Die Tolle Woche

Autoshow IAA heeft zijn langste tijd gehad

Steeds meer fabrikanten laten de autoshow IAA links liggen. Emobility-expert Henk Meiborg geeft vanuit Frankfurt al een sneak preview en vraagt zich af hoeveel toekomst het feestje van de Duitse autoindustrie heeft.

Is er nog wel toekomst voor de IAA? Twee jaar geleden kwamen er nog bijna een miljoen bezoekers naar de beroemde autoshow in Frankfurt. Hoeveel zullen het er dit jaar zijn? Feit is dat een aantal grote fabrikanten het laten afweten.

Op de plekken die zij achterlaten tonen de fabrikanten uit het verre oosten wat zij in huis hebben. En dat is heel wat. Zo staat op de plek waar de vorige editie Mitsubishi stond nu Borgward, de reïncarnatie van een oud Duits merk, uit jawel China. En geheel in de pas met de nieuwe wetten aldaar gelijk een volledig elektrische editie. (Zie foto hierboven).

Volledig elektrische SUV

Een hal verder kom ik WEY tegen, eveneens met een volledig elektrische SUV. (Zie foto hieronder).

Ik vrees dat er nog meer volgen, ik ben op weg naar mijn werkplek voor deze week en moet om 8.00 uur aanwezig zijn, dus loop ik snel door.

De volledig elektrische SUV van WEY. Foto: Henk Meiborg

 

We maken met de gezamenlijke partners international business programma op het gebied van e-mobility deel uit van de Holland HighTech-stand van RAI AutomotiveNL. Ik zal gedurende de rest van de week nog meer plaatjes schieten zodat e-mobility-minnend Nederland op de hoogte blijft van het laatste nieuws.

Is er toekomst voor de IAA?

Voor nu even terug naar de openingsvraag. Is er toekomst voor de IAA?

Welnu, het zal lastig worden. De IAA wordt georganiseerd door de VDA, de club van de Duitse automobielfabrikanten. Deze hebben het erg lastig gezien de mondiale ontwikkelingen op het gebied van e-mobiliteit en lopen vooralsnog achter de feiten aan.

De Duitse merken komen niet verder dan elektrische concept cars, de Aziatische merken laten al ready to market auto’s zien van hoge kwaliteit.

Autofabrikanten kiezen andere podia

Daarnaast laten velen fabrikanten het afweten. Geen Tesla, geen Nissan en geen Mitsubishi. Inmiddels kiezen veel fabrikanten ervoor om hun nieuwe modellen niet meer op de IAA, maar op eigen events te onthullen. Denk bijvoorbeeld aan de nieuwe Nissan Leaf. Deze werd naar voorbeeld van Tesla via Youtube aan de wereld gepresenteerd.

Daarnaast laat men de nieuwelingen ook graag zien op gadgetshows. Het instituut IAA overeind houden zal niet eenvoudig worden, is mijn bescheiden mening.

Wat denken jullie?

Meer impressies:

Porsche

Porsche.

Jaguar

Jaguar heeft als enige merk uit de ‘oude wereld’ een echte Tesla-killer in huis. Komt in 2018 op de markt en heeft heel wat in huis. Een 90 kWh accu, 500 kilometer actieradius en 120 kW snelladen. Jaguar is samen met Land Rover inmiddels eigendom van TATA uit India, ook daar snappen ze de urgentie. Jaguar was de eerste die in de elektrische raceklasse Formule-e stapte en die opgedane kennis nu gebruikt in een e-auto voor het normale verkeer.

Foto’s: Henk Meiborg

Daimler

De EQ-lijn van Mercedes-Benz. Nog steeds in de conceptfase, maar er wordt wel iets meer van een strategie duidelijk. De fabrikant uit Stuttgart heeft een mooie app ontwikkeld waarmee je kunt zien of je klaar bent voor de elektrische auto, een batterijsysteem voor thuis en inductieladen.

Daimler. Foto’s: Henk Meiborg

 

Lees ook:

Wat Nederlandse bedrijven te zoeken hebben op de grootste autoshow ter wereld IAA

IAA Frankfurt: Waarom Duitse autoindustrie Nederlandse hightech hard nodig heeft

Tijdens de Duits-Nederlandse samenwerkingsweek Die Tolle Woche in Enschede is mobiliteit een belangrijk thema. Op donderdag 28 september wordt het congres Powering Mobility georganiseerd in de Grolsch Veste voor ondernemers uit Nederland en Duitsland.

Henk Meiborg is directeur van emodz en penvoerder van het PIB-programma 'e-mobiliteit van Amsterdam naar Berlijn'.