Podcast – Faalvliegveld Berlijn gaat testdraaien, gaat BER nu echt in 2020 open?

Het nieuwe vliegveld van Berlijn geldt als het lachtertje van Duitsland. Na jarenlang worstelen, durven experts het nu eindelijk aan om de systemen te testen. Bijna 10 jaar na de oorspronkelijke openingsdatum lijkt er schot in de zaak te komen. BER

Oorspronkelijk zou het vliegveld worden geopend in 2011, inmiddels staat oktober 2020 op de planning, waarom is het allemaal zo vertraagd?

Enorme opstapeling aan fouten. Veel is terug te voeren op de aanbestedingsprocedure. Toen is gekozen voor de goedkoopste optie, waardoor tientallen onderaannemers zonder goed plan samen moesten werken.
Resultaat is kilometers verkeerd gelegde kabels, elektriciteitssnoeren die werden geknoopt aan internetkabels, brandveiligheidssystemen die niet werken, corrupte aannemers waaronder het Nederlandse Imtech, ingenieurs op cruciale posities die geen ingenieur bleken te zijn, hoofdplanners die liever op de golfbaan stonden of druk waren met andere zaken.
Er is zo ontzettend veel misgegaan, dat je dat nauwelijks in een boek of tv-serie zou kunnen samenvatten.

Ze gaan nu eerst twee maanden ‘proefdraaien’. Betekent dit dat ze eerste passagiers gaan verwelkomen, of hoe moeten we dit zien?

Nee, dit zijn puur technische tests met de externe experts van de TÜV Rheinland, gaat 2 maanden duren. Met name gericht op de rookafzuigers van de brandveiligheidssystemen, die de afgelopen jaren het grootste hoofdpijndossier waren. De afgelopen maanden zijn dit soort tests al doorgevoerd door eigen technici, zij hadden tot voor kort nog te maken met veel foutmeldingen.
Ook deze test is al viermaal uitgesteld. Afgelopen maart 2019 lag er nog een lijst van 11.000 gebreken die nog moeten worden opgelost.
Vanaf april 2020 zullen op zijn vroegst tests met honderden proefreizigers plaatsvinden.

Zal het vliegveld gaan slagen voor de test?

Je zult begrijpen dat scepsis overheerst. Er is vaker getest, er is zeker 6 keer geschoven met een nieuwe openingsdatum. Daar is uiteraard van geleerd, men is uitermate voorzichtig.
Mocht dit slagen, dan is het een enorme doorbraak.

Wat vind men in Duitsland zelf van dit nieuws, kunnen we spreken over een Duitse Noord/zuidlijn?

Dit is veel groter, het beschadigt veel Duitsers in hun zelfvertrouwen. Het imago van topingenieurs en Made in Germany heeft nogal wat krassen opgelopen..

Luister naar andere podcasts van Duitslandnieuws

Derk Marseille

Derk Marseille (1980) legde samen met Bertus Bouwman en Roy van Veen het fundament voor Duitslandnieuws.nl. Sinds 2005 actief bij BNR Nieuwsradio is dit zijn eerste eigen onderneming. Derk doet de eindredactie, de podcast en werkt creatieve concepten uit in samenwerking met externe partijen. Daarnaast is Derk veelvuldig actief als dagvoorzitter en moderator op internationale events. In het Engels, Duits en uiteraard het Nederlands.