
Nu de voormalig topmannen van Volkswagen en Audi persoonlijk voor de rechter moeten verschijnen, krijgt dieselgate steeds meer een gezicht. Derk Marseille blikt op BNR Nieuwsradio vooruit op de mammoetrechtszaken.--- meer ---
Nu de voormalig topmannen van Volkswagen en Audi persoonlijk voor de rechter moeten verschijnen, krijgt dieselgate steeds meer een gezicht. Derk Marseille blikt op BNR Nieuwsradio vooruit op de mammoetrechtszaken.--- meer ---
Nu Ferdinand Piëch is overleden, blikken veel mensen terug op de man die lang aan het roer stond bij Volkswagen. Derk Marseille vertelt over de verschillende kanten van de 'Henry Ford van Duitsland'. --- meer ---
Duitsland staat aan de vooravond van een hete herfst vol met rechtszaken vanwege fraude met de uitstoot van zijn dieselmotoren. Wat betekent dit voor Nederlandse gedupeerden?--- meer ---
Het minimumloon gaat omhoog, je krijgt langer de tijd om de aangifte over je inkomstenbelasting te doen, er komt een plafond voor telefoonkosten binnen de EU en dieselauto's mogen minder uitstoten. Alexander Crämer van STRICK Rechtsanwälte & Steuerberater bespreekt welke wetten er in Duitsland veranderen in de maand mei.--- meer ---
Wat betekent het strafrechtelijke onderzoek in Duitsland naar de voormalige VW-topman Martin Winterkorn? Derk Marseille vertelt op BNR Nieuwsradio over de impact hiervan.--- meer ---
Steeds meer Duitse steden krijgen een dieselverbod, in 2019 gaan diverse rijverboden in. Op deze manier dreigt een onoverzichtelijke lappendeken aan regels voor milieuzones.--- meer ---
Bij de nieuwe massaclaim tegen Volkswagen vanwege dieselgate, hebben zich inmiddels meer dan 81.000 eigenaren van een VW-diesel gemeld. Ze hebben zich ingeschreven via een online register, meldt de Duitse consumentenbond. Derk Marseille gaat er verder op in bij BNR Nieuwsradio.--- meer ---
Volkswagen krijgt vanaf maandag 1.645 schadeclaims van gedupeerde aandeelhouders te verduren. Dat klinkt indrukwekkend, maar advocaat en Rechtsanwalt Axel Hagedorn denkt dat VW weinig hinder zal ondervinden van de massaclaims. Hij ziet parallellen met ING.--- meer ---
De Nederlander Bram Schot wordt volgens Duitse media tijdelijk naar voren geschoven als de nieuwe topman van Audi. De stap is nodig nu ceo Rupert Stadler in voorlopige hechtenis is genomen op verdenking van betrokkenheid bij het dieselschandaal.--- meer ---
Hoe kan het toch dat er in autoland Duitsland steeds vaker wordt gesproken over bakfietsen? Het vervoersmiddel wordt gezien als een goed antwoord op problemen waar grote steden steeds meer last van hebben.--- meer ---
Duitsland is serieus op zoek naar alternatieven voor dieselbusjes die pakketten bezorgen. Naast de aankooppremie voor e-auto's komt er nu ook een regeling voor e-busjes. Ook steden komen met eigen initiatieven om alternatieven te stimuleren.--- meer ---
Wat betekent het aanklagen van de voormalige VW-topman Martin Winterkorn door de Amerikaanse justitie? Duitsland-expert en advocaat Axel Hagedorn laat zien welke les Nederlandse en Duitse bestuurders hieruit kunnen trekken.--- meer ---
Dieselgate doet veel Duitse bedrijven bewuster nadenken over het verduurzamen van het wagenpark. Maar staat Duitsland ook open voor een van oorsprong Nederlandse aanbieder van laadpaalinfrastructuur? Duitsland-directeur Fermin Bustamante vertelt waarom hij toekomst ziet in de Duitse markt.--- meer ---
Eigenaren van auto's waarmee is gesjoemeld maken nauwelijks kans op een financiële compensatie. Duitsland-expert en advocaat Axel Hagedorn laat 2,5 jaar na dieselgate zien waarom Volkswagen er juridisch veel te makkelijk vanaf komt en pleit daarom voor het zo snel mogelijk invoeren van collectieve claims.--- meer ---
Zo'n beetje elke gemeente in Nederland en Duitsland denkt na over het invoeren van strengere regels voor milieuzones in de binnenstad. Transportbedrijven vrezen een lappendeken aan regeltjes, waarbij in elke stad andere normen gelden. Jeroen Bol van evofenedex pleit voor een uniforme oplossing.--- meer ---
De ophef over het rijverbod voor diesels was groot, maar zo snel zullen diesels nog niet op grote schaal worden geweerd uit Duitse steden, denkt Duitsland-expert Axel Hagedorn. Wat hem betreft moet het roer radicaler worden omgegooid.--- meer ---
Nu er echt rijverboden voor diesels dreigen in Duitsland, is de autoindustrie in rep en roer. Dit is hét moment om als Nederlandse automotive aan tafel te zitten met de stakeholders, zegt Emobility-expert Henk Meiborg. Daar is hij zelf al druk mee bezig, maar het kan wat hem betreft nog intensiever.--- meer ---
