
Hoe komen we aan voldoende laadpalen en wat doe je wanneer het stroomnet overbelast raakt? In de online liveshow D-Talk E-mobility ElaadNL praten we over de mobiliteit van morgen in Duitsland en Nederland--- meer ---
Hoe komen we aan voldoende laadpalen en wat doe je wanneer het stroomnet overbelast raakt? In de online liveshow D-Talk E-mobility ElaadNL praten we over de mobiliteit van morgen in Duitsland en Nederland--- meer ---
Een Duitse bakker met een Tesla zag brood in een groot laadstation voor elektrische auto's, in combinatie met een bakkerij. Samen met de Nederlandse exploitant Fastned opende hij het grootste laadstation van Duitsland--- meer ---
Elon Musk droomt op Twitter al openlijk over een Berghain-achtige kelder onder zijn nieuwe Gigafactory bij Berlijn. Vooralsnog komt de bouw van de fabriek voor Tesla vooral in het nieuws vanwege oponthoud.--- meer ---
Vanuit Nederland werd driftig lobby gevoerd voor het binnenhalen van de nieuwe fabriek van Tesla. Maar ceo Elon Musk kiest toch voor de regio rondom Berlijn.--- meer ---
Na lange onderhandelingen presenteert de Duitse regering vrijdagmiddag het nieuwe klimaatbeleid. Welke gevolgen heeft dit voor het bedrijfsleven? Duitslandnieuws brengt vandaag updates over de laatste ontwikkelingen.--- meer ---
Is dit de laatste IAA? Duitse media twijfelen openlijk aan de toekomst van de grote beurs in Frankfurt en het Holland-paviljoen ontbreekt. Directeur Leo Kusters van brancheorganisatie RAI Automotive NL vertelt waarom hij de toekomst toch zonnig inziet voor de toeleveranciers.--- meer ---
Om elektrisch rijden toegankelijker te maken voor een breder publiek, komen Duitse autofabrikanten dit najaar hun oplaadsystemen testen in Nederland.--- meer ---
Je kunt inmiddels geen stap meer verzetten of je struikelt over de e-scooter. In Berlijn kun je alleen al uit 5 aanbieders van e-steps kiezen. Blijvertje of hype? Derk Marseille zocht het uit voor BNR Nieuwsradio.--- meer ---
Gaat BMW vol inzetten op waterstof? De nieuwe topman Oliver Zipse van de autofabrikant uit Beieren krijgt een drukke zomervakantie. --- meer ---
Duitsland raakt in de ban van de elektrische step. Zeker nu de nieuwe verordening voor kleine elektrische voertuigen over een paar dagen in werking treedt. En dat biedt kansen voor Nederlandse fabrikanten.--- meer ---
Veel grote steden in Europa worstelen met de slechte luchtkwaliteit. Het brengt bijvoorbeeld Amsterdam ertoe om per 2030 alle benzine- en dieselauto's binnen de bebouwde kom te willen verbieden, enkel voertuigen die op een duurzame manier worden aangedreven zijn dan nog welkom. Het nieuwsbericht deed veel stof opwaaien. Toch denkt projectleider Frank Geerts van Flexpower dat het plan onder meer dankzij 'zijn' slimme laadpalen haalbaar is.--- meer ---
Video's - Om de voorsprong in emobility vast te houden en de wereldstandaard vorm te geven, hebben Nederlandse bedrijven Duitsland hard nodig. De grootste emobilitybeurs ter wereld is de EVS32, deze maand in Lyon. Een mooie gelegenheid om hier aan verder te bouwen met partners uit Zuid-Duitsland.--- meer ---
Wat gebeurt er als straks iedereen een e-auto zou hebben en dat alle automobilisten na werktijd tegelijk gaan opladen? Data-analist Nazir Refa van kennis- en innovatiecentrum ElaadNL doet onderzoek naar Smart Charging om onder meer dit soort vragen op te lossen. Vanuit Duitsland is veel belangstelling voor de praktijkervaring met slim laden in Nederland.--- meer ---
Na de Hannover Messe, is vóór de Hannover Messe, zouden ze in Duitsland zeggen. Met diverse mensen die we troffen op de grootste industriële beurs ter wereld bespreken we wat het heeft opgeleverd, maar kijken we vooral vooruit. Baerte de Brey trapt deze week als Chief International Operations van ElaadNL af.--- meer ---
Tijdens de Hollandtag in Duisburg laten honderden Duitse ondernemers zich informeren over zakendoen in Nederland. Duitslandnieuws is er vandaag bij.--- meer ---
Wat heeft het koninklijk bezoek aan Bremen en Bremerhaven opgeleverd? Met enkele hoofdrolspelers bespreken we de mogelijkheden die uit deze handelsmissie zijn ontstaan.--- meer ---
De elektrische auto staat ook in Duitsland vlak voor de grote doorbraak, merken deskundigen uit de sector. In de regio Saksen groeit de belangstelling voor de Nederlandse ervaring met elektrisch rijden, laadpalen en smart charging.--- meer ---
