Waar je op moet letten nu Duitsland in de ban raakt van de elektrische step

Duitsland raakt in de ban van de elektrische step. Zeker nu de nieuwe verordening voor kleine elektrische voertuigen over een paar dagen in werking treedt. En dat biedt kansen voor Nederlandse fabrikanten.

De laatste maanden gaat het bijna wekelijks in Duitse media over de komst van de elektrische step. Halverwege juni 2019 wordt de e-step wettelijk toegelaten op de Duitse openbare weg. Met de verordening voor kleine elektrische voertuigen zal er binnenkort een wettelijke basis zijn voor het gebruik van deze elektrische scooters. Na wat papierwerk kunnen de eerste steps naar verwachting al begin juli legaal de weg op.

De hype is groot en dat is te zien nu oud-wereldkampioen Formule 1 Nico Rosberg in een e-stepstartup investeert. Het Berlijnse Tier Mobility is naar eigen zeggen al in 22 steden in 10 landen actief, en heeft daar een sharing-systeem gericht op voorbijgangers en toeristen. Nu is Duitsland aan de beurt. Medio juni moeten er tienduizenden beschikbaar zijn in de grote steden. Ook veel andere producenten als Bird Rides en Lime, maar ook Volkswagen staan in de startblokken. Volgens vergelijkingsportaal Idealo is de belangstelling van kopers tussen december 2018 en april 2019 met 569% gestegen.

De verordening voor kleine elektrische voertuigen is van toepassing op voertuigen met een stuurstang, met een maximale snelheid tot 20 km/u (afhankelijk van het ontwerp). De regeling geldt voor allerlei soorten voertuigen. Bijvoorbeeld voor e-scooters en Segways, maar niet voor Airwheels, hoverboards of e-skateboards, omdat al deze voertuigen geen stang hebben. Of hiervoor een uitzonderingsregeling komt, is nog niet bepaald.

Eisen voor elektrische step

De nieuwe regeling biedt veel kansen voor Nederlandse producenten van kleine elektrische voertuigen. Voor een toelating op de openbare weg is een ‘Allgemeine Betriebserlaubnis (ABE) van het Kraftfahrtbundesamt nodig, vertelt Cathrin van den Hurk, advocaat verzekeringsrecht bij STRICK Rechtsanwälte & Steuerberater uit Kleef. “Het motorvermogen wordt begrensd op 500 Watt.”

De volgende eisen gelden:

  • Maximale snelheid tot 20 km/u (afhankelijk van het ontwerp)
  • De bestuurder moet minstens 14 jaar oud zijn.
  • Het voertuig moet verzekerd zijn (aansprakelijkheidsverzekering)
  • De geldige verzekeringssticker moet op het voertuig worden aangebracht.
  • Het voertuig moet zijn uitgerust met verlichting en remmen en een geldige bedrijfsvergunning van de Duitse RDW (Kraftfahrtbundesamt) hebben.
  • Gebruik op trottoirs of in voetgangerszones is niet toegestaan.
  • Er is echter geen helm of rijbewijs vereist.

Kansen voor Nederlandse fabrikanten

Nederlandse fabrikanten die hun producten in Duitsland op de markt willen brengen, moeten dus de nodige vereisten in acht nemen en onderzoeken of het product onder andere onder deze nieuwe verordening valt, vertelt Van den Hurk. “Daarna moet een zogenaamde Allgemeine Betriebserlaubnis (ABE) bij het Kraftfahrtbundesamt (KBA) aangevraagd worden. Hiervoor is een controle van elk model nodig, en hiermee zijn natuurlijk ook kosten gemoeid.”

Zodra de verordening is gepubliceerd (15 juni, of mogelijk iets later), kan de ABE worden aangevraagd. De verwerking hiervan duurt in de regel twee weken, aldus een woordvoerder. Kopers en verhuurders van de e-steps moeten ook een aansprakelijkheidsverzekering regelen, ook dat kan nog tijd kosten. Al 99 fabrikanten hebben zich bij het KBA gemeld om aan te kondigen dat ze een toelating willen aanvragen.

Duitslandnieuws