Een belangrijke dag voor bezitters van dieselauto's. Donderdag 22 februari beslist de Duitse rechter of er groen licht komt voor rijverboden voor dieselauto's in Duitse steden. - Update: de uitspraak is verschoven naar dinsdag 27 februari.--- meer ---
Ziet de toekomst er donker uit voor de Duitse autoindustrie nu de diesel uit het straatbeeld dreigt te verdwijnen? Met de uitspraak van de hoogste bestuursrechter in Duitsland van 27 februari 2018 is de weg vrij voor het invoeren van rijverboden in Duitse steden. Fred van Putten kent de autowereld van binnenuit en ziet juist goede kansen voor Nederlandse automotive.--- meer ---
Mogen dieselauto's straks nog wel Duitse steden binnenrijden? Eigenaren van een dieselauto moeten deze datum in de gaten houden.--- meer ---
Duitsland is sinds dieselgate in de ban van het terugdringen van CO2-uitstoot. De Nederlander Rob IJland heeft het daarom druk in Duitsland. Met zijn e-learning programma Prodrive Learning traint hij bedrijven om zuiniger en veiliger te rijden.--- meer ---
Het voorstel van de Europese Commissie om de CO2-uitstootnormen aan te scherpen, gaat velen niet ver genoeg. Critici zien daarin de hand van de sterke Duitse autolobby. Toch bieden juist deze soepele normen voor pioniers in emobility, zeggen Nederlandse ondernemers.--- meer ---
In de maakbare samenleving is geld verdienen belangrijker dan ethiek of principes. Het gaat er om hoe je het uitlegt, niet om wat je doet. --- meer ---
Het laatste nieuws over de kartelvorming van Duitse autofabrikanten maakt pijnlijk duidelijk dat het dieselschandaal een gevolg is van een veel groter fenomeen dat is terug te voeren op de zo geroemde Wirtschaftspolitiek, betoogt emobility-expert Henk Meiborg.--- meer ---
Duitse autofabrikanten zijn net zo erg als notoire dopingzondaars. Iedereen houdt elkaar de hand boven het hoofd, en de politiek durft de machtige industrie niet aan te pakken, schrijft Duitsland-expert Axel Hagedorn.--- meer ---
Volg het live! Wat wist Winterkorn? De voormalig topman van Volkswagen die door de dieselgate moest opstappen, wordt donderdag ondervraagd door een parlementaire onderzoekscommissie in Berlijn. Centraal staat hoe innig de banden waren tussen Volkswagen en de politiek ten tijde van dieselgate. Tegelijkertijd doet het OM in Duitsland én Amerika ook nog onderzoek naar zijn rol in het schandaal. Duitslandnieuws zit in de zaal.--- meer ---
Hoe gaat het verder bij de megarechtszaak tegen Volkswagen in de dieselgate? Bijzonder hoogleraar Duits-Nederlandse rechtsbetrekkingen Axel Hagedorn legt uit hoe complex de procedure is.--- meer ---
BNR Nieuwsradio interviewde in Emmen twee bedrijven uit het netwerk van Duitslandnieuws over zakendoen in Duitsland. Job Janssen besprak in de studio bij Deutsche Welle de tweede verjaardag van Pegida en Bertus Bouwman blikte vooruit voor de Vlaamse radiozender VRT Radio 2 op een controversieel televisieprogramma. Een overzicht waar Duitslandnieuws deze week opdook in de media.--- meer ---
Axel Hagedorn schreef afgelopen september dat het criminele gedrag bij Volkswagen te wijten is aan een gebrekkig bedrijfsgeweten. Acht maanden later vraagt hij zich af of Volkswagen überhaupt iets heeft geleerd van de dieselgate.--- meer ---
Elk jaar duikt het wel eens op in de media: bestuurders of directies - vaak van grote bedrijven - blijken via allerlei contracten en financiële constructies, onnoemelijk hoge bedragen te ‘verdienen’ tijdens hun in dienst zijn – of erna. Zelfs wanneer deze bedrijven slecht presteren, vloeien dikwijls grote sommen geld naar hun bankrekening. Wat is dat toch met mannen aan de top?--- meer ---
Het Duitse OM is een vooronderzoek begonnen naar de vorige week opgestapte VW-topman Martin Winterkorn. Wanneer wordt bewezen dat hij van de fraude wist staat hem een boete of celstraf te wachten. Axel Hagedorn: "Het ontbreken van een bedrijfsgeweten is het allergrootste risico voor het voortbestaan van VW."--- meer ---
Axel Hagedorn maakte afgelopen week de vaste commissie Infrastructuur en Milieu van de Tweede Kamer wegwijs met de juridische haken en ogen over schadeclaims vanwege de dieselgate. De bijzonder hoogleraar Duits-Nederlandse rechtsbetrekkingen verwacht dat benadeelden in Europa niet zulke hoge schadeclaims kunnen indienen als de Amerikanen. Voor Duitslandnieuws zet hij de mogelijkheden uiteen.--- meer ---
Opel heeft net als VW ook met de CO2-uitstootwaarden gesjoemeld. Dat blijkt uit nieuwe testen in oktober van het bedrijf zelf waarop Duitse tv-programma Monitor van de ARD de hand heeft weten te leggen. De uitstoot van één van de Opel-modellen ligt 15% hoger dan eerder werd gemeten. Al wil de Duitse autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer eerst de officiële tests van de overheid afwachten. Ook Opel zelf ontkent de aantijgingen.--- meer ---