Liveblog

Wat het nieuwe klimaatbeleid van Duitsland betekent voor het bedrijfsleven

Na lange onderhandelingen presenteert de Duitse regering vrijdagmiddag het nieuwe klimaatbeleid. Welke gevolgen heeft dit voor het bedrijfsleven? Duitslandnieuws brengt vandaag updates over de laatste ontwikkelingen.

Miljoenen mensen zijn vrijdag wereldwijd van plan om actie te voeren voor een verandering in het klimaatbeleid. De Duitse regering wil vandaag ook het nieuwe klimaatbeleid presenteren en de VN begint morgen aan een klimaattop van 3 dagen. ‘Klimaat’ is dus het thema dat de komende dagen hoog op vele agenda’s staat.

Duidelijk is dat welke keuzes de Duitse regering vrijdag ook bekend maakt, ze direct gevolgen hebben voor de Nederlandse regering en het bedrijfsleven. Eerder deze maand was er daarom al een klimaattop waarbij het Duitse en Nederlandse kabinet samen hun plannen afstemden. Rond 14.30 wil Angela Merkel de nieuwe plannen presenteren in een persconferentie. Maar als de onderhandelingen vandaag toch nog extra tijd nodig hebben, dan kan de presentatie worden uitgesteld. Duitslandnieuws houdt u vandaag op de hoogte.

Liveblog nieuw klimaatbeleid in Duitsland

Dit liveblog is gesloten:

16.02 uur:

‘Hete aardappel voor volgende kabinet’

15.17 uur:

14.55 uur:

Korte samenvatting:

  • Er komt een CO2-heffing voor verkeer en gebouwen. Dit wordt tussen 2021 en 2025 stapsgewijs ingevoerd. Het begint met 10 euro per ton CO2, de jaren erop wordt verhoogd naar respectievelijk 20, 25, 30 en 35 euro in 2025.
  • Door de CO2-heffing worden benzine, diesel, stookolie en aardgas duurder. Diesel en benzine worden eerst 3 cent per liter duurder, wat in de loop der jaren oploopt naar 9 tot 15 cent per liter.
  • Burgers en bedrijven wordt ontlast bij de energieprijzen. De Energiewende (EEG-)heffing gaat vanaf 2021 omlaag.
  • Forensen die verder dan 21 kilometer moeten rijden, kunnen straks meer aftrekken van de belasting.
  • Europa wil rond 2025 met een emissiehandelssysteem komen
  • Per 2026 is het verboden om olieverwarmingen te installeren.
  • Er komt subsidie voor het energiezuiniger maken van gebouwen
  • Duitsland krijgt duidelijk meer laadpalen voor stekkerauto’s. Voor 2030 moeten er een miljoen laadpunten zijn voor 7 tot 10 miljoen elektro-auto’s.
  • Fietsen en het OV en het spoor moet moderner worden. Ook moeten meer goederen via het spoor in plaats van over de Autobahn
  • Vliegen wordt duurder, treinreizen goedkoper: de belasting op treinkaartjes omlaag, tegen een hogere heffing voor vliegtickets

14.30 uur:

13.45 uur:

12.22 uur:

12.00 uur:

Onder meer deze voorstellen liggen op tafel:

  • het afschaffen of verlagen van de 19% belasting op treintickets binnen Duitsland
  • Hogere aankooppremie voor e-auto’s, vooral voor kleinere auto’s die tot 30.000 euro kosten
  • Premie voor het vervangen van olieverwarming
  • Stimuleren van ecologische landbouw
  • Vliegtaks, met extra heffing voor binnenlandse vluchten
  • Invoeren van CO2-heffing (meer informatie verderop in dit artikel)

11.36 uur:

10.40 uur:

10.27 uur:

Wat ligt er op tafel bij het Duitse klimaatkabinet?

Er wordt hard onderhandeld over het terugdringen van de CO2-uitstoot. Dat zou kunnen betekenen dat diesel, benzine, aardgas, stookolie en kolen via een handel in emissierechten duurder zouden kunnen worden. Er wordt nu gesproken over een minimum- en een maximumprijs, zodat de consument het niet te zwaar krijgt.

Enkele experts opperen om al een heffing in te voeren per januari 2020, met in eerste instantie 35 euro per ton CO2. Deze belasting zou dan snel moeten stijgen tot 80 euro in 2023. De 35 euro zou betekenen dat diesel en stookolie zo’m 11 cent per liter duurder worden, benzine 10 cent en aardgas bijna 1 cent per kilowattuur.

10.09 uur:

Krijgt Duitsland een CO2-heffing?

Bij de CDU wordt serieus nagedacht over het invoeren van een CO2-heffing. Dit zou bijvoorbeeld gelden voor het verwarmen van gebouwen en in het verkeer. Hiermee zou energiebesparing worden beloond. De inkomsten uit de heffing zouden elders weer moeten terugvloeien naar de belastingbetaler. Toch is er nog voldoende onenigheid over dit systeem, of het nu gaat om een CO2-belasting of een uitgebreider systeem voor de handel in emissierechten.

De CO2-heffing zou miljarden opleveren. De coalitie wil de belastingbetaler compenseren via bijvoorbeeld een lagere energieprijs.

10.00 uur

Regeringspartijen CDU en SPD hebben de afgelopen weken elk hun klimaatwensen opgeschreven. Sinds donderdag onderhandelen de ministers uit het zogenaamde ‘klimaatkabinet’ over een compromis. Dit zijn de ministers die op hun terrein direct met het klimaatbeleid te maken hebben. Dit Duitse klimaatkabinet was eerder ook op bezoek in Nederland.

In de concepten onderschrijven CDU en SPD sowieso het klimaatakkoord van Parijs en dat ze verantwoordelijkheid willen nemen om de opwarming van de aarde in te perken tot twee tot mogelijk 1,5 graad Celsius. Het doel van de Duitse regering is om de uitstoot voor 2030 met een derde terug te dringen, van de nu 866 miljoen ton per jaar, naar zo’n 560 miljoen ton. Overigens zeggen Duitse experts al dat de Duitse voornemens niet ambitieus genoeg zijn.

De grootste veroorzakers in Duitsland van de uitstoot zijn: energiesector (37,8%), industrie (20,7%), verkeerssector (18,7%), private huishoudens (10,5%) en de landbouw (7,8%).

Grote Fridays for Future demo in Berlijn

Parallel met de presentatie van het Duitse klimaatbeleid zijn vrijdag extra grote demonstraties voor Fridays for Future. De eerste voorbereidingen worden vrijdagmorgen in alle vroegte rondom de Brandenburger Tor in Berlijn al getroffen.

 

Alleen al in Duitsland wordt vrijdag op 50o plekken gedemonstreerd. Zeker 200 organisaties steunen de beweging Fridays for Future, waaronder kerken, vakbonden, bedrijven, onderzoeksinstituten en banken.

Reageer op het klimaatbeleid

We zijn benieuwd naar uw mening en inbreng. Mail uw idee, kritiek of lof naar redactie@duitslandnieuws.nl of praat mee op Twitter.

Duitslandnieuws