Startups en gevestigde familiebedrijven vormen vaak een wereld van verschil. Tijdens de NKF Summit in Dresden leren beide kanten hoe ze elkaar juist vooruit kunnen helpen.--- meer ---
Om het energienet in de toekomst onder controle te houden, zijn de batterijen van e-auto's cruciaal. Deze vorm van 'slim laden' wordt in de praktijk nog vaak tegengehouden doordat de verschillende systemen niet met elkaar kunnen communiceren. Directeur Lonneke Driessen van de Open Charge Alliance (OCA) sluit in Duitsland overeenkomsten om smart charging dichterbij te brengen.--- meer ---
Duitse steden willen de uitstoot van verkeer terugdringen om de lucht schoner te krijgen en zo dieselrijverboden te voorkomen. De manier waarop Nederlandse gemeenten overstappen op e-bussen kan hen veel kosten besparen.--- meer ---
Veel Nederlandse bedrijven denken niet meteen aan Dresden als het om de nieuwste innovaties uit de Duitse autoindustrie gaat. Daarom gaat een Nederlandse bedrijvenmissie komende maand kennis uitwisselen rond smart mobility. --- meer ---
Onze tweet over een rijtje foutparkeerders op een fietspad ging viral deze week. Het laat zien hoezeer veel Duitsers zitten te springen om een beetje Nederlandse inbreng.--- meer ---
Verkeersexperts zien grote kansen om via platooning vrachtverkeer op de weg een stuk zuiniger en efficiënter te maken. Tests in Nederland staan aan de basis van verdere ontwikkelingen in onder meer Duitsland.--- meer ---
Steeds meer Duitse steden krijgen een dieselverbod, in 2019 gaan diverse rijverboden in. Op deze manier dreigt een onoverzichtelijke lappendeken aan regels voor milieuzones.--- meer ---
De ontwikkelingen in elektrisch rijden en smart charging komen ook in Duitsland op gang. Volgens Moritz Dickehage van smartlab Aachen kunnen Nederlandse partijen een grote rol spelen bij de opmars in Duitsland. --- meer ---
Wie in Duitsland met winters weer de weg op wil, is verplicht om met winterbanden te rijden. Maar wat betekenen de nieuwe regels voor Nederlandse automobilisten?--- meer ---
Een van de redenen waarom elektrisch rijden nog niet doorgedrongen is tot de massamarkt, is dat veel systemen om de stekkerauto's op te laden langs elkaar heen werken. Vanuit Nederland en Duitsland wordt hard gewerkt om deze interoperabiliteit te verbeteren.--- meer ---
Ruim 400 emobility experts van over de hele wereld komen deze week naar Arnhem om laadinfrastructuur te testen. Ruim een kwart van hen komt uit Duitsland.--- meer ---
Hoe zorg je dat je er tussen komt als Nederlandse specialist emobility in Duitsland? De afgelopen jaren investeerden twee consortia (PIB's) van bedrijven, wetenschappelijke instellingen en overheden in de relatie met Duitsland. Deelnemers en Duitse partijen vertellen hoe veelbelovend het begin is.--- meer ---
Ebusco uit Deurne geldt in Europa als een pionier op het gebied van elektrische bussen. Waar de Nederlanders in het begin meewarig werden aangekeken, worden ze nu uiterst serieus genomen. Directeur Peter Bijvelds vertelt bijvoorbeeld welke bijzondere samenwerking hij met de stad München heeft opgebouwd.--- meer ---
Duitse steden willen de uitstoot van verkeer terugdringen om de lucht schoner te krijgen en zo dieselrijverboden te voorkomen. Hierdoor rijden er steeds meer e-bussen van de Nederlandse fabrikant VDL rond in Duitsland. Business manager Alex de Jong vertelt waarom het prettig zakendoen is in Duitsland voor hem.--- meer ---
Kennis- en innovatiecentrum ELaadNL hoopt dat Duitse autofabrikanten Nederland willen gebruiken als testlab. Met twee belangrijke events rondom dit thema in aantocht, vertelt manager elektrisch vervoer Baerte de Brey welk belang hierachter schuil gaat.--- meer ---
Tijdens de IAA Nutzfahrzeuge in Hannover is te zien waarom de Duitse autoindustrie zoveel interesse heeft in technologie uit Nederland.--- meer ---
Laten we eens een gevoelig onderwerp aansnijden. Wie kan er nu beter met de auto omgaan, Nederlanders of Duitsers? --- meer ---
Veel Duitsers zijn jaloers op de veilige 'Dutch Design' fietspaden en Nederlandse kruispunten. ADFC-directeur Burkhard Stork weet er na drie weken vakantie in Nederland alles van, en vertelt waarom het voor Nederlandse ingenieursbureaus zo lastig is om klussen te winnen in Duitsland.--- meer ---
Een handelsdelegatie uit de Zuid-Duitse stad Regensburg bezoekt van 17-19 september de regio's Amersfoort, Utrecht en Amsterdam. Deelnemers uit Nederland en Duitsland vertellen hoe dit beide regio's verder helpt.--- meer ---
