Auto-industrie

Duitse worsteling met diesel biedt kansen voor Nederlandse automotive

Duitse worsteling met diesel biedt kansen voor Nederlandse automotive

Ziet de toekomst er donker uit voor de Duitse autoindustrie nu de diesel uit het straatbeeld dreigt te verdwijnen? Met de uitspraak van de hoogste bestuursrechter in Duitsland van 27 februari 2018 is de weg vrij voor het invoeren van rijverboden in Duitse steden. Fred van Putten kent de autowereld van binnenuit en ziet juist goede kansen voor Nederlandse automotive.--- meer ---

Verhoor voormalig VW-topman Martin Winterkorn

Verhoor voormalig VW-topman Martin Winterkorn

Volg het live! Wat wist Winterkorn? De voormalig topman van Volkswagen die door de dieselgate moest opstappen, wordt donderdag ondervraagd door een parlementaire onderzoekscommissie in Berlijn. Centraal staat hoe innig de banden waren tussen Volkswagen en de politiek ten tijde van dieselgate. Tegelijkertijd doet het OM in Duitsland én Amerika ook nog onderzoek naar zijn rol in het schandaal. Duitslandnieuws zit in de zaal.--- meer ---

‘Innovatieve bedrijven uit Baden-Württemberg mogen meer kabaal maken’

‘Innovatieve bedrijven uit Baden-Württemberg mogen meer kabaal maken’

Baden-Württembergers zijn goed in het bedenken van innovatieve producten maar missen vaak de snelheid van de Nederlanders. De conservatieve en soms een tikkeltje arrogante cultuur zit de Zuid-Duitsers daarbij in de weg. Startups en innovatiebeleid staan onder de nieuwe regering hoog op de agenda. Journalist en blogger Andreas Geldner vertelt waarom Baden-Württemberg zo in opkomst is.--- meer ---

Franz Loogen: ‘Brabant erg belangrijk voor Baden-Württemberg’

Franz Loogen: ‘Brabant erg belangrijk voor Baden-Württemberg’

Baden-Württemberg ziet in Noord-Brabant een van de belangrijkste partners om de wereldwijde concurrentie rond elektro-mobiliteit aan te gaan, zegt Franz Loogen, directeur van het agentschap voor e-mobility in Baden-Württemberg. Op 9 en en 10 november komt een delegatie van de Zuid-Duitse deelstaat naar Noord-Brabant. "We zijn jaloers op hoe snel Nederlanders kunnen handelen."--- meer ---

‘Nederlanders maken nog steeds dezelfde fouten in Zuid-Duitsland’

‘Nederlanders maken nog steeds dezelfde fouten in Zuid-Duitsland’

Fred van Putten woont en werkt al 16 jaar in Zuid-Duitsland en ziet Nederlandse ondernemers nog steeds precies dezelfde fouten maken. Een deal binnenhalen in het zuiden vereist soms jaren geduld. "De snelle verkooppraatjes van de Nederlanders vertrouwen ze niet." Het koninklijke bezoek helpt volgens hem veel, daarna moet er stevig worden geïnvesteerd in de onderlinge relaties.--- meer ---

Duitse politiek wil lijst invloedrijke lobbyisten liever geheim houden

Duitse politiek wil lijst invloedrijke lobbyisten liever geheim houden

Alle Duitse politieke partijen moeten voortaan vertellen aan welke lobbyisten ze een permanente toegangspas geven. Dat resultaat na jarenlang procederen leek een mooie overwinning te zijn voor een transparanter Duitsland. Het was informatie wat voorheen angstvallig geheim werd gehouden. En dat leidde weer tot de meest wilde geruchten. Nu zijn de resultaten openbaar, maar duidelijkheid is er nog steeds niet. --- meer ---

Axel Hagedorn: Europese slachtoffers sjoemelsoftware kunnen weinig claimen

Axel Hagedorn: Europese slachtoffers sjoemelsoftware kunnen weinig claimen

Axel Hagedorn maakte afgelopen week de vaste commissie Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer wegwijs met de juridische haken en ogen over schadeclaims vanwege de dieselgate. De bijzonder hoogleraar Duits-Nederlandse rechtsbetrekkingen verwacht dat benadeelden in Europa niet zulke hoge schadeclaims kunnen indienen als de Amerikanen. Voor Duitslandnieuws zet hij de mogelijkheden uiteen.--- meer ---

Gevolgen ‘Dieselgate’ kunnen rampzalig zijn voor de regio Wolfsburg

Gevolgen ‘Dieselgate’ kunnen rampzalig zijn voor de regio Wolfsburg

Wolfsburg. Sowieso niet bepaald het centrum van de wereld. Maar zou iemand daar ooit van gehoord hebben als Volkswagen zich bij de oprichting in 1937 elders gevestigd had? Gelegen tussen Hannover en Berlijn, in een vreselijk saai niemandsland vlak bij de voormalige Oost-Duitse grens, is na al die decennia de hele regio 'Volkswagen' geworden. Meer dan 70.000 mensen werken er nu in het grootste industriële bedrijvencomplex van Europa, de toeleveranciers en derden niet inbegrepen. En dat is nou net mijn zorg.--- meer ---

Axel Hagedorn: Pon kan schadeclaim indienen tegen VW, maar heeft eerst ander belang

Axel Hagedorn: Pon kan schadeclaim indienen tegen VW, maar heeft eerst ander belang

De Nederlandse Volkswagen-importeur Pon uit Leusden riep begin deze week alle autodealers bijeen voor crisisoverleg. Volgens ondernemingsrechtadvocaat prof. Axel Hagedorn kunnen de autodealers juridische stappen ondernemen, maar is dat niet direct in hun eigen belang, vertelt hij op BNR Nieuwsradio. "Ze moeten eerst met VW om tafel om te overleggen hoe ze de rust kunnen herstellen."--- meer ---

VW-schandaal: ‘Het gaat zeker om de grootte’

VW-schandaal: ‘Het gaat zeker om de grootte’

Met mijn man en hond liep ik gisteren door het bos en al snel kwam de 'dieselgate' van Volkswagen ter sprake. Zoals u wellicht weet is mijn echtgenoot Nederlander, dus ik vroeg mij af hoe een 'niet-Duitser' nou naar zoiets kijkt. Zou dit typisch 'Duits' zijn? Zou dit minder snel gebeurd zijn bij grote industriële concerns in Nederland? Maakt macht blind en roekeloos? Gebeurt zoiets alleen bij grote bedrijven?--- meer ---