
Het is de duurzame zeepstartup Seepje dit najaar gelukt om in de schappen van de 2.020 filialen van de Duitse drogist DM terecht te komen. Dat is bepaald niet vanzelfsprekend voor een Nederlands merk, en zeker niet voor een startup. --- meer ---
Het is de duurzame zeepstartup Seepje dit najaar gelukt om in de schappen van de 2.020 filialen van de Duitse drogist DM terecht te komen. Dat is bepaald niet vanzelfsprekend voor een Nederlands merk, en zeker niet voor een startup. --- meer ---
Pakt de Duitse consument liever vers gesneden, diepvriesgroenten, of blik en glaspotjes. Leer meer over convenience in Duitsland in de webinar met agrofoodmakelaar Duitsland Jochem Wolthuis op donderdag 17 december.--- meer ---
In dit Black Friday weekend stellen veel webwinkels hun jaaromzet veilig. Tijdens de coronacrisis is de Duitse consument veel meer online gaan shoppen. CEO Radboud Langenhorst van online agent FSG in Berlijn deelt zijn ervaring over hoe je als Nederlandse webshop daar van kunt profiteren.--- meer ---
Kaasmaakster Marja Bastiaansen heeft decennialang ervaring met de productie en verkoop van biologische kaas. Ze vertelt waarom 'bio' al lang geen nicheproduct meer is.--- meer ---
Hennep voor de Duitse markt? Dit Nederlandse bedrijf bedient al bijna 300 winkels in Duitsland. --- meer ---
De grootste levensmiddelenbeurs ter wereld Anuga in Keulen, bestaat in oktober 100 jaar. Agrofoodmakelaar Jochem Wolthuis van Oost NL/GO4EXPORT organiseert een speciale handelsmissie om in één dag zo veel mogelijk uit deze beurs te halen.--- meer ---
Wat is het advies aan Nederlandse ondernemers wanneer je na vele pogingen nog steeds geen adequate afspraken hebt bij beslissers in de Duitse retailsector? Jan W. Temmink vertelt hoe hij een bedrijf in de audiobranche heeft geholpen bij de Duitse marktintroductie.--- meer ---
Duurzame innovaties vallen op tijdens de Braubeviale, de beurs komende november in Neurenberg die geldt als 'de stamtafel van de brouwwereld'. Een goed voorbeeld zijn de lichtgewicht fusten van een Nederlands familiebedrijf, dat de brouwwereld klaar wil maken voor de circulaire economie.--- meer ---
De aanmelding voor de Duits-Nederlandse Prijs voor de Economie 2019 van de DNHK is geopend. Oud-winnaars Picnic en SendCloud vertellen hoe het winnen van de prijs hen hielp op de Duitse markt.--- meer ---
Dunne plastic tasjes wordt in Duitsland per wet verboden. Symboolpolitiek of kunnen we er in ons land nog wat van leren?--- meer ---
Bier, wijn en non-alcoholische dranken: tijdens de BrauBeviale in Neurenberg presenteren Nederlandse ondernemers hun innovatie in een sector waar de ontwikkelingen steeds sneller lijken te gaan.--- meer ---
Voordat je levensmiddelen naar Duitsland exporteert, moet je goed opletten wat je op de verpakking en in reclame-uitingen zet. "Nederlandse producenten komen met regelmaat voor verrassingen te staan. En de regels in Duitsland zijn streng."--- meer ---
Steeds meer Duitsers worden vegetarisch of veganistisch. Experts Jochem Wolthuis en Peter Vermeij vertellen op BNR Nieuwsradio hoe ondernemers kunnen inspelen op deze trend. Komt de vegetarische Bratwurst straks uit Nederland?--- meer ---
Nederlanders en Duitsers hebben andere eetgewoonten. Een goede reden voor de DNHK om te ontdekken wat ondernemers met deze foodtrends kunnen.--- meer ---
Voor de Nederlandse producenten van biologisch voedsel is Duitsland verreweg het belangrijkste exportland. Daarom is de belangstelling groot voor de wereldvakbeurs voor biologische levensmiddelen BIOFACH die 13 februari begint in Neurenberg.--- meer ---
Online je spullen verkopen in Duitsland is interessant, maar een webwinkel openen in China, het grootste e-commerceland ter wereld, klinkt wellicht nog aanlokkelijker. Angela Tabak van Webshopinchina.com vertelt waarom dat een wereld van verschil is.--- meer ---