Hoe kan het toch dat zoveel infrastructuur in Duitsland niet op orde is? Toch gloort er een klein beetje hoop dat het de komende jaren beter wordt.--- meer ---
In Nederland gaat het online supermarkt Picnic voor de wind. Duitsland-chef Frederic Knaudt vertelt wat hij moet aanpassen om het concept ook in Duitsland tot een succes te maken. De founders van de online supermarkt in Duitsland komen naar de Duits-Nederlandse Handelsdag in Mönchengladbach.--- meer ---
Waarom zijn de boetes in Duitsland eigenlijk zo laag? Wee de politicus die aan de persoonlijke vrijheden durft te komen die de Duitse automobilist zich heeft aangewend.--- meer ---
Ingenieurs van Duitse autofabrikanten keken met enige scepsis toen de Eindhovense studenten kwamen voorrijden met 's werelds eerste circulaire auto Noah. Cas Verstappen van het studententeam vertelt hoe de auto van suiker en vlas vervolgens toch weet te overtuigen.--- meer ---
De Deutsche Bahn is bezig met het ontwikkelen van busvervoer voor in de nacht. Zonder de open data van de Nederlandse Spoorwegen zou dit de Duitsers niet zijn gelukt.--- meer ---
Het Duitse kabinet heeft groen licht voor een wetsvoorstel gegeven om versneld infrastructuur uit te breiden. Inspiratie voor de nieuwe wet komt voor een deel uit Nederland.--- meer ---
Voor Nederlandse bedrijven uit de infrastructuursector liggen juist nu veel kansen in Duitsland. In Essen begint vandaag de beurs InfraTech, organisator Johan Teunisse vertelt waarom Nederlandse inbreng gewild is.--- meer ---
Limburg lobbyt voor beter grensoverschrijdend vervoer. Projectmanager Mike Lücker van EurekaRail vertelt waarom zelfs logische verbindingen nog niet op elkaar aansluiten.--- meer ---
Nederlandse bedrijven geven deze week workshops rond de toekomst van mobiliteit in München. Edwin Bestebreurtje van het PIB-project E-Mobility Partners weet waarom er in Beieren interesse is voor de oplossingen uit Nederland.--- meer ---
Hoe kan het toch dat er in autoland Duitsland steeds vaker wordt gesproken over bakfietsen? Het vervoersmiddel wordt gezien als een goed antwoord op problemen waar grote steden steeds meer last van hebben.--- meer ---
Grote autofabrikanten wilden geen emissievrije busjes ontwikkelen voor Deutsche Post. Het bedrijf heeft met de Streetscooter nu zelf de meeste e-busjes rondrijden in Duitsland.--- meer ---
Nergens ter wereld wordt zoveel met de fiets gedaan als in Groningen. En dat wekt bovenmatige interesse van grote Duitse steden en bedrijven, vertelt beleidsmedewerker Jeroen Berends.--- meer ---
Duitsland is serieus op zoek naar alternatieven voor dieselbusjes die pakketten bezorgen. Naast de aankooppremie voor e-auto's komt er nu ook een regeling voor e-busjes. Ook steden komen met eigen initiatieven om alternatieven te stimuleren.--- meer ---
De aankooppremie voor e-auto's wordt in Duitsland nauwelijks benut. Tegelijk gaan de ontwikkelingen voor elektrisch rijden in Azië heel hard.--- meer ---
Deelauto's, deelfietsen en deelscooters veroveren in rap tempo de straten in grote steden. Uiteraard komt het idee voor de bakfiets om te delen uit Amsterdam. Oprichter Jelle Maijer denkt met Cargoroo zelfs een bredere oplossing in handen te hebben.--- meer ---
De Duitse auto-industrie is erg geïnteresseerd in Nederlandse mobiliteitsoplossingen. Op de Hannover Messe haalt de deelstaat Nedersaksen kennis in huis van e-mobility specialisten uit Nederland.--- meer ---
Nederlanders staan wereldwijd bekend als fervent fietsers. Toch is die voorsprong niet altijd makkelijk om te zetten in mooie projecten in Duitsland, vertelt verkeersdeskundige Ruben Loendersloot. Zelfs niet nu de Duitsers meer gaan fietsen.--- meer ---
Dieselgate doet veel Duitse bedrijven bewuster nadenken over het verduurzamen van het wagenpark. Maar staat Duitsland ook open voor een van oorsprong Nederlandse aanbieder van laadpaalinfrastructuur? Duitsland-directeur Fermin Bustamante vertelt waarom hij toekomst ziet in de Duitse markt.--- meer ---
In een grote stad als München kan je snel verstrikt raken in alle reisopties. Daarom hierbij het overzicht met apps voor het OV, deelfietsen, deelscooters, deelauto's en taxi's. --- meer ---
Om de Hannover Messe optimaal te benutten heb je een vast plan nodig. We vroegen onze lezers hoe zij het meeste halen uit het bezoek aan de grootste industriële beurs ter wereld.--- meer ---
