Podcast – Waarom Elon Musk voor de nieuwe fabriek van Tesla voor Berlijn kiest

Vanuit Nederland werd driftig lobby gevoerd voor het binnenhalen van de nieuwe fabriek van Tesla. Maar ceo Elon Musk kiest toch voor de regio rondom Berlijn. Tesla

Een tweet van Elon Musk, vervolgens lieten ook Berlijnse politici van zich horen: Tesla gaat zijn batterijen ten zuiden van Berlijn produceren. De Gigafactory goes to Germany. Maar waarom kiest Tesla voor Berlijn-Brandenburg?

Het is dus echt waar?

Dinsdagmiddag zouden de handtekeningen zijn gezet. Tot grote teleurstelling van al die West-Europese regio’s die ook graag de duizenden banen binnen wilden trekken.

Tegenvaller voor Nederlandse regio’s?

Zeker, de enthousiaste lobby uit bijvoorbeeld de regio Groningen blijkt tevergeefs.

Dus nu komt de elektrische revolutie voor de Duitsers dus van Tesla?

Dat is inderdaad opvallend. Net nu Volkswagen alle kaarten op de elektrische auto zet, komt dus niet zo ver van Wolfsburg en Dresden een nieuwe Tesla-fabriek. Overigens kent Berlijn al een lange industriële geschiedenis rondom elektrische auto’s. Meer dan 100 jaar geleden werden ze al in serie geproduceerd in Berlijn-Schöneweide. Ook techgigant Siemens komt oorspronkelijk uit de huidige Duitse hoofdstad en keerde onlangs ook weer terug met een nieuw innovatiecentrum.

En de regio Berlijn wrijft in zijn handjes?

Zeker, tussen Berlijn en Leipzig is veel plek vrij. Dit is goed nieuws voor de deelstaat Brandenburg waar de fabriek waarschijnlijk wordt neergezet.
Derk Marseille

Derk Marseille (1980) legde samen met Bertus Bouwman en Roy van Veen het fundament voor Duitslandnieuws.nl. Sinds 2005 actief bij BNR Nieuwsradio is dit zijn eerste eigen onderneming. Derk doet de eindredactie, de podcast en werkt creatieve concepten uit in samenwerking met externe partijen. Daarnaast is Derk veelvuldig actief als dagvoorzitter en moderator op internationale events. In het Engels, Duits en uiteraard het Nederlands.