Handig om te weten voor ondernemers: deze Duitse wetten veranderen in mei

Het minimumloon gaat omhoog, je krijgt langer de tijd om de aangifte over je inkomstenbelasting te doen, er komt een plafond voor telefoonkosten binnen de EU en dieselauto's mogen minder uitstoten. Alexander Crämer van STRICK Rechtsanwälte & Steuerberater bespreekt welke wetten er in Duitsland veranderen in de maand mei.

Voor wie zakendoet in Duitsland is het handig om te weten welke wetten er deze maand veranderen.

Advocaat Alexander Crämer van STRICK Rechtsanwälte & Steuerberater in Kleef maakt een relevante opsomming voor Nederlandse ondernemers.

Minimumloon voor schilders stijgt

Het minimumloon voor schilder- en lakwerkzaamheden is per 1 mei 2019 gestegen in Duitsland. Voor deze branche geldt dat het zogeheten ‘minimumloon 1’ voor ongeschoolde werknemers van 10,60 naar 10,85 euro per uur stijgt. Ook het ‘minimumloon 2’ voor geschoolde werknemers verandert: in Oost-Duitsland wordt het uurloon verhoogd naar 12,95 euro per uur en vanaf mei 2020 is zelfs sprake van een uniform tarief, te weten 13,50 euro. West-Duitsland ligt daar met zijn huidige tarief van €13,30 al dichterbij. Let wel, deze ophogingen van het minimumloon zijn niet van toepassing op voertuig- en metaallakwerkzaamheden op stationaire werkplekken.

Deadline belastingaangifte later

De aangifte van de inkomstenbelasting hoeft dit jaar niet langer uiterlijk 31 mei worden ingeleverd. Verzorgt u de aangifte zelf, dan loopt de termijn tot 31 juli 2019, en schakelt u een belastingadviseur voor de aangifte in, dan mag dit zelfs nog tot en met februari 2020 gebeuren. Tegenover deze termijnverlenging staat wel een strengere bestraffing van verzuim.

Plafond voor telefoonkosten

Vanaf 15 mei 2019 geldt binnen de Europese Unie een maximaal beltarief per minuut van 0,19 euro bij zowel vaste als mobiele telefonie. Ook de in het buitenland (maar wel binnen de EU) verstuurde SMS is dan aan een plafond verbonden: meer dan 0,06 euro mogen telecomaanbieders niet langer vragen.

Dieselverboden worden waarschijnlijker

De federale Wet Emissiebeheersing (het Bundes-Immissionsschutzgesetz) verandert ook deze maand. Zo is nu de regel dat bij slechts minimale overschrijding van het stikstofoxidelimiet van 40 microgram, stedelijke rijverboden voor diesels per definitie disproportioneel zijn. De Duitse overheid heeft bepaald dat dit betrekking heeft op de steden waarin het jaarlijks gemiddelde van stikstofuitstoot tussen de 40 en 50 microgram bedraagt per kubieke meter lucht. De wet noemt overigens ook welke voertuigen te allen tijde rijden mogen; dit betreft diesels die aan de Euro-6-norm voldoen, Euro 4 en 5 diesels die minder dan 270 milligram stikstofoxide per kilometer uitstoten, bepaalde bedrijfsvoertuigen zoals bestelwagens, en voorrangsvoertuigen zoals ambulances.

STRICK Rechtsanwälte & Steuerberater

STRICK biedt Nederlandse ondernemers die in Duitsland zaken (willen) doen of een dochteronderneming willen opstarten, alomvattend juridisch en fiscaal advies.