Parkeren kan je digitaliseren. Onder leiding van de Nederlander Marc de Vries wordt autofabrikant BMW met apps als ParkNow de 'grootste aanbieder van digitale parkeeroplossingen' ter wereld.--- meer ---
De treinverbinding Amsterdam-Berlijn kan met enkele simpele ingrepen al een stuk sneller worden gemaakt, zegt hoofdredacteur Vincent Wever van OV-Magazine. Te beginnen met een nieuwe locomotief. --- meer ---
'Vorsprung durch Technik.' Het is de aloude slogan die Audi een aantal jaar geleden weer van stal haalde om hun product te onderscheiden. Inmiddels is het een karikatuur van de Duitse automobielindustrie geworden. De aloude Duitse voorsprong? Een lachertje, schrijft hoofdredacteur Vincent Wever van OV-Magazine.--- meer ---
Nu er echt rijverboden voor diesels dreigen in Duitsland, is de autoindustrie in rep en roer. Dit is hét moment om als Nederlandse automotive aan tafel te zitten met de stakeholders, zegt Emobility-expert Henk Meiborg. Daar is hij zelf al druk mee bezig, maar het kan wat hem betreft nog intensiever.--- meer ---
Een belangrijke dag voor bezitters van dieselauto's. Donderdag 22 februari beslist de Duitse rechter of er groen licht komt voor rijverboden voor dieselauto's in Duitse steden. - Update: de uitspraak is verschoven naar dinsdag 27 februari.--- meer ---
Ziet de toekomst er donker uit voor de Duitse autoindustrie nu de diesel uit het straatbeeld dreigt te verdwijnen? Met de uitspraak van de hoogste bestuursrechter in Duitsland van 27 februari 2018 is de weg vrij voor het invoeren van rijverboden in Duitse steden. Fred van Putten kent de autowereld van binnenuit en ziet juist goede kansen voor Nederlandse automotive.--- meer ---
In een grote stad als Berlijn kan je snel verstrikt raken in alle reisopties. Daarom hierbij het overzicht met apps voor het OV, e-steps, deelfietsen, deelscooters, deelauto's, deeltaxi's en gewone taxi's.--- meer ---
Duitsland zorgt ervoor dat ik langzamerhand transformeer in een knalgeel gevaarte op de weg. Want als de kanarie schat ik mijn overlevingskansen groter in.--- meer ---
Zeker is het nog niet, maar de grote rivalen uit de Duitse autoindustrie BMW en Daimler lijken hun diensten voor deelauto's te willen laten fuseren. --- meer ---
Autorijden in Duitsland is meestal een vakantie op zich: goed onderhouden wegen door een vaak indrukwekkende omgeving- maar pas op: zowel de Autobahn als een Alpenweggetje hebben hun specifieke eigenschappen. Waar moet je op letten om veilig te rijden in het Duitse winterweer?--- meer ---
De Duitse autoindustrie probeert in 2018 de achterstand op Azië en de VS in elektrisch rijden weg te werken. Emobility-expert Henk Meiborg blikt vooruit en vindt dat Nederlandse ondernemers harder moeten lobbyen in Duitsland.--- meer ---
Het voortbestaan van de Duitse autoindustrie wordt van verschillende kanten bedreigd. In 2017 hebben Nederlandse ondernemers laten zien dat ze veel oplossingen paraat hebben voor de Duitse problemen.--- meer ---
Moet de reserveband in Duitsland ook verplicht een winterband zijn? Geldt de verplichting ook voor motoren en aanhangers? Dit is deel 2 over winterbanden in Duitsland met antwoorden op veelgestelde vragen van lezers. --- meer ---
Wie in Duitsland met winters weer de weg op wil, is verplicht om met winterbanden te rijden. Maar wat betekenen de nieuwe regels voor Nederlandse automobilisten?--- meer ---
Hoe de nieuwe CO2-uitstootnormen ook uit zullen pakken, de Duitse autoindustrie zal heel hard moeten veranderen om te overleven, schrijft emobility-expert Henk Meiborg.--- meer ---
Nederland en Duitsland hebben elkaar hard nodig om grote vervoersproblemen aan te pakken. Edwin Renzen van Stint vertelt wat de Duitsers daarbij van de Nederlanders kunnen leren.--- meer ---
Een auto die luistert naar je stem en reageert op je gebaren. Holger Weiss bouwt met zijn team een digitale assistent voor automobilisten.--- meer ---
Het voorstel van de Europese Commissie om de CO2-uitstootnormen aan te scherpen, gaat velen niet ver genoeg. Critici zien daarin de hand van de sterke Duitse autolobby. Toch bieden juist deze soepele normen voor pioniers in emobility, zeggen Nederlandse ondernemers.--- meer ---
Dit is hét moment om de Duitse markt voor automotive te bestormen, zeggen deze twee experts. Ze zijn woensdag te spreken tijdens het Nationaal Export Event in Barneveld.--- meer ---
