Via de Fast Track snel de Duitse ehealth markt op: deze Nederlandse ondernemers kennen de weg

Nederlandse ehealth ontwikkelaars willen graag profiteren van de nieuwe Fast Track procedure om binnen enkele maanden te worden opgenomen in het Duitse vergoedingssysteem. Deze Nederlandse ondernemers zijn nu al actief in Duitsland. Fast track

Hoe kom je binnen enkele maanden via een fast track met een digitale oplossing in het vergoedingssysteem van de Duitse zorgverzekeraars? Een flink aantal ondernemers werd op weg geholpen tijdens een online seminar dat werd georganiseerd door BOM Brabant, LIOF, Oost NL, GO4Export, NBSO Stuttgart en de RVO.

Het volgende event over ehealth in Duitsland dat NBSO Stuttgart samen met de regionale ontwikkelingsmaatschappijen BOM Brabant, LIOF Limburg, Oost NL Gelderland-Overijssel organiseert, wordt gehouden op 23 september van 15.00 – 17.00 uur. Deze online sessie wordt een digitaal pitchevent voor Nederlandse bedrijven die een innovatieve e-health oplossing hebben, en interessant kunnen zijn voor Duitse zorgverzekeraars en/of ziekenhuizen. Een jury van experts uit de zorgverzekerings- en gezondheidssector kiezen welke bedrijven mogen pitchen. Scroll voor meer informatie naar beneden.

Een van de gastsprekers was ehealth-ondernemer Marco Essed, CEO van Embloom die inmiddels ook in Duitsland actief is. Het bedrijf biedt een e-health platform voor de geestelijke gezondheidszorg en huisartsen met verschillende toepassingen voor diagnostiek, effectmeting en online behandeling. Gebruikers kunnen via het platform beeldbellen, chatten en bestanden uitwisselen. Essed ervoer dat het bepaald niet eenvoudig is om een voet tussen de deur te krijgen in de Duitse gezondheidszorg. Toch is hij blij dat hij het avontuur heeft aangedurfd.

Netwerk opbouwen in Duitsland

Welke toegevoegde waarde hadden de ROM’s en NBSO Stuttgart voor jullie?

Embloom is opgericht in 2010 met financiële ondersteuning van onder andere LIOF, de ROM voor regio Limburg. LIOF is altijd een zeer betrokken aandeelhouder geweest, die naast kapitaal tevens haar kennis en netwerk inzet om ons verder te helpen. Sommige periodes heb ik bijna wekelijks contact met LIOF. In 2016 zetten wij de stap om onze diensten uit te breiden naar Duitsland, wederom met ondersteuning van LIOF, maar ook van NBSO Stuttgart. Het NBSO heeft ons onder andere geholpen met een marktscan. Zelf zouden we er maanden over gedaan hebben om al die informatie bij elkaar te verzamelen. Ook hebben ze verschillende contacten gelegd met potentiële zakenpartners in Duitsland. Uiteindelijk moet je als organisatie je eigen netwerk bouwen, maar het begin is vaak het moeilijkst en daar heeft het NBSO ons erg mee geholpen.

Wie heb je als partner nodig in Duitsland?

Wij hebben vanaf het begin gekozen voor de wetenschappelijke route. Dat duurt misschien wat langer, maar zorgverleners zijn over het algemeen terughoudend om nieuwe innovaties in het zorgproces in te zetten, zonder wetenschappelijk bewijs dat het ook echt werkt. Nog voordat wij ons kantoor in Berlijn openden, hebben wij contact gezocht met tal van verzekeraars, universiteiten en beroepsverenigingen. Wij hadden een projectidee waar we partners bij zochten. We stelden ons bedrijf voor en zodoende leerden we een hoop mensen kennen. Tijdens een bespreking met ‘Techniker Krankenkasse’ en ‘Deutscher Hausärzteverband’ ontstond een nieuw idee voor een pilotstudie. We werden op het spoor gebracht van een hoogleraar binnen de Universiteit van München, waar we contact mee hebben gezocht. Er ontstond een samenwerking waar ook de Universiteiten van Hamburg en Frankfurt, alsmede de ‘Kassenärztliche Vereinigung Hessen’ aan deelnamen. Onder leiding van Techniker Krankenkasse hebben we een projectsubsidie aangevraagd bij het ‘Innovationfonds’ van 5 miljoen euro. Het hele traject heeft ruim 2 jaar geduurd, maar in 2018 zijn we gestart met grote pilotstudie rondom online behandeling van angst en depressie in de huisartspraktijk. De bedoeling is dat binnen 3 jaar zo’n 180 huisartsen en 1.500 patiënten aan de studie hebben deelgenomen.

