Podcast – Schadeclaims bezorgen Volkswagen hete herfst

Duitsland staat aan de vooravond van een hete herfst vol met rechtszaken vanwege fraude met de uitstoot van zijn dieselmotoren. Wat betekent dit voor Nederlandse gedupeerden?

De fraude met de uitstoot van diesel werd in Amerika al geschikt, maar in Duitsland zelf moet een hele golf aan rechtszaken nog beginnen. In augustus is begonnen met de behandeling van 5 zaken met particulieren. In september volgt de massaclaim en in oktober zijn de professionele investeerders aan de beurt.

Volkswagen heeft de eisen al afgewezen. Kunnen ze nu al fluiten naar dat geld?

Nee, zeker niet. In Duitsland is het weliswaar niet makkelijk om schadevergoeding te krijgen. Er bestaat geen claimcultuur zoals in de VS. Het duurt dus langer, maar de kans is er wel degelijk.

Om wat voor schadevergoedingen gaat het in die zaken?

Enkele particulieren kregen al tot 30.ooo euro terug om twee redenen: Je hebt technisch niet de auto gekregen die je had besteld, of omdat je iets hebt gekocht wat buiten jouw schuld om enorm in waarde is gedaald. Voor de massaclaim kan het gaan om miljarden, waar inmiddels 420.000 mensen zich voor hebben aangemeld. Het kan in totaal oplopen tot een bedrag van tussen de 2 en 20 miljard. Dan kom je per persoon op een vergoeding van tussen de 5.000 en 50.000 euro uit. De investeerders die later aan bod komen mikken het hoogst. Ze vormen een relatief kleine groep, maar vertegenwoordigen de hoogste waarde.

Hoe groot is de kans van slagen?

Het is een zaak van lange adem en van juridisch uitpluizen. Wist VW ervan en valt het hen te verwijten dat men de klant niet op tijd is geïnformeerd? Ja, in zijn algemeenheid. Maar het kan alweer anders liggen bijvoorbeeld voor particulieren in civiele zaken. Zij moeten zelf aantonen dat schade is ontstaan zoals vandaag in Berlijn. Het kost 40.000 euro om dat vast te stellen. Kun en wil je dat voorschieten, ook al heb je rechtsbijstand? Dat is een pittig besluit naast de stress en tijd die het opslokt. Daarnaast bij massaclaim: iedereen mocht meedoen en zeker niet iedereen voldoet aan voorwaarden. Stel dat je in tussentijd een update hebt geaccepteerd, ben je dan al niet akkoord gegaan met een auto waarvan je kon weten dat het meer uitstootte? En voor de investeerders geldt: hoe ga je bewijzen dat iemand het al wist als er geen documenten zijn met notulen?

Houden de zaken onderling ook internationaal verband? Is er bij succes mogelijk ook voor Nederlandse dieselrijders een verhoogde kans op schadevergoeding?

Via de Europese rechter is dit mogelijk. Maar ook hier geldt: je hebt een lange adem nodig. Volkswagen heeft aangekondigd zich met hand en tand te verdedigen. Stel dat je een goede ruil bij je dealer kunt bewerkstelligen, dan zullen er ook genoeg mensen zijn die liever daar voor kiezen, dan voor een jarenlange strijd met een onzeker eindoordeel bij het Europees hof.

Luister naar andere podcasts van Duitslandnieuws

Derk Marseille

Derk Marseille (1980) legde samen met Bertus Bouwman en Roy van Veen het fundament voor Duitslandnieuws.nl. Sinds 2005 actief bij BNR Nieuwsradio is dit zijn eerste eigen onderneming. Derk doet de eindredactie, de podcast en werkt creatieve concepten uit in samenwerking met externe partijen. Daarnaast is Derk veelvuldig actief als dagvoorzitter en moderator op internationale events. In het Engels, Duits en uiteraard het Nederlands.