Nederland toont dat het verder is in het denken rond emobility, maar heeft Duitse partners hard nodig om van deze ideeën de wereldstandaard te maken. Duitslandnieuws sprak op emobilitybeurs EVS30 in Stuttgart tal van experts die voorop lopen in de samenwerking tussen beide landen.--- meer ---
Na de EVS30 in Stuttgart zijn veel Nederlandse partijen rond elektrisch rijden deze week neergestreken in München voor de eMove360° Europe 2017. Volg hier de laatste updates.--- meer ---
Duitslandnieuws krijgt voor de tweede keer dit jaar bezoek van fietsers van de Fietsersbond. We rijden dit weekend dwars door Berlijn en omstreken. Fiets mee!--- meer ---
De eMove360° Europe 2017 is de tweede Zuid-Duitse mobility-beurs in korte tijd waar veel Nederlandse ondernemers op af komen. Ze komen op het moment dat grote Duitse spelers oren hebben voor Nederlandse oplossingen.--- meer ---
Ondernemers en politici willen vandaag Duitsers overtuigen van Nederlandse innovaties op de toonaangevende emobilitybeurs EVS30 in Stuttgart. Duitslandnieuws interviewt de hele dag Nederlanders en Duitsers die de toekomst van elektrisch rijden mede vormgeven. --- meer ---
Nu Duitsland in de ban is van dieselverboden en sjoemelsoftware, is er extra druk op de regering en fabrikanten om te investeren in elektrisch rijden. Tijdens de EVS30 in Stuttgart willen Nederlandse overheden en bedrijven de Duitsers overtuigen met Hollandse innovaties. --- meer ---
Emobility-expert Henk Meiborg heeft het gevoel dat we de laatste autoshow IAA in Frankfurt hebben beleefd. De organisatie zit nog in de ontkenningsfase, maar de bezoekerscijfers zijn dramatisch.--- meer ---
Veel ondernemers die de grens over willen denken al snel aan Duitsland als eerste stap. Ceo Victor van Tol van autodeelplatform SnappCar vertelt waarom hij dat heel bewust niet heeft gedaan.--- meer ---
Steeds meer fabrikanten laten de autoshow IAA links liggen. Emobility-expert Henk Meiborg geeft vanuit Frankfurt al een sneak preview en vraagt zich af hoeveel toekomst het feestje van de Duitse autoindustrie heeft.--- meer ---
In Frankfurt begint aanstaande dinsdag de 67ste Internationale Automobile Austellung (tentoonstelling). Emobility-expert Henk Meiborg vraagt zich af hoeveel Nederlandse bedrijven daar te zoeken hebben.--- meer ---
Binnenvaartschippers beleven Duitsland op hun eigen manier. Deze week mogen we meevaren op de MS Pontiac van Benno en Karin de Jong.--- meer ---
Nederland wil zich profileren als voorloper in 'talking traffic'. De makers van verkeersinfo-app Flitsmeister mogen daarom tijdens de autoshow IAA in Frankfurt vertellen wat zij bijvoorbeeld met data van verkeerslichten kunnen.--- meer ---
Nederland geldt wereldwijd als het absolute gidsland op het gebied van laadpalen voor elektrisch rijden. Het frustreert emobility-expert Henk Meiborg dat we daar niet beter van weten te profiteren.--- meer ---
De naderende revolutie van elektrisch rijden levert mislukkingen en successen op. Emobility-expert Henk Meiborg deelt een aantal Tops en Flops: waarom gaan sommige veelbelovende projecten zo de mist in?--- meer ---
De Duitse autoindustrie staat voor een grote omslag en is blij met de samenwerking met de Nederlandse hightech-industrie, vertelt Eddy van der Vorst van RAI Vereniging. Hij vertelt waarom de Nederlanders groots uitpakken tijdens de autoshow IAA in Frankfurt. --- meer ---
Het klinkt nu absurd. Maar ooit vochten grote bedrijven elkaar de tent uit om de standaard te mogen zetten voor videobanden. Toch gebeurt nu exact hetzelfde rond de laadzuilen voor elektrische auto's, zegt emobility-expert Henk Meiborg.--- meer ---
Niet de autofabrikanten, maar stadsbesturen spelen een beslissende rol in de toekomst van mobiliteit, zegt Dirk Evenson. Met het b2b-event New Mobility World wil hij tijdens de autoshow IAA in Frankfurt de nieuwe spelers samenbrengen die de toekomst van mobiliteit bepalen.--- meer ---
Het dieselschandaal en de beschuldigingen rond kartelvorming brengen het vertrouwen in de Duitse auto-industrie ernstige schade toe. Emobility-expert Henk Meiborg zet op een rij met welke elektrische auto's de vijf grootste fabrikanten hun hachje willen redden. "Het is vooralsnog droevig gesteld met de e-autorevolutie van Duitse bodem."--- meer ---
