Waarom dit schoonmaakbedrijf in Duitsland geen GPS in bedrijfsauto’s mag gebruiken

Met een GPS-systeem in de gaten houden of medewerkers hun bedrijfsvoertuig privé gebruiken? Daar steekt de Duitse rechter een stokje voor.

Dat de bescherming van persoonsgegevens belangrijk is in Duitsland, weten veel Nederlanders wel. Maar hoe streng wordt de Datenschutz-Grundverordnung (DSGVO), of Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) gehandhaafd?

Een Duits schoonmaakbedrijf kreeg er onlangs mee te maken. In alle voertuigen van het wagenpark was een GPS-trackingsysteem geïnstalleerd waarmee in de gaten kon worden gehouden of de werknemers de bedrijfsauto’s ook privé gebruikten. Dit naar aanleiding van een conflict hierover tussen de eigenaresse van het bedrijf en een medewerkster. Nu heeft de administratieve rechtbank in Lüneburg het bedrijf verboden om nog langer een dit systeem in te zetten.

GPS-systeem in strijd met privacywet

De reden? Het is in strijd met privacywet DSGVO. Hierin wordt namelijk geëist dat derden worden geïnformeerd over het feit dat er een GPS-systeem actief is. Volgens de uitspraak waren werknemers slechts voor een deel op de hoogte van wat er uiteindelijk met de data gaat gebeuren. Ook ontbrak er een aan- en uitknop in de auto.

In dit geval gaat het om een schoonmaakbedrijf, maar ook andere ook andere bedrijven met een wagenpark zullen hier in de toekomst rekening mee moeten houden, zegt advocaat dr. Romy Latka van STRICK Rechtsanwälte & Steuerberater in Kleef. “De basisprincipes van gegevensbescherming zijn hetzelfde, ongeacht het soort bedrijf dat een GPS-trackingssysteem gebruikt.”

In hoeverre speelt dit voor Nederlandse transportbedrijven, leaseauto’s of andere bedrijven met een groot wagenpark? Als het gaat om voertuigen van een in Duitsland geregistreerd bedrijf, dan geldt de Duitse wet, zegt Latka. “De rechtbank van Lüneburg verwijst naar de Duitse norm § 26 Bundesdatenschutzgesetz (BDSG). Hoe een rechter in Nederland daarover zou oordelen, is de vraag.”

Bellen mag wel

Wat kan je als ondernemer het beste doen? Werknemers in de gaten houden met een GPS-systeem mag dus niet, zegt Latka. “Om de voertuigen te lokaliseren is het, zoals de rechtbank zegt, voldoende om de chauffeurs van het betreffende voertuig uit te rusten met een mobiele telefoon en om de chauffeur te bellen in geval van twijfel. Ook lokalisatie via de mobiele telefoon is zeker niet toegestaan.”

STRICK Rechtsanwälte & Steuerberater

STRICK biedt Nederlandse ondernemers die in Duitsland zaken (willen) doen of een dochteronderneming willen opstarten, alomvattend juridisch en fiscaal advies.
Aanmelden voor de nieuwsbrief: `Tax & Law Ticker´