Hoe ontdek je welke partner je nodig hebt?

Wij opereren binnen de zorg, dus dan wil je praten met zorgaanbieders, beroepsverenigingen, zorgverzekeraars, maar ook met aanverwante softwareleveranciers waarmee je een waardeketen kunt creëren.

Hoe overtuig je zo’n partner?

Dat hangt af van de partner. Een zorgverzekeraar is al snel geïnteresseerd in je product als je de kostenbesparing laat zien. Een universiteit wil graag publiceren, dus die zijn altijd op zoek naar interessante studies. En zorgverleners willen graag ontlast worden en goede zorg leveren. Dit wetende wil niet zeggen dat nieuwe opdrachten vanzelf binnenstromen. Duitsers zijn nog niet zo bekend met e-health en vanuit de verzekeraar staat er niet of nauwelijks vergoeding tegenover. Je moet het dus hebben van de early adopters. Aan de andere kant laat de projectstudie zien dat Duitsers niet vies zijn van grote innovatieprojecten.

Wat zijn jullie eigen doelen de komende jaren? Welke kansen zie je?

We willen de komende jaren aan meer projectstudies deelnemen, ons partnernetwerk vergroten en meer zorgverleners aan ons verbinden. Je merkt dat e-health steeds meer begint te leven. Wet- en regelgeving wordt aangepast en er komen vergoedingen voor e-health. Duitse zorginstellingen staan open voor samenwerking met Nederlandse e-health leveranciers.

De Fast Track is gericht op digitale oplossingen voor patiënten, jullie hebben vooral B2B-oplossingen. Overwegen jullie nu ook B2C-oplossingen te ontwikkelen?

Nee, niet op korte termijn. B2C is echt een andere tak van sport. Overigens kan een huisarts prima één van onze behandelprogramma’s voorschrijven en tevens klaarzetten voor een patiënt. De Fast Track is ook op onze producten van toepassing.

Doorbraak voor Zorganimaties in Duitsland

Ook voor het Nederlandse Zorganimaties duurde het even, voordat men actief kon worden op de Duitse markt, vertelt directeur internationale ontwikkeling Tijn Rademakers. “We bestaan sinds eind 2016. Via het Oranje-Handelsmissiefonds, een zakenpartnerscan van het NBSO Stuttgart en deelname aan de beurs DMEA in Berlijn werden de eerste stappen gezet. Zo kunnen we een jaar later de eerste concrete stappen op de Duitse markt zetten.”

Zorganimaties levert oplossingen voor het probleem dat patiënten vaak de informatie niet snappen die ze van artsen en apothekers krijgen. “Wij bieden informatie-ondersteuning aan in de apotheek en in de thuissituatie van de patiënt. In de apotheek is er voor elk geneesmiddel een set – deels bewegende – pictogrammen, waarmee de uitleg ondersteund worden. En voor de thuissituatie bieden wij KIJKsluiter/WATCHyourmeds/BeipackCLIP aan. Bij het afhalen van de medicijnen krijgen de patiënt een link thuisgestuurd waarmee hij een animatievideo kan zien die de belangrijkste informatie uit de bijsluiter van hun geneesmiddel in begrijpelijke spreektaal uitlegt.”  

Ook kan de patiënt de KIJKsluiter app downloaden om zo toegang te krijgen tot de gehele database van KIJKsluiter video’s en extra functionaliteit voor de ondersteuning van goed gebruik van geneesmiddelen. Een oplossing die in Nederland al aanslaat met een database van 8.000 video’s en verspreiding door meer dan 90% van alle apotheken, maar in Duitsland reageerde men eerst afwachtend. “Zorgverzekeraars vonden het vaak interessant. Maar daarna bleef het vaak een beetje hangen. Ik kreeg ook de indruk dat men dit liever door Duitse partijen liet doen.”

