Deze Nederlanders laten Duitse consument wennen aan hennep

Hennep voor de Duitse markt? Dit Nederlandse bedrijf bedient al bijna 300 winkels in Duitsland.

Slaat hennep aan in Duitsland? De markt voor biologische producten in Duitsland is zo groot, dat de export van Nederlandse producenten hiervoor onontbeerlijk is. Ondernemers vertellen over de laatste trends op de de Biofach in de Nürnberger Messe. Deze week Esther Molenwijk van Dutch Harvest uit Amsterdam.

“Nee, je wordt er niet stoned van.” Founder Esther Molenwijk van Dutch Harvest kan de eerste vraag voorbijgangers makkelijk raden, wanneer ze een kopje hennepthee aanbiedt. “Deze thee is gemaakt van vezelhennep. De plant bevat dus geen THC, geen wiet. Het is een hele milde, zachte, zoete thee.” Het lijkt wel een beetje op groene thee”, vertelt ze. “Maar dan milder. Het bevat wel CBD. Dat werkt een beetje rustgevend en pijnstillend.”

De Nederlandse hennepthee is al in 200 tot 300 winkels in Duitsland te koop. “Met deze beurs boren we nog meer nieuwe markten aan. En we ontmoeten hier onze Duitse klanten.” Dat het jonge bedrijf al zo goed vertegenwoordigd is in Duitsland, heeft te maken met de van oorsprong Duitse medewerkster Tanja Hilgers, vertelt ze. “Zij had al een heel goed netwerk. Dat heeft enorm geholpen.”

Veelzijdigheid hennep promoten

Molenwijk adviseerde bedrijven op het gebied van duurzaamheid voordat ze begon met Dutch Harvest. “Dat bracht me op het idee dat je eigenlijk ontzettend veel met hennep kunt doen.” Vezelhennep werd voorheen vooral geteeld voor gebruik in de autoindustrie en de bouw. “Maar met de bladeren en de bloemen gebeurde weinig. Wij maken er nu thee van. Maar je kunt er ook CBD-olie van maken. Maar met de vezels van de plant kan je ook kleding maken.”

Daarnaast is hennep een wisselgewas, vertelt Molenwijk. “Boeren telen vaak aardappelen, bieten en maïs. En daarna is hennep een heel goed gewas voor het verbeteren van je bodemleven, vanwege de wijd vertakte wortels.” Door het verbeteren van de bodemstructuur heeft de akkerbouwer het jaar daarop bijvoorbeeld een betere aardappeloogst. “Bovendien haalt het veel CO2 uit de lucht.”

Duitse consument is kritisch en heel goed geïnformeerd

Hennepproducten verkopen in Duitsland gaat eigenlijk heel goed, merkt ze. “Ik merk dat Duitse consumenten heel goed op de hoogte zijn van de heilzame werking van kruiden.” Nederlanders zijn heel instrumenteel, ziet ze. “Dan krijg je de vraag: ik heb die ziekte, na hoeveel kopjes thee ben ik weer beter? Voor veel Duitsers zijn kruiden meer een onderdeel van hun dagelijkse leven.”

Zowel in Nederland als Duitsland is Dutch Harvest te krijgen in biowinkels. “In Duitsland is dat nog een veel groter en uitgebreider netwerk.” Ze is heel enthousiast over de betrokkenheid van Duitse groothandels en ketens. “Ze gaan echt met het hele team je thee proeven. Ze zijn kritisch, en vragen ook door over hoe biologisch je echt bent, maar ook over de duurzaamheid van je verpakking. En ze willen snappen hoe het zit op onze sociale werkplaats. Ze zitten er met hart en ziel in.”

De associatie met ‘Nederwiet’ zit Molenaar niet in de weg. “Natuurlijk schrikken sommige mensen eerst wel even. Maar dan heb je direct de aandacht en kan je meteen uitleggen hoe het wel zit. Laat mij maar 100 keer per dag het vooroordeel wegnemen, dan heb ik weer iemand iets verteld over hennep.”

De Biofach bevalt het team goed. “Natuurlijk is het spannend, we zijn nog een klein en jong bedrijf. Dan is een beurs in Duitsland een forse investering, ook qua tijd.” Toch betaalt het zich al snel terug, merkt ze. “Je komt hier iedereen tegen. Van de eigenaar van een klein biowinkeltje uit Rome, tot aan inkopers van groothandels. Het is lekker druk.”

Biofach op de NürnbergMesse

Meer informatie over de NürnbergMesse en beurzen zoals de Biofach (17-20 februari 2021) is in te winnen bij de officiële vertegenwoordiging in Nederland, Beech Business Promotion.

NürnbergMesse

De Nürnberg Messe is één van de 15 grootste beursbedrijven ter wereld.