Een paar spoorlijntjes over de grens. Wat levert dat nu op? De Gelderse gedeputeerde Michiel Scheffer was duidelijk in zijn antwoord: de verbinding Nijmegen-Kleve is niet rendabel. Volgens sommige van onze volgers deugde echter het onderzoek niet, want te oud. Wij zijn op zoek naar de ultieme business case. Welke factoren spelen een rol?--- meer ---
Het laatste nieuws over de kartelvorming van Duitse autofabrikanten maakt pijnlijk duidelijk dat het dieselschandaal een gevolg is van een veel groter fenomeen dat is terug te voeren op de zo geroemde Wirtschaftspolitiek, betoogt emobility-expert Henk Meiborg.--- meer ---
Grensoverschrijdend spoorvervoer ontwaakt langzaam uit haar winterslaap, concluderen OV-experts David Eerdmans, Vincent Wever en Karolien van Wijk. Daarom stellen ze een overzicht samen van alle spoorkwesties die spelen van noord naar zuid.--- meer ---
Trolleybussen bepalen al decennia het straatbeeld in Arnhem. Samen met een Duits bedrijf ziet de gemeente een hele nieuwe toekomst voor deze 'ouderwetse' technologie. Alexander Uil van de gemeente Arnhem legt uit waarom dit zo'n bijzonder project is.--- meer ---
Internationale verkeersexperts zijn diep onder de indruk van de Nederlandse fietspaden. Sjors van Duren van de provincie Gelderland vertelt welke kansen dat biedt voor Nederlandse bedrijven in Duitsland.--- meer ---
Trolleybussen zijn niet ouderwets, maar juist een bron van energie. In Arnhem experimenteert het Duitse Kiepe met In Motion Charging zodat trolleybusssen in de toekomst ook buiten het bovenleidingnetwerk kunnen rijden. Ruim 60 ondernemers komen vandaag naar Düsseldorf om bij bij Kiepe Elektrik de productiehallen te bekijken en over de laatste technische snufjes te horen.--- meer ---
Nederland ziet zichzelf als wereldtop wanneer het gaat om laadpalen voor elektrisch rijden. Maar het is bijzonder lastig om de Duitse auto-industrie daarvan te overtuigen, zegt Henk Meiborg van emodz. "Daar denken we te lichtvaardig over."--- meer ---
Glunderend fietste verkeersminister Winfried Hermann (Groenen) van Baden-Württemberg afgelopen maand door Nederland. Een hele andere ervaring dan in Stuttgart waar smog en files grote overlast veroorzaken. Nu vertelt hij hoe hij verstokte automobilisten in de Daimler-stad op de fiets wil krijgen.--- meer ---
Landrat Matthias Groote van de Duitse Kreis Leer wil niet wachten op trage wetgeving uit Berlijn of Den Haag om de problemen in de grensregio aan te pakken. "We kunnen veel beter zelf met pilotprojecten beginnen."--- meer ---
De clichéplaatjes van Nederland gaan de wereld over; stijlvolle omafietsen langs de Amsterdamse grachten, voorovergebogen Friesen die op hun stalen ros tegen de wind in beuken, of een bakfiets vol met vrolijke kinderen. Nederlandser kan het niet, toch? Juist van die beelden hebben ze in Duitsland last, zegt de directeur van de Duitse fietsersbond.--- meer ---
Duitsland zit in de spagaat tussen het dieselschandaal, het dieselverbod en elektrisch rijden. Daarom is een debat over de toekomst hard nodig, Duitslandnieuws is vandaag bij Mobilitycamp in Berlijn.--- meer ---
"Als we naar Amsterdam, Groningen of Utrecht kijken, dan krijgen we tranen in de ogen. Zo willen we in Berlijn ook kunnen fietsen", zegt fietsactivist Peter Feldkamp uit Berlijn.--- meer ---
Berlijners stappen massaal op de fiets, maar kan zich nog lang niet meten aan voorbeeldlanden als Nederland en Denemarken. Fiets mee door de Duitse hoofdstad met leden van de Nederlandse Fietsersbond.--- meer ---
Meer dan Nederlandse 170 bedrijven uit de transport- en logistieksector en minister Henk Kamp van Economische Zaken zijn deze week in Zuid-Duitsland te vinden. De Nederlandse branche laat zich steeds meer horen in Duitsland.--- meer ---
In de meeste landen is selfstorage een bloeiende industrie. Maar Duitsers ontdekken het tijdelijk opslaan van bijvoorbeeld meubels pas sinds kort. De Nederlandse Peter Blauw is met Lagerbox de op één na grootste aanbieder van opslagruimte in Duitsland. Hij vertelt waarom het nu wel lukt.--- meer ---
Rond Berlijn ligt de geschiedenis op straat. In 5 Instagram-foto's deel 2 van de sneak preview op de fietstocht met de Fietsersbond later deze maand.--- meer ---
Te lang zag de Rotterdamse haven de contacten met Duitsland als vanzelfsprekend, waardoor er nauwelijks een politieke relatie bestond. Met verkiezingen voor Noordrijn-Westfalen en de Bondsdag in aantocht, vertelt Andrea Vollebregt welke thema's ze bij de nieuwe deelstaatregering wil aankaarten.--- meer ---