Fast track biedt kansen

Toch komt er in Duitsland nu ook beweging. Niet alleen via de nieuwe zorgwet die digitale zorg stimuleert, maar ook Duitse partners gaan nu met de Nederlanders in zee. “We gaan in 4 deelstaten in 100 apotheken een proof-of-concept project uitvoeren. Het begint met diabetespatiënten. De apotheker neemt hen apart voor een gestructureerde uitleg en stuurt hen een link met één of meer KIJKsluiter video’s. Na enkele maanden analyseren we de tevredenheid en de effecten onder patiënten en apothekers. Ons doel is dat apothekers hun patiënten nog beter op weg helpen bij het gebruik van hun geneesmiddelen en dat de behandeling zo beter aanslaat.”

Wat het voor Rademakers niet eenvoudig maakte om te beginnen, is de positie van het bedrijf. “Omdat zorgsystemen per land verschillen, is het ook onduidelijk wie voor KIJKsluiter en de andere diensten zal betalen. In Duitsland zijn dat – net als in Nederland – waarschijnlijk de apothekers en zorgverzekeraars. Na afronding van eerste project met de 100 apotheken zullen we hierover met alle stakeholdersgesprekken voeren. En we informeren in parallel ook huisartsen en ziekenhuizen.” 

In het proces ontdekte hij dat je veel zaken anders aan moet pakken dan in Nederland. “Je hebt een andere situatie. Zo heb je alleen al in Noordrijn-Westfalen zo’n 4.000 apotheken, tegen 2.000 in heel Nederland. We beginnen eerst in 4 deelstaten. Als dat slaagt, kijken we verder.” Ook het werken met een goede Duitse partner is essentieel. “Je moet je als buitenlandse partij toch bewijzen. Dat is het handigst via iemand uit het land zelf.” 

Digitaal pitchen in Duitsland op 23 september

Het volgende event over ehealth in Duitsland dat NBSO Stuttgart samen met de regionale ontwikkelingsmaatschappijen BOM Brabant, LIOF Limburg, Oost NL Gelderland-Overijssel organiseert, wordt gehouden op 23 september van 15.00 – 17.00 uur. Deze online sessie wordt een digitaal pitchevent voor Nederlandse bedrijven die een innovatieve e-health oplossing hebben, en interessant kunnen zijn voor Duitse zorgverzekeraars en/of ziekenhuizen. Een jury van experts uit de zorgverzekerings- en gezondheidssector kiezen welke bedrijven mogen pitchen.

Vakjury

  • Frau Dr. Gonschor, Leitung Neue Versorgungsangebote SiemensBetriebskrankenkasse (SBK)
  • Herr Dr. Waldschmitt,  Beauftragter des Vorstands für Strategie, Digitale Innovation, Politik, BundesInnungskrankenkasse Gesundheit (BIG direkt gesund)
  • Herr Kleemann, Leiter der Abteilung Informationstechnologie, Klinikum Ingolstadt
    GmbH
  • Herr Kerle, Kaufmännischer Direktor I Universitätsklinikum des Saarlandes

Pitchen

Het pitchevent is alleen toegankelijk voor de zes bedrijven die de jury selecteert. Kwalificatie voor het event kan tot en met 28 augustus 2020 door je pitch te sturen naar info@nbso-stuttgart.de t.a.v. Agaath Hulzebos. De pitch, bij voorkeur in het Duits, kan in de vorm van een powerpoint (max. 4 slides), een filmpje (max. 2 minuten) of één A4-tekst worden aangeleverd.

De taal tijdens het event is Duits. Pitches kunnen eventueel in het Engels worden gehouden. Aangeleverde pitches die niet aan de bovenstaande eisen voldoen of onvolledig zijn worden niet in behandeling genomen.

Brabant en Zuid-Duitsland behoren tot de meest innovatie regio’s van Europa, onder meer op het gebied van medische technologie. Ze werken samen aan de ontwikkeling medische technologie door kennisuitwisseling en het verbinden van bedrijven en kennisinstellingen uit beide regio’s.

Duitslandnieuws