Podcast – Mammoetrechtszaken in dieselgate zetten Duitse autofabrikanten Audi en VW onder druk

Nu de voormalig topmannen van Volkswagen en Audi persoonlijk voor de rechter moeten verschijnen, krijgt dieselgate steeds meer een gezicht. Derk Marseille blikt op BNR Nieuwsradio vooruit op de mammoetrechtszaken.

De mammoetrechtszaken tegen de voormalig topmannen van Volkswagen en Audi beginnen. Wereldwijd is er zeker met 11 miljoen auto’s gesjoemeld, de schade loopt in de vele miljarden. Alleen al bij Volkswagen gaat het om zo’n 32 miljard euro. Maar het dieselschandaal gaat om veel meer dan de materiële schade. Het heeft het blazoen van ‘Made in Germany’ ernstig besmeurd. De mythe van de zakelijke Duitse ingenieurskunst ligt in duigen. Het legde de donkerste kant van het kapitalisme bloot, die je niet zou verwachten bij de zo ‘correcte’ Duitsers, schrijft FAZ.

Vijf jaar na het aan het licht komen van dieselgate staat er met voormalig Audi-topman Rupert Stadler voor het eerst een oud-topman­ager voor de rechter, samen met 3 vooraanstaande collega’s. Het gaat om veel vragen. Wanneer wist wie waarvan? En waarom trok niemand z’n mond open? Waarom bleef het gesjoemel zo lang geheim? Het wordt een mammoetproces. Op een speciale locatie in München worden verdeeld over 181 zittingsdagen meer dan 300 getuigen gehoord.

Hoe noem je een proces dat nog groter wordt dan een mammoetrechtszaak? De Duitse media komen vast met een term wanneer de zaak tegen voormalig Volkswagen-topman Martin Winterkorn begint. De datum van het procesbegin staat nog niet vast, in verband met de gezondheid van de gevallen ceo.

Audi-topman kan weer achter de tralies verdwijnen

 Wat kunnen we verwachten van deze processen, gaan er mensen achter de tralies?

Oud-topman van Audi Rupert Stadler staat samen met 3 andere Audi-managers voor de rechter, Stadler zat hiervoor al 5 maanden in voorarrest. Ze worden onder meer verdacht van bedrog, en valse reclame. In de aanklacht van 100 pagina’s staat dat Stadler wist van het sjoemelschandaal bij moederbedrijf Volkswagen en desondanks toch doorging met het verkopen van auto’s waarmee gesjoemeld was. Mocht hij schuldig worden bevonden, dan kan hij tot 10 jaar gevangenisstraf krijgen. Eerder werd bekend dat het Duitse OM ook oud Volkswagen-topman Martin Winterkorn gaat vervolgen, met nog zwaardere beschuldigingen van bedrog en marktmanipulatie.

De autofabrikanten hebben grote advocatenkantoren ingehuurd, er wordt dus met de juridische spierballen gerold?

Zeker, in de Duitse pers wordt de zaak tegen Stadler al een mammoetproces genoemd. Nu al is zeker dat de zaak tot minstens eind 2022 zal duren. Ze zullen een overtreffende trap moeten vinden voor het proces dat tegen Winterkorn wordt aangespannen, toch de voormalige baas van het grootste autoconcern ter wereld. De Duitse auto-industrie staat bekend om de sterke lobby in Berlijn en Brussel, en zal nu ook zeker met een uitgebreide verdediging komen.

Er waren al diverse grote rechtszaken tegen de autofabrikanten, wat is het verschil met deze zaken?

Volkswagen moest al door diverse civiele procedures miljardenboetes betalen. Die zaken waren gericht tegen het concern. Nu zou je kunnen zeggen dat met Stadler en Winterkorn twee gezichten van dieselgate in het beklaagdenbankje komen te staan. Deze mannen kunnen daadwerkelijk achter de tralies verdwijnen. Alleen al Stadler kan 10 jaar cel krijgen.

Het gesjoemel kwam dus bij meer fabrikanten voor, hebben ze hun leven inmiddels al gebeterd?

Dat mogen we hopen, de fabrikanten moeten wel veranderen. Na het dieselschandaal en de strengere uitstootnormen van de EU, dreigden in veel Duitse steden dieselverboden. Uitdager Tesla valt hen aan op de thuismarkt met de nieuwe fabriek bij Berlijn. Onder die druk zijn de fabrikanten begonnen met het ontwikkelen van elektro-auto’s. Overal zijn nieuwe topmannen gekomen, die schoon schip moeten maken. Ze willen uitstralen dat er een nieuwe bedrijfscultuur is, waar gesjoemel niet meer voorkomt. Zeker nu door de coronacrisis de verkoopcijfers hard zijn gedaald, is er meer verandering mogelijk dan voorheen.

Derk Marseille

Derk Marseille (1980) legde samen met Bertus Bouwman en Roy van Veen het fundament voor Duitslandnieuws.nl. Sinds 2005 actief bij BNR Nieuwsradio is dit zijn eerste eigen onderneming. Derk doet de eindredactie, de podcast en werkt creatieve concepten uit in samenwerking met externe partijen. Daarnaast is Derk veelvuldig actief als dagvoorzitter en moderator op internationale events. In het Engels, Duits en uiteraard het Nederlands.