiddels meer ervaring is opgedaan met ehealth, kijken veel bedrijven naar de kansen in Duitsland. Zo ook Enovation uit Capelle aan den IJssel. Voor hen onderzoekt Sven Walraven sinds anderhalf jaar de Duitse markt. “Het werkt anders dan in Nederland, je moet het systeem goed leren kennen. Veel zaken zijn erg politiek.”

Een grote reden waarom bepaalde systemen nog niet worden omgezet in Duitsland, heeft volgens Walraven met de verschillende verdienmodellen te maken. “Het moet ook lonen. Wij leveren bijvoorbeeld software voor thuismetingen. In Nederland besparen we voor ziekenhuizen daarmee veel geld. Maar een Duitse arts krijgt betaald per bezoek en zit dus niet te wachten op software dat ervoor zorgt dat er minder patiënten op bezoek komen.”

 

Toch ziet Walraven dat er in Duitsland steeds meer gebeurt. “In Nederland hebben we door onze kleine schaal gesnapt dat betere samenwerking noodzakelijk is om verder te komen. In Duitsland komt dit nu ook op gang, zij het mondjesmaat.”

Het is een van de redenen dat Nederland de samenwerking zoekt met Duitsland en dus was ook Ron Roozendaal, directeur informatiebeleid van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport op bezoek in Duitsland. Hij had afspraken staan op het Duitse ministerie. “We moeten wel samenwerken, zorg stopt niet aan de grens. Daarom moeten we ons beleid op elkaar afstemmen en samen afspreken hoe de standaarden eruit zien.”

Dutch Digital Health Night 2019

Lees hier welke startups zich presenteerden tijdens de Dutch Digital Health Night 2019 in Berlijn

Deze startups pitchen op de Dutch Digital Health Night 2019

Duitslandnieuws