Duitse minimumloon geldt vaak ook voor chauffeurs van Nederlandse transportbedrijven

Nederlandse chauffeurs die willen laden of lossen in Duitsland, hebben te maken met het minimumloon. Dit is de reden waarom transportbedrijven uit Nederland zich in dit thema moeten verdiepen. Minimumloon

Het Duitse minimumloon geldt ook voor vrachtwagenchauffeurs die in Duitsland werken, maar in een ander land een dienstverband hebben. Poolse transportbedrijven waren een juridisch proces begonnen om onder deze Duitse regels uit te komen, maar de rechtbank in Cottbus wees hun verzoek af.

Dit betekent dus dat werkgevers van binnen en buiten Duitsland ten minste het wettelijke minimumloon moeten betalen voor de tijd dat hun werknemers in Duitsland werken. Dit geldt ook als het werk maar kort duurt, zoals vaak het geval is bij buitenlandse vrachtwagenchauffeurs. Op dit moment is het minimumloon in Duitsland 9,19 euro per uur.

De uitspraak heeft een direct effect op Nederlandse transportbedrijven, zegt advocaat Torsten W. Viebahn van STRICK Rechtsanwälte & Steuerberater uit Kleef. “Nederlandse chauffeurs die komen laden en lossen in Duitsland, moeten dus minimaal het Duitse minimumloon verdienen.”

Extra papierwerk voor Nederlandse chauffeurs

Maar Nederlanders verdienen meestal toch al meer dan hun Duitse collega’s? Voor 21-jarige Nederlanders met een fulltime baan is dit automatisch zo. Toch moeten transportbedrijven zich wel even in dit thema verdiepen, vertelt Viebahn. “Chauffeurs moeten kunnen aantonen dat zij voldoende verdienen, en dat brengt de nodige rapportage- en documentatieverplichtingen met zich mee.”

Chauffeurs van niet-Duitse transportbedrijven hoeven deze documenten overigens niet meer in het Duits bij zich hebben. De Duitse douane kan achteraf deze papieren bij het bedrijf opvragen. In dat geval moeten de documenten wel in het Duits worden vertaald, aldus de Duitse douane (Zoll). “Dit betekent dat documenten als arbeidsovereenkomsten, werktijdregistratie, loonstrookjes en bewijzen van loonbetalingen goed moeten worden bewaard.”

Duits minimumloon verplicht bij laden of lossen in Duitsland

Het logistieke bedrijf uit Polen voelde zich niet gebonden aan het Duitse minimumloon, omdat de chauffeurs een Poolse arbeidsovereenkomst hadden. Ook zouden de truckers gemiddeld slechts acht dagen per maand op Duits grondgebied verblijven. De ondernemer wilde daarmee aantonen dat het zwaartepunt van de activiteiten van de chauffeurs niet in Duitsland ligt.

De Duitse recht rechtbank is het daar niet mee eens. Ook bij kortere ritten moeten niet-Duitse chauffeurs dus minimaal zo veel verdienen als de Duitse ondergrens. Toch zijn er uitzonderingen, zegt advocaat Viebahn. “Wanneer je als vrachtwagenchauffeur Duitsland enkel doorkruist en het laden en lossen in andere landen plaatsvindt, dan geldt het Duitse minimumloon niet. Een wettelijke verordening van het ministerie van Arbeid en Sociale Zaken bepaalt nu dat de inspecties en de administratieve inbreukprocedures voorlopig worden opgeschort.”

Deze opschorting is echter niet van toepassing op het zogenaamde cabotagevervoer (een in het buitenland gevestigde onderneming biedt transport aan met begin- en eindpunten in Duitsland), zegt Viebahn. “Ook voor ritten die in Duitsland beginnen of eindigen, is dus noodzakelijk dat het minimumloon wordt betaald.”

STRICK Rechtsanwälte & Steuerberater

STRICK biedt Nederlandse ondernemers die in Duitsland zaken (willen) doen of een dochteronderneming willen opstarten, alomvattend juridisch en fiscaal advies.
Aanmelden voor de nieuwsbrief: `Tax & Law Ticker´