Zodra de kerstdagen voorbij zijn, komt er doorgaans een bijzondere trekbeweging op gang: hordes Nederlanders komen vuurwerk kopen in Duitsland. Toch heeft dat niet alleen met de prijs te maken. --- meer ---
Agrofoodmakelaar Duitsland, Jochem Wolthuis van GO4EXPORT neemt Nederlandse ondernemers in maart 2019 mee op een ‘Rondje Retail’ door Noordrijn-Westfalen. Samen met de groep duikt hij in de laatste foodtrends in Duitsland.--- meer ---
Online supermarkt Picnic won afgelopen week de Duits-Nederlandse Prijs voor de Economie 2018. Ceo Michiel Muller is blij met de prijs en vertelt met welke strategie het bedrijf de eerste successen in Duitsland boekt.--- meer ---
Doordat Johanna de Vos met een Duitse boswachter trouwde, verruilde ze het bruisende stadsleven in Nederland en België voor de stilte van de uitgestrekte natuurgebieden in Noord-Duitsland. In deze podcast vertelt ze hoe ze haar omgeving gebruikt voor haar bedrijf. --- meer ---
Zalando is verreweg de grootste online modewinkel van Duitsland. Maar aan de Top 10 grootste online fashionwinkels zit ook een interessant Nederlands tintje. --- meer ---
Menig Nederlander moet wennen aan de absolute zondagsrust in Duitsland. Hoe komt het toch dat Duitsers zo fanatiek vasthouden aan het sluiten van winkels op zondag?--- meer ---
Brian is directeur van Chuhango Europe BV, de Chinese producent van smart home security oplossingen. Hij vertelt hoe hij voor elkaar kreeg dat zijn systemen aansloten werden op grote Duitse systemen, zoals de Conrad Cloud.--- meer ---
Met een Nederlandse onderneming online omzet draaien op de Duitse markt die vijf keer zo groot is als de Nederlandse. Dat klinkt misschien makkelijk, maar is het dat ook? Ruurd van der Weide, oprichter van Fingerspitzengefühl uit Berlijn, geeft tips voor de juiste online strategie in MARKT, het Duits-Nederlandse economisch magazine van de Duits-Nederlandse Handelskamer (DNHK).--- meer ---
In Nederland gaat het online supermarkt Picnic voor de wind. Duitsland-chef Frederic Knaudt vertelt wat hij moet aanpassen om het concept ook in Duitsland tot een succes te maken. De founders van de online supermarkt in Duitsland komen naar de Duits-Nederlandse Handelsdag in Mönchengladbach.--- meer ---
De muurdecorateurs van IXXI uit Den Bosch doen het goed in eigen land, maar willen ook graag succes in Duitsland. Directeur Ruud van den Akker vertelt hoe hij op een sympathieke manier wil groeien bij de oosterburen.--- meer ---
Het Nederlandse warenhuis HEMA gaat nu versneld groeien in Duitsland. Maar houden de Duitsers wel van stroopwafels en Jip en Janneke?--- meer ---
De HEMA wil hard groeien in Duitsland, binnen vijf jaar moeten er meer dan 50 vestigingen bij komen. Deze week opende het eerste filiaal in Berlijn de deuren. Derk Marseille vraagt Duitsland-manager Beatrice Schnell hoe ze dat gaat aanpakken.--- meer ---
In hetzelfde jaar dat Albert Heijn zich terugtrekt uit Duitsland, zet het Nederlandse warenhuis HEMA juist extra vaart bij het openen van nieuwe vestigingen bij de oosterburen. Vrijdag opent de eerste flagshipstore in Berlijn.--- meer ---
Soms heb je geluk en word je product ontdekt door een grote Duitse supermarkt. Jurjen Born had al succes met de Nederlandse trend zaai-het zelf-groente, hij vertelt wat er allemaal bij komt kijken als je op de Duitse markt terecht komt.--- meer ---
Berlijn speelt een belangrijke rol in de innovatie van online winkelen. Op de E-commerce Expo in Berlijn delen topsprekers hun visie op de toekomst. Duitslandnieuws is er bij.--- meer ---
Voor de Nederlandse producenten van biologisch voedsel is Duitsland verreweg het belangrijkste exportland. Daarom is de belangstelling groot voor de wereldvakbeurs voor biologische levensmiddelen Biofach die woensdag 14 februari begint in Neurenberg.--- meer ---
