Waarom Nederlandse toeleveranciers dit jaar veel minder te vinden zijn op autobeurs IAA

Is dit de laatste IAA? Duitse media twijfelen openlijk aan de toekomst van de grote beurs in Frankfurt en het Holland-paviljoen ontbreekt. Directeur Leo Kusters van brancheorganisatie RAI Automotive NL vertelt waarom hij de toekomst toch zonnig inziet voor de toeleveranciers. IAA

Waarin 2017 de Nederlandse toeleveranciers nog met een groot Holland Hightech Paviljoen op de autobeurs IAA stonden, is de belangstelling vanuit Nederland dit jaar veel kleiner. Dat betekent helemaal niet dat de zaken slecht gaan, zegt directeur Leo Kusters van de brancheorganisatie van toeleveranciers voor de auto-industrie RAI Automotive NL tegen Duitslandnieuws. “We halen nog altijd meer dan 40% van onze omzet uit Duitsland.”

Maar de IAA is een ook een echte consumentenbeurs, en dat gedeelte is niet zo interessant voor de toeleveranciers, zegt Kusters. “We zien veel meer belangstelling voor kleinere vaak bilaterale techevents bij het innovatiecentrum van een groot automerk. Daar heb je direct erg veel aan.” Ook veel automerken zelf laten de grote beurs vaker links liggen. “Hele specialistische kleinere beurzen rond een thema als autonoom rijden of elektrisch rijden, zijn juist wel erg succesvol.”

Transitie Duitse auto-industrie biedt kansen voor Nederlandse automotive

Rondom de IAA zijn veel discussies over de toekomst van de voor Duitsland heel belangrijke auto-industrie. Wanneer wordt de omslag naar elektrisch gemaakt, zijn er ook andere aandrijfsystemen mogelijk en waarom worden er zoveel SUV’s verkocht? De onzekerheid uit Duitsland straalt zeker niet alleen negatief af op de Nederlandse automotivesector, zegt Kusters. “Veel beweging in de markt, biedt ook kansen, juist voor innovatieve top bedrijven. Want bij een heel stabiele markt, komt je er lastig tussen in de productieketen. De nieuwe trends in Duitsland bieden voor Nederland juist volop kansen, want Nederland loopt zeker mee in de innovatieve top.”

De Nederlanders hebben dan ook veel te bieden, zegt Kusters. “Duitse toeleveranciers zijn vaak helemaal toegespitst op de auto-industrie. Nederlanders leveren vaak ook aan meerdere sectoren.” Daardoor moet je wendbaarder zijn en dus kan je je makkelijker aanpassen, merkt hij. “Voor elektrische auto’s heb je nog meer behoefte lichtere materialen, daar innoveren we al jaren erg sterk in. Maar ook in semiconductors, chips, laadinfrastructuur, elektrische bussen, en andere nieuwe materialen hebben we voor de Duitse markt de komende jaren heel veel te bieden.”

Duitse fabrikanten verkopen vooral nu nog SUV’s

Wie deze week autobeurs IAA in Frankfurt binnenloopt, kan zomaar het idee krijgen dat heel Duitsland warmloopt voor elektrische auto’s. Maar de recente verkoopcijfers laten een heel ander beeld zien, schrijft voormalig Handelsblatt-hoofdredacteur Gabor Steingart donderdagmorgen in zijn nieuwsbrief. “BMW meldde deze week een afzetrecord: bijna de helft van de in augustus verkochte auto’s zijn SUV’s, met een gewicht van 2 ton of meer. Zoals de BMW X3 en de BMW X5. Dat laatste model heeft meer dan 340 pk. De verkoop van stekkerauto’s stagneert juist bij de fabrikant uit München. In augustus was dat 7% minder in vergelijking met het jaar ervoor.”

Het is sowieso veel drukker geworden op de Duitse weg, schrijft Steingart. “Tussen 1995 en 2017 nam het verkeer met 18% toe.” De Duitse automobilist rijdt niet alleen meer en vaker, maar ook groter. “Het aantal nieuw toegelaten SUV’s en terreinwagens in Duitsland is sinds 2013 meer dan verdubbeld.”

Ook met nieuwste VW-diesels gesjoemeld?

Daarbij staat de Duitse autoindustrie niet bepaald in een gunstig daglicht. Dieselgate blijkt nog altijd niet afgewikkeld. De Duitse omroep SWR kwam woensdag met het nieuws naar buiten dat ook in de nieuwste Volkswagen dieselmotoren met een Euro 6 uitstootnorm software zou zijn ingebouwd dat herkent of de auto op de rollerbank wordt getest. Daarmee lijkt de de auto in het laboratorium schoner dan op de weg.

Het ongemak over dit soort zaken wordt duidelijk op de IAA, waar milieuorganisaties buiten protesteren. Traditioneel mag de burgemeester van Frankfurt Peter Feldmann bij de opening van de beurs iets zeggen. Maar de organisatie vond zijn concepttekst te kritisch en schrapte hem uit het programma. “De boodschap van deze niet gehouden toespraak klinkt luidt en duidelijk in Frankfurt”, schrijft T-Online.de.

Houdbaarheidsdatum IAA in zicht

De beurs nadert sowieso haar houdbaarheidsdatum, vond emobility-expert Henk Meiborg al bij de vorige editie in 2017. Nu vraagt ook zakenkrant Handelsblatt zich af hoe lang de IAA nog bestaansrecht heeft. “Dat ligt niet zozeer aan de exposerende autofabrikanten die voor steeds meer geld steeds minder oppervlakte boeken. Het komt meer doordat de auto steeds meer een rollende computer wordt, waar algoritmes belangrijker worden dan het motorritme.” Het leidt ertoe dat automerken liever hun nieuwe modellen elders presenteren. “Zoals op een mobiliteitsevent in Keulen of Berlijn, of zelfs rond de Olympische Spelen.”

De autolobby VDA en de grootste leden hebben dus veel hoofdpijndossiers op hun agenda staan, schrijft de krant. “BMW-CFO Nicolas Peter zegt al openlijk dat er geen bestaansgarantie meer is voor de IAA.” De Nederlandse autovereniging RAI organiseerde in 2017 nog een groot Holland Tech-paviljoen, maar laat het dit jaar ook afweten. Volgens een woordvoerder paste het niet goed in de agenda en ziet men genoeg mogelijkheden op andere beurzen zoals in Genève.

De Frankfurter Allgemeine Zeitung (FAZ) komt met een vergelijkbare vraag: is dit de laatste IAA? “Normaal gesproken zou het huurcontract voor de volgende editie al lang zijn ondertekend. Dat is nu nog niet gebeurd.” De krant ziet ook dat fabrikanten steeds meer in andere platformen geloven, van de 34 grote automerken staan er dit jaar slechts 19 op de beurs in Duitsland. “In Frankfurt wordt met een mix van ergernis en verwondering naar de IAA gekeken. Deze editie zijn 11 dagen der waarheid voor ‘Autoland Deutschland‘.

Terwijl in Nederland nog zeker 40.000 sjoemeldiesels op de weg rijden, maakte toplobbyist Bernhard Mattes van de autobranche VDA bekend dat hij opstapt.

En zo denkt de voormalige Opel-topman erover:

Verbrandingsmotor niet afschrijven

De Duitse verkeersminister Andreas Scheuer heeft zich ook in de discussie gemengd, met een gastcolumn in Die Welt. Hij wil de verbrandingsmotor geenszins opgeven. ‘German vernunft’, noemt hij dat:

IAA 2019

Updates vanaf de IAA:

Duitslandnieuws