Corona brengt Zwolle, Enschede en Münster dichter bij elkaar

De coronacrisis brengt Duitsland dichterbij Nederland, merkt de Zwolse burgemeester Peter Snijders. “Samenwerking tussen Zwolle, Enschede en Münster heeft blijvende waarde voor na de crisis.” Zwolle

Zwolle ligt niet pal aan de grens met Duitsland. Toch kreeg de hoofdstad van Overijssel in het begin van de coronacrisis al met het buurland te maken. De eerste twee Nederlandse coronapatiënten die naar Duitsland werden overgebracht, gingen van de Isala klinieken in Zwolle naar de Universitätsklinikum Münster (UKM).

Al eerder vertelden de burgemeesters Onno van Veldhuizen van Enschede en Markus Lewe van Münster over hun rol hierin. Ook burgemeester Peter Snijders van Zwolle is direct nauw betrokken. “In Zwolle anticiperen we op een piek in het aantal opnames. Daarom is het heel fijn dat er patiënten in Duitsland terecht kunnen. Ik heb namens de stad Zwolle direct een bedankbrief gestuurd naar de burgemeester van Münster.”

Blijvende waarde

Isala is een topziekenhuis met een belangrijke functie voor de regio en heeft nauwe banden met de Duitse zorg, zegt de burgemeester. “Deze crisis vraagt erom om buiten grenzen te denken. Mooi dat we dan hulp kunnen zoeken in Duitsland. En fijn dat men daartoe bereid is. Heel professioneel.”

De nauwe band blijkt bijvoorbeeld uit hoeveel mensen uit Duitsland in de Nederlandse zorg werken. In Overijssel gaat dit alleen al 550 medewerkers, blijkt uit recente cijfers van Grensdata.eu. Snijders herkent die vanzelfsprekende band. “Hiervoor was ik burgemeester van grensgemeente Hardenberg, voor mij is het logisch om ‘grensontkennend’ te denken.”

Die vanzelfsprekendheid moet er ook voor Zwolle zijn, vindt Snijders. “Als Hanzestad is die blik richting het oosten verankerd in onze geschiedenis. Maar een relatie moet je onderhouden.” Door corona ontstaan nu grensoverschrijdende overleggen die de burgemeester graag in stand houdt na de crisis. “Dit heeft blijvende waarde, de goede band met Duitsland is in het belang van ons allemaal.”

Verbinding Zwolle, Enschede en Münster

Nu werken Zwolle, Enschede en Münster samen in de zorg om patiënten. “Ook in de toekomst kunnen we capaciteiten en deskundigheid over en weer delen. Dat moeten we borgen.” De steden waren al in gesprek over een verbinding door middel van een S-Bahn, een lightrail-trein. “Münsterland, Twente en Zwolle horen bij elkaar. Goed OV is dus een absolute voorwaarde voor een goede ontsluiting. Deze crisis toont meer dan ooit het nut en de noodzaak hiervan aan.”

De bestuurlijke wereld zal er na corona zeker anders uitzien, voorspelt Snijders. “Veel projecten en budgetten zullen opnieuw tegen het licht worden gehouden.” Het is te vroeg om hier al uitspraken over te doen, wil hij maar zeggen. “Maar corona laat op veel terreinen zien dat wij bij elkaar horen. We zijn complementair op gebieden als onderwijs, zorg en bedrijfsleven. Münster, Enschede en Zwolle komen steeds dichterbij elkaar te liggen.”

De regio Zwolle telt 22 gemeenten die in 4 provincies liggen, met in totaal 750.000 inwoners. Den Haag mag ver weg klinken, Zwolle voelt zich in een centrale positie tussen Nederlandse regeringsstad, Groningen en Noordwest-Duitsland. “Wij kunnen aanhaken bij bestaande initiatieven, zoals de goede band tussen Enschede en Münster. Daar kunnen wij veel aan toevoegen.”

Daarom is naast de Sbahn Zwolle-Münster nog een verbinding belangrijk, vertelt Snijders. “We zetten ons samen met Drenthe in voor het verbreden van de A37/E233. Zo worden Bremen en Hamburg ook vanuit Zwolle veel beter bereikbaar. We zetten zwaarder in om hier samen met Duitsland voor te lobbyen.”

Aansluiten

Snijders verheugt zich al op de tijd na de crisis. “Na de bedankbrief wil ik graag ook persoonlijk doorpraten met de burgemeester van Münster.” Dat doet hij ook graag met zijn collega uit Enschede. “Mooi hoe Onno van Veldhuizen de afgelopen jaren aan deze band heeft gewerkt. Daar sluiten we ons graag bij aan.”

Lees ook de interviews met: