
Staatsbedrijven zoals Deutsche Bahn worden met miljarden door de coronacrisis geholpen. Andere bedrijven uit de reisbranche vinden dat er steeds meer sprake is van oneerlijke concurrentie.--- meer ---
Staatsbedrijven zoals Deutsche Bahn worden met miljarden door de coronacrisis geholpen. Andere bedrijven uit de reisbranche vinden dat er steeds meer sprake is van oneerlijke concurrentie.--- meer ---
De coronacrisis brengt Duitsland dichterbij Nederland, merkt de Zwolse burgemeester Peter Snijders. “Samenwerking tussen Zwolle, Enschede en Münster heeft blijvende waarde voor na de crisis.”--- meer ---
De komende tien jaar steekt de Deutsche Bahn zeker 86 miljard euro in onderhoud en sanering van railinfrastructuur, met een zwaartepunt in buurdeelstaat Noordrijn-Westfalen. Dat is een van de redenen dat de Duitse spoorwegen nu actief zoeken naar Nederlandse aannemers. Hier moet je op letten als je meedoet aan een aanbesteding in Duitsland.--- meer ---
Nederland en Noordrijn-Westfalen moeten vaker om tafel om diverse hoofdpijndossiers beter op te lossen, besloten premier Rutte en premier Armin Laschet (NRW) afgelopen najaar. Gouverneur van Koning Theo Bovens vertelt waarom hij in de eerste Grenslandconferentie op 9 mei een doorbraak ziet.--- meer ---
Met de overname van Eurolines wil de Duitse bus- en treinvervoerder Flixbus een sterkere positie in Europa bemachtigen. Derk Marseille voorspelt op BNR Nieuwsradio een titanenstrijd tussen Frankrijk en Duitsland.--- meer ---
Duitse steden willen de uitstoot van verkeer terugdringen om de lucht schoner te krijgen en zo dieselrijverboden te voorkomen. De manier waarop Nederlandse gemeenten overstappen op e-bussen kan hen veel kosten besparen.--- meer ---
De Deutsche Bahn is bezig met het ontwikkelen van busvervoer voor in de nacht. Zonder de open data van de Nederlandse Spoorwegen zou dit de Duitsers niet zijn gelukt.--- meer ---
Limburg lobbyt voor beter grensoverschrijdend vervoer. Projectmanager Mike Lücker van EurekaRail vertelt waarom zelfs logische verbindingen nog niet op elkaar aansluiten.--- meer ---
Zelfs nu er nieuwe locomotieven komen die zowel het Duitse als het Nederlandse systeem aankunnen, wordt de treinrit van Amsterdam naar Berlijn niet korter en wisselt de loc in Bad Bentheim. --- meer ---
De treinverbinding Amsterdam-Berlijn kan met enkele simpele ingrepen al een stuk sneller worden gemaakt, zegt hoofdredacteur Vincent Wever van OV-Magazine. Te beginnen met een nieuwe locomotief. --- meer ---
'Vorsprung durch Technik.' Het is de aloude slogan die Audi een aantal jaar geleden weer van stal haalde om hun product te onderscheiden. Inmiddels is het een karikatuur van de Duitse automobielindustrie geworden. De aloude Duitse voorsprong? Een lachertje, schrijft hoofdredacteur Vincent Wever van OV-Magazine.--- meer ---
De trein van Amsterdam naar Berlijn is te traag en te duur, vindt Pelle Berting. Duizenden mensen zijn het met hem eens en ondertekenden daarom zijn petitie.--- meer ---
Rijn-Waal is de enige Nederlandse Euregio zonder regionale grensoverschrijdende trein. Ondanks dat de provincie Gelderland de verbinding te duur vindt, zien onderzoekers van de Radboud Universiteit mogelijkheden.--- meer ---
Een paar spoorlijntjes over de grens. Wat levert dat nu op? De Gelderse gedeputeerde Michiel Scheffer was duidelijk in zijn antwoord: de verbinding Nijmegen-Kleve is niet rendabel. Volgens sommige van onze volgers deugde echter het onderzoek niet, want te oud. Wij zijn op zoek naar de ultieme business case. Welke factoren spelen een rol?--- meer ---
Grensoverschrijdend spoorvervoer ontwaakt langzaam uit haar winterslaap, concluderen OV-experts David Eerdmans, Vincent Wever en Karolien van Wijk. Daarom stellen ze een overzicht samen van alle spoorkwesties die spelen van noord naar zuid.--- meer ---
De provincie Gelderland vindt een treinverbinding tussen Nijmegen en Kleve te duur. Gedeputeerde Michiel Scheffer meldt via Twitter dat de bus een beter alternatief is. Daar is niet iedereen het mee eens. --- meer ---
Trolleybussen zijn niet ouderwets, maar juist een bron van energie. In Arnhem experimenteert het Duitse Kiepe met In Motion Charging zodat trolleybusssen in de toekomst ook buiten het bovenleidingnetwerk kunnen rijden. Ruim 60 ondernemers komen vandaag naar Düsseldorf om bij bij Kiepe Elektrik de productiehallen te bekijken en over de laatste technische snufjes te horen.--- meer ---
Gelderland heeft dringend betere verbindingen nodig met Duitsland, stelt FNV-bestuurder Wilco Veldhorst. "Nu gaat het vaak mis doordat bestuursniveaus elkaar niet weten te vinden."--- meer ---
Onze lezers delen graag hun expertise over Duitsland, Derk Marseille vertelt wie je echt moet volgen.--- meer ---
Op papier is het vaak mooier dan in de praktijk. Verkeerskundige Cor van der Meijden legt uit waarom grensoverschrijdende OV-verbindingen het zo lastig hebben en waarom het bij Enschede wel is gelukt en dat ook de verbinding tussen Arnhem en Düsseldorf een goede kans maakt.--- meer ---
De trein van Amsterdam naar Berlijn staat altijd 10 minuten stil in grensplaats Bad Bentheim. Waarom eigenlijk, wilde het dochtertje van Derk Marseille weten. Samen met haar vader vraagt ze het aan de conducteur.--- meer ---
PODCAST - Derk Marseille spreekt Arthur Kamminga, planner bij het snelgroeiende Flixbus. Hij vertelt waarom de startup zo kan groeien, hoe hij dealt met overheden en hoe je een goede route plant.--- meer ---