Podcast ‘de klap’ – Corona verlamt Duitse autoindustrie

De Duitse auto-industrie krijgt harde klappen van de coronacrisis. Die pijn voelen we in Nederland ook, vertelt Derk Marseille op BNR Nieuwsradio.

Corona raakt iedereen. Maar in industrieland Duitsland krijgt de auto-industrie het bijzonder hard te verduren. Net op het moment dat de branche zich vanwege het dieselschandaal opnieuw aan het uitvinden is. Het eerste deel van de podcastserie De Klap.

Luister naar de bijdrage van Derk Marseille op BNR Nieuwsradio


Klap voor de Duitse auto-industrie

Derk, hoe groot is de schade?

Enorm. In Europa werden in de maand april 76% minder auto’s verkocht. De dealers waren natuurlijk grotendeels dicht. Vooral in Spanje, Italië en VK kwam de handel bijna stil te liggen. Dan viel Duitsland zelf met -60% nog mee. Ook de afzet in Azië, de VS en Zuid-Amerika viel ver terug. Lichtpuntje voor de Duitse industrie was het opkrabbelende China.

Hoe belangrijk is de auto-industrie eigenlijk voor Duitsland?

Heel belangrijk: de autofabrikanten zijn verantwoordelijk voor 4,5% van het Duitse BBP. Dat aandeel is het afgelopen decennium alleen maar gegroeid. In andere Europese landen werd de auto-industrie juist minder belangrijk. Maar de voor Duitsland zo belangrijke industrie wordt dus over de hele breedte getroffen.

Dat zijn getallen van een paar jaar geleden. Er is intussen veel gebeurd.

Ja, voor corona maakte de auto-industrie zich al grote zorgen. Na het dieselschandaal en de nieuwe Europese klimaatdoelen, moet de branche transformeren van diesel naar elektrische auto’s. Puur de verbrandingsmotor levert nu bijna een half miljoen banen op. De overgang naar elektrisch rijden kan Duitsland 100.000 banen kosten.

Wat betekent dit voor Nederlandse automotive?

Nederland is de laatste jaren een steeds belangrijkere toeleverancier geworden. Zeker omdat de Nederlandse automotive uitblinkt in het inspringen op de onzekerheid in de markt. Door die beweging kwam Nederland er steeds beter tussen, inmiddels komt 40% van de omzet uit Duitsland. Dus de pijn uit Duitsland wordt zeker gevoeld in Nederland. Maar het biedt ook kansen. Duitse toeleveranciers zijn vaak helemaal toegespitst op de auto-industrie. Nederlanders leveren vaak ook aan meerdere sectoren. Daardoor moet je wendbaarder zijn en dus kan je je makkelijker aanpassen. Voor elektrische auto’s heb je nog meer behoefte lichtere materialen, daar innoveren we al jaren erg sterk in. Maar ook in semiconductors, chips, laadinfrastructuur, elektrische bussen, en andere nieuwe materialen hebben we voor de Duitse markt de komende jaren heel veel te bieden.

Meer podcasts

Luister naar andere podcasts van Duitslandnieuws

Derk Marseille

Derk Marseille (1980) legde samen met Bertus Bouwman en Roy van Veen het fundament voor Duitslandnieuws.nl. Sinds 2005 actief bij BNR Nieuwsradio is dit zijn eerste eigen onderneming. Derk doet de eindredactie, de podcast en werkt creatieve concepten uit in samenwerking met externe partijen. Daarnaast is Derk veelvuldig actief als dagvoorzitter en moderator op internationale events. In het Engels, Duits en uiteraard het Nederlands.