Onze lezers delen graag hun expertise over Duitsland, Derk Marseille vertelt wie je echt moet volgen.--- meer ---
Samen met de Treinreiswinkel en de Fietsersbond organiseert Duitslandnieuws in mei een aantal fietstochten door en rond Berlijn. Fiets digitaal alvast een stukje mee nu we de routes verkennen!--- meer ---
Hoe zorg je dat je niet verdwaalt tussen de duizenden bezoekers en standhouders in de megahallen van de Hannover Messe? Matchmaking is een goede oplossing, vertelt Kees Mokveld van RVO.--- meer ---
De dieselmotor is zo goed als uitontwikkeld en heeft daarom geen toekomst, zegt Henk Meiborg van emodz. Volgens hem zal de ontwikkeling bij elektrisch rijden net als bij smartphones ineens heel hard gaan. "We staan op een kantelpunt."--- meer ---
Dieselgate en het voorgenomen tolvignet ten spijt, Duitsers kochten in maart enthousiast meer auto's (+11,4%). De verkoop bij diesels daalde met 3% nu er wordt gesproken over rijverboden in grote steden om de uitstoot van fijnstof terug te dringen. --- meer ---
De Duitse auto-industrie zoekt naar antwoorden op belangrijke toekomstvragen. Tijdens de Automotive Week deze week in Eindhoven praten Nederlandse ondernemers en wetenschappers over antwoorden.--- meer ---
Duitsland zet vol in op laadpalen voor elektrische auto's, de regering trekt miljoenen uit om voor 2020 15.000 palen door het hele land te plaatsen. --- meer ---
Terugblik op techbeurs SXSW in Austin, Texas met Derk Marseille en Roy van Veen. Interviews met onder meer SAP en MLove. "Duitsland moet mobiel in de kop worden."--- meer ---
Met Lufthansa Flying Lab vlogen we naar de Verenigde Staten. Op het bovendek van de Airbus A380 bood Lufthansa een inflight conferentie als opwarmer voor het grote evenement in Austin. Tussen de talks door spraken we met veel specialisten over de toekomst van de auto en de stad. Of te wel: Urban Mobility.--- meer ---
Nog even en we hebben allemaal een stekkerauto voor de deur. De groene droom ligt voor het grijpen, al leerde Roy van Veen in Duitsland dat het allemaal niet zo simpel ligt.--- meer ---
Nederland en Beieren hebben elkaar nodig om verder te komen, zeggen Ronald Kouvelt en Ger Baron tijdens de economische missie van Amsterdam en Utrecht naar Beieren eerder deze maand. De twee deelnemers aan de reis vertellen Derk Marseille waar zij aanknopingspunten zien.--- meer ---
Nederlandse netbeheerders bestormen autobolwerk Duitsland als het gaat om elektrisch rijden en laadpaleninfrastructuur. Baerte de Brey van ElaadNL vertelt waarom grote steden als München wel oren hebben naar de Nederlandse aanpak.--- meer ---
Het studententeam STORM Eindhoven reed met een elektrische motor de wereld rond. Daarbij speelde Zuid-Duitsland een bijzondere rol, vertelt teamlid Bas Verkaik.--- meer ---
Edwin Bestebreurtje voert met E-Mobility Partners een collectief Nederlandse bedrijven aan dat samen voet aan de grond wil krijgen in Duitsland. Halverwege het driejarige project vertelt hij hoe het loopt. "We willen samen met de Duitsers de internationale standaard voor elektrisch rijden zetten."--- meer ---
De economie moet verduurzamen, een thema waar in Noord-Brabant en Baden-Württemberg in grote lijnen hetzelfde over wordt gedacht, zegt Ulrich Maurer, hoofd van de afdeling internationale samenwerking van het ministerie van Milieu van de Zuid-Duitse deelstaat. Juist daarom vindt hij samenwerking tussen beide regio's zo interessant.--- meer ---
De handelsdelegatie uit Baden-Württemberg ziet tijdens de handelsreis naar Noord-Brabant veel overeenkomsten. Staatssecretaris van Economische Zaken Katrin Schütz (CDU) vindt Noord-Brabant een mooi voorbeeld van hoe een regio zich aanpast aan de moderne tijd.--- meer ---
Zelfs BMW is in de startup Amber mobility geïnteresseerd. De jonge honden van de TU Eindhoven bestormen de markt van de e-mobility. Zij combineren op intelligente wijze de groeiende carsharing-markt met het bouwen van een elektrische auto. --- meer ---
De autobranche is enorm in beweging. Daarom werkt autofabrikant Daimler uit de deelstaat Baden-Württemberg nauw samen met startups om de organisatie dynamischer te maken. In Nederland is vooral de provincie Noord-Brabant interessant, vertelt manager Joris de Jong. Volgens hem kan Zuid-Duitsland wat opsteken van de progressieve politiek in Nederland.--- meer ---
