Werken aan bilateraal netwerk: deze Young Professionals richten zich op Duitsland en Nederland

Handige contacten opdoen in twee landen is als jonge ondernemer of medewerker niet eenvoudig. Het DNHK Young Professionals netwerk brengt daar verandering in. Young Professionals

Het is voor jonge mensen die aan het begin van hun internationale carrière staan  niet makkelijk om een relevant netwerk op te bouwen. “DNHK Young Professionals biedt de mogelijkheid om in contact te komen met topmensen binnen de Duits-Nederlandse handelsrelatie, maar vooral ook met andere Young Professionals ”, vertelt Anouk Vanwersch, bij de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK) verantwoordelijk voor leden en events. 

DNHK Young Professionals zien het belang van een nauwe band tussen Nederland en Duitsland en zijn mannen en vrouwen tussen de 20 en 40 jaar, zegt Vanwersch. “Ze zijn hoogopgeleid, internationaal gericht. Voor hun carrière hebben ze behoefte aan het opbouwen van een netwerk aan beide kanten van de grens.”

Contacten in twee landen cruciaal

Julia Kronenberger is relatiemanager bij de International Desk Germany bij de Rabobank in Frankfurt am Main. Ook voor haar is het hebben van goede contacten in beide landen noodzakelijk, vertelt ze. “Ik ben er voor onze Nederlandse klanten die zich gaan richten op de Duitse markt of hier al actief zijn.”

Kronenberger ziet zichzelf als ‘vertegenwoordiger’ van de Duitse cultuur en het land an sich, vertelt ze. “Klanten komen bij mij met allerlei vragen en op deze vragen wil ik graag altijd een goed antwoord hebben.” Hiervoor heeft ze ook de juiste contacten buiten de Rabobank nodig. “Het linken van klanten en contacten maakt naast het financiële vraagstuk een groot deel van mijn werk uit.”

Binnen het netwerk zoekt ze naar belastingadviseurs voor bedrijven met kennis over beide landen. “Maar ook support bij het opzetten van online platformen en webshops en uitzendbureaus die bekend zijn met de Duitse markt.”

Kennis delen

Voor het netwerk wordt maandelijks een event georganiseerd. Soms exclusief zoals een workshop waarin je je public speaking skills leert verbeteren of een kijkje achter de schermen van een innovatieve startup. “We verrassen onze Young Professionals met een regelmatig aanbod van interessante events op bijzondere locaties”, vertelt Vanwersch.

“Een belangrijk aspect is het delen van kennis. Onze Young Professionals worden daarom ook uitgenodigd voor topevenementen zoals het DNHK-Zomerfeest waar zij kunnen ‘mixen’ met de andere 1.500 leden. Met het netwerk bieden we een platform waar junioren en senioren veel van elkaar opsteken.”

Niet eenvoudig om topmensen te bereiken

Sinds de oprichting van het netwerk in 2017 is DNHK Young Professionals gegroeid tot zo’n 80 leden. “We hebben de ambitie om te groeien tot zeker 10% van ons ledenbestand, hierdoor brengen we meer diversiteit aan in het netwerk.”

Tijdens de algemene ledenvergadering mochten twee Young Professionals de nieuwe bestuursleden interviewen. “Je voelt direct dat er een andere dynamiek ontstaat door hen erbij te betrekken”, vertelt Vanwersch. “Ze stellen hele andere vragen, over duurzaamheid bijvoorbeeld. De nieuwe topvrouw van BMW, Stefanie Wurst, kreeg de vraag of ze wel eens op de fiets naar haar werk gaat en dr. Thomas Zengerly van Deutsche Shell vertelde hoe zijn eerste baantje als afwasser bij Lufthansa hem heeft gevormd. Het leverde een mooi en fris gesprek op.”

Halen en brengen bij Young Professionals

Een van de leden die regelmatig Young Professionals events bezoekt is Ben Visser, zelfstandig consultant, onder meer verbonden aan het Duitse familiebedrijf REMONDIS, de recycling divisie van de familie Rethmann. “Ik doe daar interim-opdrachten en adviseer de managing director Andreas Krawczik die ook bestuurslid is van de DNHK.”

De liefde voor Duitsland deed hij van jongs af aan op tijdens familievakanties. “Hierdoor leerde ik al erg jong de Duitse taal kennen en vrij goed spreken.” Het opbouwen van een bilateraal netwerk is erg belangrijk voor hem. “Ik adviseer bedrijven rondom contacten en problemen in de samenwerking met de overheid. Verder doe ik interim-opdrachten op het gebied van communicatie, management, governance, business development  Dan komt een goed netwerk erg van pas.”

Gebruik maken van DNHK Young Professionals is volgens hem een kwestie van halen en brengen. “Ik neem mijn ervaring mee. En ik hoop natuurlijk om mijn advies en dienstverlening ook wat breder in het Duits-Nederlandse netwerk te kunnen delen met nieuwe opdrachten.”

Netwerken bij BMW Nederland

Anouk Vanwersch werkt aan de juiste mix voor het netwerk. “We zien dat grote bedrijven nu ook een lidmaatschap voor DNHK Young Professionals cadeau doen aan hun nieuwe medewerkers.” Ook startende ondernemers melden zich aan, zegt ze. “Zo ontstaat er een mooie interactie.”

Het volgende DNHK Young Professionals event is op 12 november bij BMW Group Nederland in Rijswijk, waar CEO Stefanie Wurst tijdens een interactieve Q&A-sessie vragen van de Young Professionals zal beantwoorden. Wil je kennis maken met het netwerk? Meld je dan aan via dnhk.org/yp.

Duits-Nederlandse Handelskamer

De DNHK is met meer dan 1.500 leden het grootste Nederlands-Duitse zakennetwerk en ondersteunt al 110 jaar ondernemingen bij hun activiteiten op de buurmarkt.