Dutch Design staat vol in de schijnwerpers op de Ambiente in Frankfurt am Main. Eregast op de grootste consumentenproductenbeurs ter wereld is Sylvie Meis.--- meer ---
Brexit en Trump; twee bekende voorbeelden die een flinke invloed hebben op waardeverandering van valuta. Hoe je je daar als ondernemer goed tegen kunt beschermen is thema tijdens de komende Meetup donderdag bij Duitslandnieuws in Berlijn.--- meer ---
Een van de grootste mediarechtszaken van Duitsland nadert de ontknoping. Dan hoort de ooit grootste drogist van Europa Anton Schlecker of hij en zijn kinderen achter de tralies moeten.--- meer ---
Voor Duitsers is Dutch Design te raar. Mooi om te zien, maar te vreemd om te kopen. Het is één van de redenen waarom Jochem Koek en Marja Klomp na 6 jaar de deuren van hun galerie en designwinkel DAD (Dutch Art & Design) in Berlijn sluiten.--- meer ---
De Nederlandse ondernemer Jonna Fassbender-van den Dungen bezoekt Vizions 2017 in Berlijn en vertelt over de techstrijd die gaande is tussen Amazon en Zalando. "Zelf bepalen wat er met je data gebeurt."--- meer ---
Amazon.de is de absolute grootmacht in de wereld van webwinkels in Duitsland. Dit zijn de 10 webshops met de grootste omzet in 2018 in Duitsland.--- meer ---
PODCAST - De Berlijnse Nadine Späth studeerde in Nederland en werkt nu voor Germany Trade & Invest en geeft onder meer aan Nederlandse retailers advies wanneer ze een webwinkel in Duitsland willen openen.--- meer ---
NOS-redacteur Marijn Dorrestijn werkt voor een uitwisselingsproject twee maanden bij de Hessischer Rundfunk in Frankfurt am Main. In de 'Finanzmetropole' bruist het. Behalve op één dag.--- meer ---
Willem van Agtmael is in Stuttgart een bekende naam. De Nederlander woont al meer dan 44 jaar in Duitsland en wist zich op te werken van hoteldirecteur tot mede-eigenaar van Breuninger, een van de grootste luxe warenhuizen in Duitsland. Als honorair-consul wijst hij Nederlandse bedrijven de weg in Baden-Württemberg. "Kom hier met een langetermijnstrategie."--- meer ---
Nederland en Duitsland vullen elkaar mooi aan, ontdekte Geert Berkvens. De directeur van MyHomeServices uit Eindhoven en Venlo doet sinds een halfjaar mee aan een acceleratorprogramma van Media-Saturn in Zuid-Duitsland. Met de retailreus ontwikkelt hij zijn 'klantreisplatform' die de Duitsers nooit zelf hadden kunnen maken, zegt hij. "Nederlanders komen met het creatieve idee, Duitsers zijn meesters in het groot maken."--- meer ---
Een doorstart van V&D lijkt nagenoeg uitgesloten nu de curatoren en de beoogd koper er niet in zijn geslaagd tot elkaar te komen. Coolinvestments, het investeringsbedrijf van Ronald Kahn, heeft de benodigde investering niet rond zo melden medewerkers van V&D. --- meer ---
Hudson's Bay Company (HBC) lijkt de koper te worden van het failliete warenhuis V&D. De Canadese retailreus kocht vorig jaar oktober het Duitse Galeria Kaufhof. Wat gebeurde er in Duitsland in de maanden na de overname?--- meer ---
Hudson's Bay Company (HBC) lijkt vrijwel zeker als enige kandidaat over te blijven om de failliete Nederlandse warenhuisketen V&D over te nemen. Dat melden bronnen rond Duitse winkelketen Galeria Kaufhof dat afgelopen oktober door de Canadese investeerder werd overgenomen. Bovendien ziet supermarkt Jumbo met HBC meer kansen om La Place in Duitsland en België te laten groeien. [Update 11 februari]--- meer ---
De Berlijnse maaltijdenstartup Marley Spoon is blij met de uitbreiding naar Nederland. De concurrent van stadsgenoot HelloFresh treft naar eigen zeggen in de Nederlanders een volk dat goed bij hun concept past: geen zin om boodschappen te doen en na te denken over een origineel recept, wel zin in 's avonds koken. Founder Fabian Siegel hoopt dat we nooit meer naar de supermarkt gaan.--- meer ---