Duitse auto importeren razend populair

Steeds meer Nederlanders laten een auto uit het buitenland importeren. In 2018 waren dit er ruim 226.000. Opvallend is dat ruim 60 procent hiervan uit Duitsland komt. Wat maakt een Duitse auto importeren voor Nederlanders zo aantrekkelijk?

Veel Nederlanders doen het: een Duitse auto importeren. Heeft het te maken met de hoogte van de Nederlandse belasting voor Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM)? Voor menig Nederlander is het de reden om geen nieuwe auto meer aan te schaffen. Sinds 2012 is de gemiddelde BPM op benzineauto’s met 56 procent gestegen en voor dieselauto’s zelfs met 82 procent. Je zult bij het importeren van een auto uit Duitsland ook BPM-aangifte moeten doen, maar als je enkele handige regeltjes in acht neemt, kun je zo al tot 40 procent korting op de BPM krijgen.

Let op: je moet ervoor zorgen dat je auto minimaal drie maanden oud is en minimaal 3.000 kilometer op de teller heeft staan. Je rijdt nog steeds een nieuwe auto, maar je betaalt een veel lagere BPM, dan wanneer je de auto in nieuwstaat laat importeren. 

Het Duitse aanbod occasions

Feit is dat het aanbod aan jonge occasions in Duitsland erg hoog is. En dan gaat het niet om aftandse auto’s, maar om zeer betrouwbare occasions waarmee je jarenlang vooruit kunt.

Over het algemeen worden auto’s beter onderhouden en ze zijn regelmatig ook voorzien van meer opties. Dit komt omdat een groot aandeel Duitse auto’s zakelijk wordt gebruikt. Daarnaast ligt de gemiddelde vraagprijs tot wel 30 procent lager dan bij een Nederlandse occasion. 

Lagere Duitse btw en garantie in Nederland

Koop je in Nederland een auto, dan krijg je te maken met een btw-percentage van 21 procent. In Duitsland betaal je daar 19 procent btw over. Bij import in Nederland hoef je normaliter geen btw bij te betalen. Op voorwaarde dat het om een gebruikte Duitse auto gaat en dat de btw in Duitsland is afgerekend. 

In een ver verleden was het nog zo dat de garantie op auto’s per land geregeld was. Was je Duitse auto stuk, dan moest je hier weer mee terug naar Duitsland. De garantie is nu Europees geregeld. Zo krijg je ook op je geïmporteerde auto uit Duitsland standaard garantie. Bij problemen kun je daarom gewoon terecht bij een Nederlandse autodealer. De Europese garantie geldt voor alle automerken, dus ook als je een Franse auto uit Duitsland importeert. 

Waar aan denken bij import uit Duitsland?

In iedere Europees lidstaat is het verplicht om de auto te verzekeren. Haal je je auto op uit Duitsland, dan mag je hier niet zomaar de Nederlandse weg mee op. Je moet je auto verzekeren. Maar omdat de auto nog een Duits kenteken heeft, kan dit niet met een Nederlandse WA-verzekering. Vraag daarom tijdig een eendagskenteken aan bij de RDW. Deze mag je gebruiken om de auto te importeren en om naar de RDW te rijden. Want dit is de volgende stap. De auto moet door de RDW gekeurd worden. Bij goedkeuring krijg je een Nederlands kenteken en kun je de auto verzekeren.