De Zuid-Duitse deelstaat Baden-Württemberg ziet kansen in Noord-Brabant. Daarom bezoeken in het kielzog van de staatssecretaris Katrin Schütz (CDU, Economische Zaken) ondernemers, journalisten donderdag 10 november de provincie. Centraal staat innovatie in de mobiliteit.--- meer ---
Baden-Württembergers zijn goed in het bedenken van innovatieve producten maar missen vaak de snelheid van de Nederlanders. De conservatieve en soms een tikkeltje arrogante cultuur zit de Zuid-Duitsers daarbij in de weg. Startups en innovatiebeleid staan onder de nieuwe regering hoog op de agenda. Journalist en blogger Andreas Geldner vertelt waarom Baden-Württemberg zo in opkomst is.--- meer ---
Baden-Württemberg ziet in Noord-Brabant een van de belangrijkste partners om de wereldwijde concurrentie rond elektro-mobiliteit aan te gaan, zegt Franz Loogen, directeur van het agentschap voor e-mobility in Baden-Württemberg. Op 9 en en 10 november komt een delegatie van de Zuid-Duitse deelstaat naar Noord-Brabant. "We zijn jaloers op hoe snel Nederlanders kunnen handelen."--- meer ---
Elektrische auto's zijn niet dé oplossing voor de toekomst voor vervoer binnen de stad, stelt de Nederlandse accufabrikant Maurice van Giezen van Cleantron. Hij ziet meer heil in andere vormen van elektrisch rijden, waaronder bakfietsen of de deelscooters in Berlijn waar zijn bedrijf aan meewerkte.--- meer ---
Noordrijn-Westfalen zoekt naarstig naar bouwers van nieuwe wegen en bruggen, maar Nederlandse projectontwikkelaars zijn huiverig voor de beruchte Duitse bureaucratie. Toch is dit hét moment om je voet tussen de deur te zetten, zegt lobbyist Thomas Boom. "Duitsers hebben door het enorme achterstallig onderhoud een grote behoefte deze achterstand weg te werken, dus hebben nu ook oog voor Nederlandse oplossingen."--- meer ---
Anton van Zanten (75) heeft met zijn uitvinding zeker 260.000 levens gered, zo berekende zijn voormalige werkgever Bosch. De Nederlander die al decennia in Duitsland woont en werkt vertelt over zijn pionierswerk voor veiligere remsystemen, hoe hij moest vechten voor zijn uitvinding in de auto-industrie en waarom juist de Schwaben zo graag knutselen.--- meer ---
Nu de Nederlander Marijn Dekkers is vertrokken bij Bayer, heeft Duitsland een nieuwe populaire topman. De Duitsers zijn het meest ingenomen met Daimler-chef Dieter Zetsche. Handelsblatt zette 7 redenen op een rij waarom de man met de bekendste walrussnor van Duitsland zo geliefd is.--- meer ---
PODCAST - Jacob van Zonneveld bokst met zijn app Plugsurfing tegen de Duitse auto-industrie die zeer afwachtend omspringt met elektrisch rijden. Aan Derk Marseille vertelt hij waarom de fabrikanten de ontwikkeling van de elektrische auto zo lang hebben tegengehouden.--- meer ---
Duitsers blijven elektrische auto’s wantrouwen. Een aankooppremie en Nederlandse laadpalen moeten de scepsis bij de oosterburen doen smelten.--- meer ---
Tesla heeft al zeker 250.000 bestellingen binnen gesleept voor een auto die de meeste mensen enkel op een plaatje hebben gezien. Superieure marketing, maar is de elektrische auto eigenlijk wel zo goed voor het milieu?--- meer ---
De markt betreden waar de beroemdste machinebouwers en autofabrikanten ter wereld hun thuis hebben met een elektrisch voertuig op drie wielen. En dan ook nog met eentje die qua regelgeving buiten de gebaande paden viel. Pieter Dekker durft het aan met zijn Trikke Electric Vehicle (EV). Vanuit de fabriek in Putten vertrekken maandelijks zo'n 50 stuks richting Zuid-Duitsland. "Je moet de juiste partners hebben." --- meer ---
De Duitse parlementaire werkgroep voor elektromobiliteit vergaderde afgelopen week op de Nederlandse ambassade in Berlijn. Zo'n samenwerking tussen bedrijfsleven en politiek betekent veel, vertelt Henk Meiborg. Dankzij de samenwerking met de overheid krijgt het Nederlandse bedrijfsleven een voet tussen de deur bij de Duitse autolobby.--- meer ---
Opel heeft net als VW ook met de CO2-uitstootwaarden gesjoemeld. Dat blijkt uit nieuwe testen in oktober van het bedrijf zelf waarop Duitse tv-programma Monitor van de ARD de hand heeft weten te leggen. De uitstoot van één van de Opel-modellen ligt 15% hoger dan eerder werd gemeten. Al wil de Duitse autoprofessor Ferdinand Dudenhöffer eerst de officiële tests van de overheid afwachten. Ook Opel zelf ontkent de aantijgingen.--- meer ---